Filter til 190liter.

Hei!

Jeg har ett Ferplast Dubai 100 190 liters akvarie. Syns det innvendige filteret er helt greit, men sliter med at det samler seg mye dritt på bånn av akvariet. Vil ett utvendig filter hjelpe til litt på det problemet? Jeg sliter ikke med nitritt, men rett og slett at det ikke ser fint ut på bånn etter to-tre dager. Dermed bruker jeg slamsuger to ganger i uka, og hadde vært greit å hvertfall kutte ned til en gang i uka i sammenheng med vannbytte. I tillegg må filteret renses ca hver tredje uke. Utenom dette tar også det innvendige filteret stor plass, så ved å kvitte meg med det vil det frigi mer plass til fiskene

Jeg har vurdert Eheim PRO 3 2073, det skal passe for akvarier opp mot 350liter. Noen erfaringer eller anbefalinger rundt dette?
Har også sett på Tetratec EX. 1200, men har hørt så mye bra om Eheim, så heller mest mot det
Hei
nå vet jeg ikke hva andre synes.
men jeg har også ett akvarie på 190 l.

jeg har fluval 406 utvendig ,og eple snegler på bunnen ,akvariet her er strøkent hver dag,bare litt for mye snegler akkurat nå.
Plussmedlem
Hei.

Det skader ikke med et overdimensjonert filter.
Men at det samler seg mye dritt på bunnen et bare et par dager har også noe med fôringsrutiner, hva slags fisk du har, hva slags type bunnlag osv.

Jeg slamsuger "aldri" i mine kar. Det ligger aldri noe dritt på bunnen.
Sist jeg hadde slamsugeren framme var vel for et par år siden, men da skulle jeg gjøre om på innredningen i karet.

EX1200 er forøvrig et flott filter. Jeg har ett som har gått problemfritt i ca. 5 år. Det er lydløst. Gir mindre lyd fra seg enn mine Eheim.
eheim er sikkert bra,men sikkert de dyreste pumpene også på markedet
Fikk tilbud om å kjøpe ett pent brukt Am Top 3338, så da skal jeg teste ut det Men takk for svar.

Ang. forrutiner, så mater jeg to ganger i døgnet, med vanlig flakfor og malletabletter. Alt er som regel borte innen 3-4 minutter. To ganger i uka får de i tillegg mygglarver. Ser at ancistrusene (spesielt) legger fra seg VELDIG mye "avfall" rundt omkring :S
Loomis
Hei. Det skader ikke med et overdimensjonert filter. Men at det samler seg mye dritt på bunnen et bare et par dager har også noe med fôringsrutiner, hva slags fisk du har, hva slags type bunnlag osv. Jeg slamsuger "aldri" i mine kar. Det ligger aldri noe dritt på bunnen. Sist jeg hadde slamsugeren framme var vel for et par år siden, men da skulle jeg gjøre om på innredningen i karet. EX1200 er forøvrig et flott filter. Jeg har ett som har gått problemfritt i ca. 5 år. Det er lydløst. Gir mindre lyd fra seg enn mine Eheim.


Vil bare bekrefte lydløsheten Er selv veldig fornøyd, også med strømmen og enkel vendileholdt. Fint at andre har prøvd den!

Jeg likte Eheim før også, men fant ut fort hvor usikre og upolitelige de egentlig er


Lykke til med Am Top, Susanne Del gjerne erfaringen
bare kjøp ett som er større enn det de sier på en dyrebutikk.

jeg ble anbefalt eheim 2080 til mitt 700l .fra en butikk,for jeg spurte om fluval fx-5 men det var alt for stort sa dem.men de skulle visst att jeg kjører 2 fx-5 i mitt,det er ikke akkurat orkan i det karret heller.
Larsern, de dyreste pumpene er ADA Men de er 100% verdt pengene, og overlever 100 Eheimer.
Til 700l skulle jeg i hvert fall anbefale ikke mindre enn ES-2400EX2
Maller som Ancistrus "forurenser" jo veldig og trenger mer filtrering enn de fleste andre arter. Blir mye dritt da.
ADA Norge
[B]Larsern[/B], de dyreste pumpene er ADA :D Men de er 100% verdt pengene, og overlever 100 Eheimer. Til 700l skulle jeg i hvert fall anbefale ikke mindre enn [URLBLOCK1] :D


Ja særlig om jeg kjøper meg en pumpe til 18000 2 pumper fx-5 blir bare 5000.men pumper 2500l/t pr pumpe så det holder.
Erlend
Maller som Ancistrus "forurenser" jo veldig og trenger mer filtrering enn de fleste andre arter. Blir mye dritt da.


Og der kommer snegler inn,har du det tar de og spiser opp dritten på bunnen.
Tilfeldig bekjentskap
© Rune Evjeberg
Reklame for plussmedlemskap