Hvilken utvendig pumpe/filter skal eg gå for?

Hei

Er ny her så håper eg postet denne på riktig plass. Fant ingen pumper og filter så da valgte eg teknisk.

Eg har kjøpt meg et brukt Juwel 180L akvarie og fikk med litt fisk og en innvendig og utvendig pumpe. Innvendige pumper liker eg ikke og tar opp mye plass samt utvendige er mer effektiv og renser bedre etter det eg har forstått. Eg fikk med en TetraTec EX600. Det som eg plutselig oppdaget er at det står: passer for 60-120L....Så er litt bekymret for om den rett og slett er for liten/for dårlig for 180 liter...

Fisk som er oppi:

2 stk Discus (tenåringer størrelsesmessig)
En ancistrus på 5 cm og to små
5 stk Corydoras panda
7 stk rødmunntetra

Har 5 middles store planter og 5 litt mindre planter
En stor mangroverot pluss en brusestein
Plussmedlem
He, he... Skulle du poste noe feil så får moderatorene bare ta jobben med å flytte... :-p

En jungel av utvendige filter, og mye går på smak og behag. OG hvor mye penger du vil legge i det...

Eheim har masse bra, men jeg er ingen Eheim-mann. Der får andre tipse.

Fluval er bra filter. Enkle, driftssikre. Men til en 180liter ville vel jeg valgt 405, siden jeg liker stor kapasitet. Hvis du skal ha filteret inni et skap KAN den bli litt høy. Fordel å måle først.

Jeg har en 190 Trigon som jeg kjørte lenge med en AmTop AT3338 (den største) og var veldig fornøyd. Enkelt, driftssikkert, lite støy, god kapasitet og lett å gjøre rent... Disse er også ganske billige.

Har en Boyu (største utgaven) i 190 Trigon nå. Passer inn i skapet der. Ikke hatt det så lenge, men virker bra. Støysvakt og god kapasitet. Samme oppgitt ytelse som AT3338 og Fluval 405. Ligger vel sånn ca midt i mellom disse i pris.
Etter å ha lest litt og googlet litt så dukker eheim opp over alt hehe....Det var noen som mente at hvis man skulle kjøpe eheim filtermat eller hva det nå var for å øke kapasiteten til EX600 pumpa mi....
Eg er fornøyd med pumpa, men er redd den er for liten og siruklerer/renser for dårlig. Har forresten og lest at Diskus ikke liker store havstrømninger....

Grunnen til at eg spør egentlig er at pakningen har begynt å lekke og eg må kjøpe ny O-ring, men gidder ikke rote med det hvis pumpa er for liten uansett. Akvariet er nystartet siden det er kjøpt brukt så planen er jo og få mer fisk og planter....
(pumpa var godt innkjørt og ikke rengjort eller renset for å beholde bakteriene ved nystart)

De pumpene eg har sett på er disse:
http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=4055
http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=756

Ser den pumpa fra eheim slik ut i bruk og( se bilde fra linken) Det er jo bare en bøtte med pumpe på toppen. Antar det skal litt div filtermat oppi??
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Arne Eriksen
Reklame for plussmedlemskap