Diy co2 og lys

Hei.
Jeg tenkte jeg skulle prøve meg på ett DIY co2-system i en 85 liter jeg skal sette opp og er rundt og leser litt om dette. Har funnet en informativ side som forklarer det meste med teskje metoden. Jeg har ikke tenkt å ha fisk i dette karet. Kun vann, planter og bunnsubstrat for planter. Jeg leste at jeg måtte være nøye så kh ikke synker for drastisk og påvirker ph. Er dette noe jeg må passe på i ett kar uten fisk i også?

Også er det dette med lys da. Bør jeg satse på så mye lys som mulig eller er det kelvin grader som gjelder uansett? Har for øyeblikket lysarmatur der det bare er plass til ett lysrør, men leker med tanken på å lage en slags lyskasse med plass til 2 lysrør.
Men dette blir kostbart igjen. Hva mener dere?

Må jeg ha filter i dette karet eller kan jeg hoppe over det siden det ikke er fisk oppi?

Og må jeg stoppe tilførsel av co2 om natta?

-Lene-
Du trenger ikke stoppe Co2 på natten når du ikke har fisk i(ikke sikkert du hadde trengt å gjøre det med fisk heller siden det er snakk om ett DIY anlegg). Du må ikke ha pumpe om du har rette bunnsubstratet, men det er nok enklere å holde vannet klart med en liten pumpe i tillegg til at du får blandet inn gjødsel og Co2 med litt bevegelse i vannet. Dette må IKKE være en luftpumpe, da den vil lufte ut Co2 i vannet og virke mot sin mening.

Når det gjelder lys, er mer bedre i tillegg til riktig kelvin. Liten vits i å ha mer en 6500K da planter ikke nytter seg av høyere enn dette. Du burde minst ha 0.5W pr liter og gjerne 1W også om du skal satse på planter.

KH holder du oppe med vanlig natron, og her må du nesten se litt på hvor du skal legge deg i forrhold til hva slags planter du vil ha. Men, det er svært få planter som trives med kH på under 4.

Glenn
Tusen takk for svar Nå ble jeg mye klokere. Da tror jeg at jeg skal få laget meg en lyskasse slik at jeg kan få mest mulig lys over karet samtidig som det skal se litt pent med tanke på at det skal stå i stua

Takker og bukker
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap