Erfaringer med store aqualine/boyu karr?

Hei på dere alle sammen. Jeg har nå straks mine 2 Akvastabil 530 litere i drift. Og siden det ene karret holder mine flotte frontosaer (som vokser og vokser) har jeg startet litt research på ett stort karr. Har funnet følgende alternativer:

Aqualine 1460 liter rammekarr (260cmx80cmx70m lbh) med t5 lystopp 4x?w. Og møbel til 23000.

Det er langt fra en uhyggelig pris. Dette er da i Danmark på akvarieudstyr.dk.

Alternativ 2

Boyu 1200 ish liter. Husker ikke helt måla men det var noe rundt 220cmx67cmx88cm.
4x?w t? Belysning med møbel. Min kontakt sier han skal klare å skaffe meg dette for Max 20000 i Norge.

Jeg har ingen erfaring med annet enn Akvastabil effectline. Og det er jo gått ut av produksjon så nå må jeg ut på nye beiter.

Jeg vet Aqualine skal holde samme kvalitet som Akvastabil?
Jeg vet lystoppen kan åpnes som bilen på ett panser? Altså at den er hengslet bakerst.
Og der stopper det.

Boyu: jeg vet ingenting. Heh.

Jeg tenker å uansett kjøre 2 utv Eheim 2260 her. Det blir en bakgrunn je ikke har tenkt ut åssen jeg vil ha ennå. Denne tanken skal huse en god gjeng frontosaer sammen med en mindre gruppe benthochromis tricoti.

Erfaringer noen? Tanker,innspill? Og meninger! Gjerne meninger.

Dette er ett prosjekt jeg skal bruke tid på å planlegge så jeg får alt sånn som jeg vil ha det.

Første tanke jeg har gjort meg er at Aqualine tanken trekker mest pga lengde og dybde. Med tanke på at noen av frontosaene kan strekke seg mot 35-40 cm i lengde.
Vet at lystoppen til Aqualine virker litt puslete med tanke på antall rør. Men for frontosaene som er dypvannsfisk så passer det bra. Planen er om det blir litt for dårlig lys, å sette inn noen led dioder mr Roy Sørlandets Malawi konge style.

Bekymringer: jeg må få plass til filterne i møbelet.

Aqualine
Hei.

Vet ikke om du regner det som et stort kar, men jeg har kjøpt et Aqualine 900 ltr (200x75x60) og er meget fornøyd.
Lystoppen kan, som du sier, åpnes som et bilpanser. To stillinger; helt opp (90 grader), eller med en åpning på ca 20-30 cm. For å holde lystoppen i den laveste stillingen benyttes en "låsepinne". Denne løsningen er ikke bra, for låsepinnen kan fort gli vekk, og dermed vil den tunge lystoppen smelle hardt ned i akvariet. Jeg åpner derfor alltid helt opp.
Det finnes to matings-hull i lystoppen. Kan dekkes med to plastlokk.

Min lystopp (Aqualine Prestige) har 12 x 39 W dimbar T5. Dvs. meget bra lys. Tror den er spesialbestilt.

Ellers så er kvaliteten på karret gjennomfør meget bra, minst helt på høyde med Akvastabil. Jeg kjøpte karret brukt, men det sto fortsatt uåpnet i original-emballasjen. Han som hadde kjøpt det direkte fra Danmark sa han ville ha "det beste av det beste".

Karret står foreløpig bare på Porsabordet, men det skal bygges inn i et møbel etterhvert.

Jeg kjører med et massivt filter av blåmatte-terninger bak BTN-bakgrunn og har ennå ikke klart å påvise verken NH4, NO2 eller NO3.
2 x Eheim Compact 3000 stilt på det laveste (1500 l/t).
Leste en artikkel om en danske med tilsvarende filter som kun trengte å bytte 20% vann hver 4. måned.

Lykke til med valget.

PS: Har du kontroll på bæreevnen til gulvet ditt i forhold til et slikt stort kar?

Trond

Takker for innspill

Jeg vil jo si 900 liter kan regnes som stort. I grunn alt på 2 meter og oppover er stort i min bok. Je har tatt høyde for vekt og slikt i forhold til gulv. Det skal stå på støpt betong dekke så hvis ikke det tåler vekta så veit ikke jeg

Jeg tror utifra den danske sida at den lystoppen du har er i masse produksjon. Jeg har også muligheten til å velge samme utgaven til 1460 literen. Men jeg vil ikke ha så mye lys så jeg prøver meg på 4x54w T5 først og skulle det bli litt for lite så setter jeg inn no led.

Godt å høre at fler er fornøyd med kvalitet og utseende. Dette karret blir tross alt stuepryden

Angående bakgrunn så blir det noe sånt som den svarte jeg har i den ene 530'n.

Har du sett møbelet til dette karret? Det ser greit ut på bildet men det er ikke no mål på det (innvendig i skap)

Har det noen negative sider bortsett fra det med lystoppen?
En ting til jeg lurte på. Det er luker til teknisk utstyr på baksida?
En luke på hver side øverst i lystoppen for ledningene som skal ut av karret. I hvert fall i min (Prestige).
Kom på en "teit" ting; når jeg skulle tre igjennom stikk-kontakten til armaturene, så var de for store for åpningen. Måtte utvide hullet med ca. en cm med en Feinsag.

Har ikke sett på møbel til Aqualine.

Mvh.
Trond
Det er plass til innsug og utblås også vel?
Jada. Tenkte bare ikke på det siden jeg har bakgrunnsfilteret.

Trond
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap