Nattlys

Har lyst å ha et nattlys i akvariet mitt, slik at det er mulig å se litt på fisken på natterstid også
Kom over dette på Ebay, og lurte på om det kan brukes til å stå på om natten, eller vil det forstyrre fisken?



Eller er det best å bruke på dagtid til å fremme blåfargen til fiskene?
Jeg har kjøpt et sånt et til min 54 liter (jeg har rødt). Det er en liten lyskolbe som er vanntett. Gir flott lys til mitt bruk ihvertfall, fåes i flere farger. Jeg måtte vente over en måned før jeg fikk lyset da. Men fin pris!

så har jeg en sånn LED stripe fra Clas ohlson også, i blått lys til 110literen. Den har jeg fuget fast topplokket på akvariet med akvariesilikon (rettelse: har fuget fast klipsene samt tettet åpninger med silikon for å unngå at vann kommer inn i den). Jeg har på mine lys på hele natten.
Denne tror jeg - men du trenger også en sånn batterieleminator (listet lengre ned på siden der)


mine fisk bryr seg ikke i det hele tatt (har bare fisk i 110literen foreløpig)
Men hvordan vet man at fisken er brydd eller ikke? Vil jo ikke at lyset skal være forstyrrende på fisken.

Og fremmer dette blåe lyset algeveksten?
Hvis jeg ikke slår av det blå lyset mitt om morran, og lar det stå utover ettermiddagen så vil de øverste l. sessilifloraen min (altså de som er helt ved vannoverflaten) få litt hårete alger etterhvert. Så jeg slår av nattlyset når jeg står opp, eller ihvertfall utover dagen.

Vil tro de ikke er brydd ettersom ingen av fiskene endrer atferd? Jeg har ikke alltid hatt "månelys" men merket ingen forskjell da jeg begynte å bruke det. Det er i tillegg ikke så alt for kraftig et lys. Den blå LEDstripen har jeg jo over vannet, og jeg liker å ha litt flyteplanter også så det er ikke flombelysning uansett, og det røde LED-lyset som er i en kolbefason sitter festet i bakveggen, nesten helt nederst i bunnen av 54literen bak røtter og planter Du kan også snu denne kolben slik at du selv bestemmer om lys-remsen skal peke inn i akvarie, ut mot bakveggen eller opp mot vannoverflaten (og andre måter også om du snur og vender på den etc.). Jeg har min med lyset opp for å lyse mest opp i rommet men har også hatt den pekende inn mot bakveggen. Da ble det veldig lite lys, mer en slags "lyskilde" nederst i akvariet.

Ettersom jeg ikke har fisk i 54literen vet jeg ikke om det røde lyset vil være forstyrrende, men jeg vil tro at dette skulle vært synlig ihvertfall, at de virrer stressende rundt og gjemmer seg eller lignende?

Kardinalene mine blir ihvertfall innmari fine i blått månelys
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap