Seriekoble 2 fluval fx5

Kan dette gjøres? Er det bare å koble ut på ene utgangen til den andre ingangen på pumpe 1 og 2? Så har pumpe 1 innsuget og pumpe 2 utblåset?

Noen som har prøvd dette?

Hvorfor vil du gjøre dette ?

- Tore -
Hmm. Morsom ide. Hva er tanken bak? En med grov filtrering og en med fin? Hvis du prøver så oppdater meg på Åssen det gikk.
Grunnen er at jeg vil bruke begge i ett akvarie, men ønsker ikke å ha to innsug og to utblås i akvariet.
Er litt skeptisk til om dette går. Når pumpe 1 stopper for å slippe ut overflødig luft, må denne lufta også gå gjennom pumpe 2. Samtidig vil pumpe 2 tømme pumpe 1 for vann ( Når utluftingen pågår) og jeg tviler på om denne greier å suge vannet helt fra akvariet. Tror nok også det autromatiske utluftersystemet vil få problemer. Pumpe 1 som står først vil jo få mest dritt i filterene og derved gi mindere vann, og da vil pumpe 2 risikere å gå tom.

Men det er jo bare å prøve. Men jeg ville nok overvåke dette nøye, slik at ikke pumpene tørrkjøres!

- Tore -
Seriekobling senker både driftssikkerhet og total gjennomstrømning. Stikk motsatt av parallellkobling.

Pumpene er ikke designet for å kjøre i serie. Bedre å koble dem i parallell, med felles inn- og utblås, tror jeg. (Selv om de ikke er designet for det heller.)

Jeg kjører 2 fx5 i min 530. Men jeg har kammere i bakgrunnen til inn og utblås. Og det funker perfekt, ingenting synes.
Da tror jeg bare at jeg glemmer det. Jeg har en bakgrunn liggende , men har ikke fått satt den inn ennå så når jeg setter den inn skal jeg ha innsug og utblåsene gjemt bak der

Takk for alle gode tilbakemeldinger.
Bruker du grov nok slange på inn- og utblås, så bør det ikke være noe problem å bruke et av hvert. Også deler du de ved pumpene, slik at de står i parrallell, og ikke serie.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap