Har filteret bra nok kapasitet?

Inaktiv bruker
Jeg har to filtere, et AM-TOP 1000f innvendig filter og et AM-TOP 600f innvendig filter, men jeg ser at det er mange på forumet som sier at akvarier over 100 liter bør har utvendig filter.
Så jeg har noen spørsmål..
1. Er det lurt å kjøpte utvendig filter eller er de jeg har nå gode nok?
2. Hvilke utvendig filter er billigst, best of lager minst lyd?
3. Lager det mer eller mindre lyd enn innvendig filter?(akvariet er på soverommet mitt :P)
4. Kan jeg ta filtergugge fra de innvendige filterne i det utvendige hvis jeg bestemmer meg for å kjøpe?(vil det hjelpe?)
5. hvor lang tid tar innkjøringen? (med filtergugge&salmiakk, har ingen fisk oppi akkuratt nå)
6. Hvor ofte må jeg bytte vann med et godt innkjørt utvendig filter?
sorry for alle spørsmålene, men er redd for å gjøre feil og sløse penger, jeg har 'erfaring' med å gjøre feil i denne hobbien. En gang kjøpte jeg Neontetra som jeg skulle ha sammen med Guppi, dyrebutikken anbefalte det, men halvparten av neontetraene døde pga feil vannverdi, resten ga jeg bort, derfor spør jeg dere, og IKKE dyrebutikken.....
Tror ikke det er noen filter som er billigst, best og lager minst lyd. Skal du ha godt filter,så må du nok sløyfe tanken billig utgaver. Kvalitet koster mer selvfølgelig. Utvendig filter bråker nok en del mindre enn en stor del av de innvendige.

Du kan ta å legge i en av kurvene filtermassen, får noe raskere innkjøring av filteret

Hvor lang tid innkjøring tar er avhengig av hvor mye masse du har, så det er bare måle å følge med verdier i vannet.

Du må nok bytte vann ca en gang i uka i karret ditt, rundt 35% vannskifte
Inaktiv bruker
ok, jeg har funnet et billig et: http://www.webzoo.net/default.pl?showProduct=2423&pageId=559
tror du det lager lite bråk og er effektivt?
Jeg bruker bare filterpumpen som kom ilamme mitt 110liters Juwel akvarie. Det er ikke rare greia (400 liter i timen tror jeg), skulle nok absolutt vært bedre men det blir sikkert med tiden. Har hatt mitt akarie siden rundt september 2010, og det er helt OK standard. Det er ikke alltid det har med hvor "kraftig" pumpen her, men heller hvor mye filtermedia det er kapasitet til (og at den klarer å ha gjennomstrøm gjennom dette) - slik jeg har forstått dette altså. Skal ikke påstå noe her, hehe.

Hadde jeg hatt for eks 180 liter og mer, ville jeg satses på utvendig, men ca 100 liter er kanskje akkurat i grenseland mellom innvendig/utvendig.

Nå har du jo hadd en litt røff start, så det beste vil kanskje være et stabilt utvendig filter? Tror nesten du må vurdere det selv, se økonomien an. Kanskje likesågreit med et utvendig ett om du har tenkt å ha fisker som forurenser litt? (store fisk, spesielt disse algeeterene som forurenser litt mer enn vanlig små kjøttspisende fisk?)

Inaktiv bruker
Jeg har tenkt til å ha litt grisefisker ja :/, maller,kardinaltetra og ciklider.
Men jeg vil helst at det ikke skal bråke. Hva tror du bråker mest? innvendig eller utvendig? Det gjør ingenting med litt summing, men hvis det vibrerer i gulvet og lager mye lyd så kan jeg ikke ha det.
har god økonomi, men vil helst kjøpe noe under 1500 kr.
Har du noen forslag til filter? var den jeg linket til god? eller er det bedre filtere?
ingen av de innvendige jeg har, bråker overhodet. Eller, jo den ene jeg har bråker. Det er en Elite pumpe som kom ilamme et 15litersakvarie.. men jeg tror den er pga bordet den står på.

Jeg har en AquaEl pumpe i en 54liter på soverommet, den er litt sånn "billig-greier" men den er nokså lydløs. Samme med det innvendige i Juwelkaret mitt. Absolutt stille.

Har desverre ingen greie på utvendige, men har du prøvd å søke på navne til den du linket til, inne på forumet her? Se om noen har samme typen og hva de syns om den?

Vil da håpe og tro du får et supert utvendig til under 1500, hvis ikke skal det vel være noen kjempegode Eheim pumper til innvendig bruk for kanskje bare halvparten?

Eventuelt kan du jo lage ditt eget filter, gå inn på Artikler her på forumet - Gjør det selv - DIY hjørnefilter. (kan ikke legge til link nå fordi AF her helt teit på min nettleser) -- det er kanskje litt "avansert" dette hjemmelaga filteret, men det vil kanskje lønne seg! Selv skal jeg prøve det i neste akvarie, men jeg belager meg på å trenge litt hjelp, hehe.
Du bør så absolutt bytte til utvendig filter, det vil gjøre jobben mye enklere for deg og fiskene dine vil ha mer eller mindre konstant bra vannkvalitet med normale vannbytte rutiner (30% hver uke).

Eheim er absolutt bra saker, men en del av modellene som selges i Norge selges UTEN filtermateriale. Du kan derimot kjøpe deg AmTop sine utvendig fra Akvariekjellern for 999,- og her kommer alt av filtermateriale med. Dette er også et veldig kraftig filter så her får du rikelig med sirkulasjon som passer bra siden du vil ha maller…

Når du kobler opp det utvendige filteret så lar de de gamle innvendige filtrene kjøre en god måneds tid før du tar dem ut. Men om disse står og går uten fisk per dags dato så har det ikke noen effekt da filterbakteriene dør ut raskt. De kan nok klare seg en dag men ikke over lengre tid uten belastning i form av tilsatt salmiak eller avfall fra fisk...
Inaktiv bruker
ok, jeg tror jeg kjøper AmTop 3338 - Utvendig filter 1200 liter/time, håper det lager mindre lyd en det innvendige 1000f amtop filteret.
takk for hjelpen!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap