Rens av filterslanger

Hvordan gjør dere det enkelt og kjapt?

Jeg bruker minst 30 min på dette (!) og imellomtiden må jo pumpa stå stille.

Det som tar tid er å få fra hverandre slangene og rørene ( Eheim 2224) og slangene sitter jo beinhardt og må legges i vann i varmt vann i 10 min før de endelig går å dra av. Finnes det noen andre løsninger? Er det noe som mangler på mine slanger siden slangene sitter direkte på rørene?

Rørene må jo tas av siden slangebørstene/ snoren ikke er lang nok til å gå gjennom både slanger og rør samt at rørene er bøyde og da kommer ikke filterbørstene igjennom særlig lett.

Den filterbørsten (Eheim) kjører jeg gjennom slangene minst 5 ganger før det er helt rent i slangene.

Jeg må rense filterslangene minst en gang hver 14e dag. Derfor er dette fryktelig frustrerende.
Etter kun en uke er det merkbart dårligere trykk, etter to uker pipler det såvidt vann igjennom. Jeg har aldri latt det gå 3 uker, for da ville nok alt ha stoppet helt opp.

Jeg bruker blåfiltersvamp i innsuget i den lille grønne "nettingboksen" på innsuget, men ser jo at vann også suges inn der den "nettingboksen" er festet til røret, mangler jeg en del her? Skal den boksen bare skyves på plass i røret eller skal det egentlig være noe imellom? (kan eventuelt legge ved bilder av det hele)

Jeg ser at slangene blir veldig fort fulle av guffe, men spesielt er det vel tett akkurat i den delen som går mellom slangene og filterboksen. Det er der problemet er størst tror jeg. Uansett, det suges for mye dritt inn.

Jeg har også en innvendig Fluval U4 i karret, 180 liter, og denne rengjør jeg en gang i uken, for å beholde best mulig trykk i pumpa. Har to tykke blåfiltersvamper i den ( istedenfor det som fulgte med når jeg kjøpte den) pluss den indre kurven med filterkuler der. Den kurven med filterkuler blir helt tett av filterguffe etter bare få dager når jeg har skylt kulene i vann. ( akvarievann) Og blåfiltersvampene er fulle av avfall, men pumpa går ikke tett så fort.

Ok, nå er jeg lei av å rense filterpumper, og lurer på om dere også har noen forslag til en utvendig filterpumpe som er lettere å rengjøre slanger osv og som ikke går tett så fort. Og aller helst kunne jeg tenke meg noe veldig enkelt innvendig filter som man kan lage selv, men hvor bra filterkapasitet kan man få på det, vil det være nok, og like bra som en utvendig filterpumpe?

Jeg slamsuger veldig ofte, minst 3 ganger i uken, så jeg suger jo ut det meste av slammet som er på bunnen, altså oppå sanden. Slamsuger av og til nede i sanden også, men ikke hver gang.

Jeg forer 2 ganger daglig og synes ikke jeg forer så mye av gangen, jeg gir ca 4 synketabletter totalt (av 4 ulike slag) hver gang, og hver 3e dag forer jeg med enten krill eller hvite mygglarver en gang pr dag og i tillegg får de 4 synketabletter senere. En sjelden gang får de squash som jeg så fjerner etter et par timer. Jeg har 18 fisk i karret, men alle er bunnlevende så det er klart det vrimles jo opp en del møkk fra bunnen av den grunn.

Er det normalt å få så mye guffe i filtersvlangene som jeg får? Og er det normalt å måtte styre så mye for å rense filterslangene?

Eheim 2224 er også et aber å få igang igjen etter slangerens, jeg må fylle opp begge slangene + rørene helt opp og så kjapt stikke det i vannet og så feste slangefestet osv. Kommer det det minste luft inn i en av slangene så får jeg problemer. Jeg har lest at noen her med Eheim 2224 starter den ved å ta på innsugs-spaken først for deretter å ta på ut-spaken, men det nytter jo ikke. Får ikke i gang pumpa på den måten jeg.

Denne utvendige pumpa har gått i ca 3 mnd, karret har jeg hatt lenger med to innvendige pumper før. Men, slangene ble altså like fort fulle av guffe nesten med en gang jeg hadde kjøpt pumpa.





Innlegget ditt ble så langt at jeg kun orket å skumlese det. Hvorfor skal du rense slangene så ofte? Har selv samme pumpen i en 250L og har aldri renset slangene!

Slike pumper renses gjennomsnittelig 2 ganger i året. Har du fått inn alt av filtermedie i pumpa. Høres unormalt ut at så mye avfallstoffer skal feste seg i slangene dine.

Pumpen min fulgte karet når jeg kjøpte det og ser nå at slangene er festet til kammeret med slangeklemmer.... Er nok ikke å anbefale, men det funker

Skjønner ikke hvorfor pumpen din går så tett at det skal være nødvendig med rengjøring annen hver uke. Noe må være feil, en eller annen plass
Ja, noe er feil, derfor spør jeg dere mer erfarne akvarister her :0)

Men, jeg må jo rense slangene når de går tett og det nesten ikke renner vann ut igjennom røret .....


Jada har selvsagt alt filtermedie inne i den og har prøvd ut forskjellig (satt inn en ekstra og litt tykkere og finkornet blåfiltersvamp i øverste boksen istedenfor den hvite som fulgte med) og fant ut at det ikke endret noe som helst på "vanntrykket" eller hvor fort det går tett i slangene.

Har du den som eneste pumpe i 250 liter LOFFA? Men, forer du nesten ikke fiskene da?

Jeg kan jo ikke fore mindre enn jeg gjør nå, jeg synes jeg forer akkurat passe, passer på og ser om fiskene har tom mange før jeg forer.
De små praktbotiaene mine spiser seg gode og mette og da ser man jo de runde magene fulle av mat. Men, de skal jo helst være litt fulle hele tiden, eller skal man la dem bli helt tynne og gå med tom mage i et halvt døgn? Det har jeg jo ikke hjerte til. De vokser jo fort og har vokst bra siden jeg kjøpte dem for 3 mnd siden.
Karpediem
Har du den som eneste pumpe i 250 liter LOFFA? Men, forer du nesten ikke fiskene da? Jeg kan jo ikke fore mindre enn jeg gjør nå, jeg synes jeg forer akkurat passe, passer på og ser om fiskene har tom mange før jeg forer. De små praktbotiaene mine spiser seg gode og mette og da ser man jo de runde magene fulle av mat. Men, de skal jo helst være litt fulle hele tiden, eller skal man la dem bli helt tynne og gå med tom mage i et halvt døgn? Det har jeg jo ikke hjerte til. De vokser jo fort og har vokst bra siden jeg kjøpte dem for 3 mnd siden.





Karet mitt har jeg akkurat tappet ned (torsdag) og blir hentet her på onsdag av en annen akvarist. Men kan jo ta det fra jeg selv fikk det. Jeg hadde til å begynne med et blå acara leikspar som etterhvert fikk et kull med yngel. Da kjørte jeg kun denne pumpa. Flyttet så dette ned i et 160L kar i kjellern.

Da satte jeg inn et par med Apistogramma Sp "Oregon" og en trio med Apistogramma macmasteri. da kun med denne pumpa.

Flyttet disse så ned i oppdrettskar og fikk 4 stk Tilapia mariae. Her dannet det seg et par, så tok ut de to andre.

Paret fikk et kull på litt over 200 yngel, og mistet den hua kort tid etter. Så siden jul har hannen frem til nå gatt alene sammen med ynglene som nå er ca 4 cm. Oppforing av yngler betyr til tider kraftig foring. Avskallet Artemia som jeg brukte til å begynne med forurenset ikke så mye, men når ynglene ble 2-3 cm begynte jeg også med røde mygglarver til dem.

Forer da så mye at jeg ser alt blir borte pluss en liten runde til etter det. Å se 200 Tilapia yngel få mygglarver er omtrent som å se en film med piraya. Et artig syn. Helt på slutten satte jeg inn en innvendig pumpe på 100L/t for å holde partikler vekk. Slet litt med dette på slutten.

Kan legge til at jeg i innsuget hadde blåsvamp og i utblås et rør med hull som jeg hadde så høyt at strålene akkurat brøt vannflaten.
Har i tiden jeg har hatt pumpen kun renset den en gang, da den som regel går min 6 mnd før jeg ser behovet. Slangene har jeg til dags dato aldri renset på noen av di utv pumpene jeg har hatt



Det høres spennende ut med den yngelen LOFFA :0) Har du filmet fiskene dine og lagt ut noe sted så man kan få sett dem?

Ja, da er det bare å innse at jeg har dårlig karma når det gjelder filterpumper skjønner jeg:0)

Har selv hatt grådige ciklideyngel. Men, da måtte jeg også rense filterpumper enda oftere enn nå, og foret vel omtrent det femdobbelte.

Jeg får klø meg i hodet litt til da, mens jeg venter på at noen svarer på mine spørsmål i trådstarterinnlegget....
Hei.Har lest tråden og for meg også høres det veldig rart ut at slangene tetter seg så kjapt.Jeg vil tippe at det er en kombinasjon av slamsugingen og foringen.For meg høres det ut som du forer for mye.Hvis du forer til fisken er god å rund over magen så har den fått for mye etter min smak.La de få litt mindre og la de finne mat for egen hånd noe de helt sikkert gjør.Stå over foring en dag i uken går også fint.Det blir det mye uspist mat og etter hvert mye bæsj pluss at du roter i bunnlag så ofte så vil vel mye virvle opp og bli med inn i filter.
Nei vet ikke helt gitt Jeg har satt inn et filter for 2 uker siden til et malawikar og ser ennå ikke på slangene at det er noe som helst.
Uansett lykke til
For meg tyder alt du har av "problemer" på overforing. Intervalene av pumperens og slamsuging du har, har jeg aldri hørt om noen gang. Uten å vite hvor mye du egentlig forer, tror jeg trygt at jeg kan si at du kan trappe ned på mengdene.

Med overforing vil du få nitritt som vil plage fiskene på sikt. Har du tatt en slik test for nitritt? All mat som ligger i karet etter 2.3 minutter er hva jeg vil kalle overforing.

Som abboren sier kan du trygt ha en foringsfri dag innemellom. Selv har jeg 15 kar gående og har dette selv til tider. Sommerstid er jeg avgårde 1-2 uker og har INGEN til å fore fiskene for meg. Fisk finner mat i flere former ved slike tilfeller.

Nei desverre har jeg ikke filmet noen av fiskene eller karene mine men du finner masse bilder i min personlige tråd: Leifs verden del 2. Der finner du også oppfølging av tilapia ynglene mine med masse bilder.

Om du titter innom tråden min vil du fort oppdage at det er Apistogramma som er aktiviteten hos meg i kjellern min, hovedsaklig
jeg vet at noen filterslanger gror fort igjenn av vise typer for, bund tableter inneholder bindemiddel, som f.eks. gelatin. jeg brukte gelatin i min rekemix til malawiene, å da slamet røra fort igjenn. Anbefaller deg å redusere bruken av bundtableter til 1 gang dagelig og sett på større blåfiltersvamp på innsuget,. Da trenger du bare å vaske blåfilteret ofte og ikke slangene. vis du har fisk i vekst ville jeg ikke hat en foringsfri dag, bruk andre fortyper også. mygglaver, snegler, agurk osv.
pappa hadde samme problem inne i sitt akvarium, med koi i.
de er der på vinterferie...

der fores det hardt og de griser mye.
oppdaget at pumpa nesten ikke sirkulerte vann..

rensket opp pumpa etter alle kunstens regler...
men ble ikke bedre...

så på slangene og de var fulle av alger....
rensket de opp og da ble det bra...

så til saken... var på dyrebutikken en dag i forrige uke å så litt...
kom over en fiffig sak.. en vire med en børste på enden..
nettopp beregnet for å rense slanger...
har ikke fått prøvd den enda, men neste gang filtrenemine skal renskes så skal den prøves...

har troa på den jeg da...
Har sånne koster på vaier og de fungerer veldig fint ,men problemet til trådstarter er vel at slangene blir tette av dritt veldig fort.
Trådstarter:
Jeg sliter litt med det samme, vannet renner nå dårligere og dårligere. Renset filteret, men vannet renner ikke fortere. Gjentok rens etter et par uker, men like dårlig vanngjennomstrømming.

har foreløpig ikke tatt slangene ut av "holderen" på selve pumpen, og heller ikke tømt dem, for jeg er redd for å ikke få alt i gang igjen etterpå. Slangene er ikke særlig skittne, men det jeg også lurer på er om det tetter seg i denne overgangen, "holderen" mellom slanger og pumpe? er det bare å dra av slangene og så rense?

Og vil det da blir vansker med å få pumpen i gang igjen?

Før så blåste den skikkelig, og vannet sirkulerte godt, men nå renner vannet ned i karet.
Hei. Jeg vil annbefale å rense hele greia fra slanger til pume.Ta ut rotor.Gjør rent den og nedi der den sitter.Gjør også rent inni de kanalene som går inni pumpehuset og ut til slangene.Inni disse kanalene kan det bygge seg opp.Kjør kost gjennom ventiler og hvor du ellers kan komme til.
Den hvite filten øverst skal ikke ned i kurven, den skal ligge løst øverst og fungerer som et fin filter. Når den er full ser du at den slipper små partilker ut i vannet.

Prosedyre under kan gjøres om både innsug og utblås er godt under vann.

Jeg stopper filteret og lukker vanntilførsel. Kobler hele modulen med slanger fra filteret, tar en 10 liters bøtte og åpner en kran til alger kommer ut med vannet. Så gjør jeg det samme med neste slange. Man kan klemme litt forsiktig på der hvor det er mest alger slik at det løsner litt enklere, åpne vannet til 10 litersbøtten og det fosser gurba ut. Pass på å ikke tømme hele karet for vann. Jeg gjør dette samdtidig som et vannbytte slik at jeg kan fylle på ekstra om nødvendig.

Er det for mye alger i slangen så tar jeg alt ned og bruker en børste med wire/tråd får å få det rent. Veldig sjeldent at det skjer

Det ene filteret som jeg har brukt i over 3 år bytte jeg faktisk slanger på og det hjalp veldig ang alger.
Tester vannverdiene omtrent hver 3 e dag LOFFA. Null nitritt her.
Tester ofte for å sjekke at pH og alt annet er stabilt. Og veldig mye filterbakterier ser jeg når jeg titter i filterboksene, så alt er som det skal være ;0)

Skal prøve en periode med mindre mat og se om det blir like fort "tett" om 14 dager, har nettopp renset slangene, så dette blir jo kjempespennende
sessan
Trådstarter: Jeg sliter litt med det samme, vannet renner nå dårligere og dårligere. Renset filteret, men vannet renner ikke fortere. Gjentok rens etter et par uker, men like dårlig vanngjennomstrømming. har foreløpig ikke tatt slangene ut av "holderen" på selve pumpen, og heller ikke tømt dem, for jeg er redd for å ikke få alt i gang igjen etterpå. Slangene er ikke særlig skittne, men det jeg også lurer på er om det tetter seg i denne overgangen, "holderen" mellom slanger og pumpe? er det bare å dra av slangene og så rense? Og vil det da blir vansker med å få pumpen i gang igjen? Før så blåste den skikkelig, og vannet sirkulerte godt, men nå renner vannet ned i karet.


Slangene er nok skitne hos deg, har du prøvd å holde dem i sterkt lys så du ser møkka liksom? Man ser det nemlig ikke alltid like lett.... Hjelper ikke å rense filteret om slangene er tette. Ja, som du er inn på så tetter det seg i "holderen" og det er nettopp der det blokkerer vannstrømmen, sånn egentlig, så det burde vært konstruert litt annerledes. Å få de slangebørstene igjennom er ikke så helt enkelt, man må styre litt, spesielt om man ikke vil montere fra slangene fra holderen. Men, det har ikke så mye å si om slangene sitter fast på holderen eller ej når du renser med de filterbørstene. Man kan dra av slangene og de går lett av her. Det er verre å få slangene av på de rørene Men, jeg legger i vann alt sammen i veldig varmt vann i 10 min før jeg endelig får det løs

Jeg greide jo å sette fast den børsten inne i slangen sist gang, og ble helt hysterisk ))

Du får i gang pumpa igjen men, det er litt styr før man skjønner at det må være absolutt helt fullt med vann i slangene og rørene før du kjapt putter dem nedi vannet i akvariet igjen og holder dem der mens du så setter på holderen og tar i kontakten, og så endelig slår på pumpa. Hvis det kommer luft inn i slangene eller filterpumpa så stopper det, så det må være absolutt fritt for luft. Hvis vannet ikke kommer skikkelig i gang kan du suge litt på utløpsrøret til vannet kommer ( morsomt med akvarievann i munnen jah - not. ))
hendahl
jeg vet at noen filterslanger gror fort igjenn av vise typer for, bund tableter inneholder bindemiddel, som f.eks. gelatin. jeg brukte gelatin i min rekemix til malawiene, å da slamet røra fort igjenn. Anbefaller deg å redusere bruken av bundtableter til 1 gang dagelig og sett på større blåfiltersvamp på innsuget,. Da trenger du bare å vaske blåfilteret ofte og ikke slangene. vis du har fisk i vekst ville jeg ikke hat en foringsfri dag, bruk andre fortyper også. mygglaver, snegler, agurk osv.


Jeg tror nok du er inne på noe der ja. Jeg har jo bunnetende fisk så jeg bruker synkefor. Ha i kke tenkt over at det kan inneholde gelatin eller annet bindemiddel.


Jeg har allerede stor blåfiltersvamp på innsuget, men det ser ut som om det allikevel kommer litt møkk inn imellom røret og der man fester den grønne "kurven".

Kanskje jeg skal prøve å rett og slett kun fore med mygglarver og krill en uke, og se hva som skjer. Merker jo fort om det blir bedre nå, som slangene er nyrenset. Pleier å se en del møkk etter bare en uke og så er det skikkelig ille etter to.. Mest på innsugsslangen, men også på utløp.
Ligger slangene slik til at de blir eksponert for mye lys? Det kan bidra til algevekst, særlig når vannet inn til filteret trolig er svært næringsrikt pga. foringen.

Jeg har hatt noen kar gående i tre år og har aldri hatt behov for å rense slangene, hverken de med 12/16 mm eller 18/22 mm diameter. Hos meg ligger de slik at de ikke er utsatt for lys.
Ikke noe lys her. Ser det er litt algevekst i slangene men ikke nok til å bremse vannet, så jeg tror at problemet hos meg sitter i overgangen mellom slanger og pumpe. Skal man kunne stikke en slik rensebørste gjennom her?

Hvordan fyller man slangene? Kobler til pumpen og heller vann nedi, eller legger dem i karet og presser ned til alle bobler er borte? Ser for meg at vannet vil renne ut når jeg prøver å feste dem til pumpen igjen?
Brunalger trives jo ikke i lys - så dersom det hadde vært brunalger så hadde de vel neppe trivdes her siden jeg har filterpumpa stående utenfor skapet, på gulvet (Jeg var nemlig dum nok til å montere det nye akvarebordet litt feil så hullene kom på helt feil sted og oppdaget det selvfølgelig ikke før lenge etterpå.

Og grønnalger trives vel neppe i filterslanger uansett, de er jo for mørke, det er vel derfor de er nettopp grønne også antar jeg (?) for å forhindre grønnalger.

Det som kommer ut er rett og slett møkk. Jeg har tatt bilde av det til alles forlystelse her ;0)

Ingen vits å skjule at dette er en del av hobbyen, man må ta det onde med det gode, her som ellers i livet.
Tilfeldig bekjentskap
© Kjetil Særheim
Reklame for plussmedlemskap