Problemer med otto i sirkulasjonspume

Jeg har to av disse:

Problemet er at de har tatt livet av 3 Ottoer på kort tid. Ottoene spiser alger på pumpene og får halen inn i propellen. Har dekket over de med strømper nå, men problemet da ble at en Otto sugde seg fast i strømpen, og satt helt fast.

Tenkte om jeg skulle bytte ut pumpene med et par Eheim aquaball, er kun for å få bedre sirkulasjon i karet, men så blir det jo litt ekstra filtrering på kjøpet.
Vil dette gjøre susen, eller bør jeg finne på noe annet?
Du bør definitivt finne på noe, ja Otocinclus trives best i algebefengte kar hvor det er mye planter og lite til moderat sirkulasjon. Disse wave-maker-pumpene lager kun ekstra sirkulasjon, og du bør vurdere om fiskene (og plantene) i karet virkelig trenger dem.
I steden for aqaballene, vurderer jeg heller et ekstra utvendig filter. Har hatt litt problemer med alger, kan et utvendig filter hjelpe på det problemet?
Har du mye alger i karet bør du se om det er ting som du kanskje bør forandre på. Overfôring og for mange lystimer gir økt algevekst. Hvis du har et høyt nivå av Nitrat kan det også gi algevekst. Redusert fôring, hyppigere vannbytter og mer hurtigvoksende planter reduserer algeveksten.

Et utvendig filter har mye bedre filterkapasitet med hensyn til biologisk filtrering, enn ett innvendig. De gir stor plass til filtermedier, og dermed god plass til mange bakterier. God biologisk filtrering er viktig for å kunne bryte ned avfallsstoffene som dannes.

Anbefaler at du leser artikkelen Alger i akvariet.
Tilfeldig bekjentskap
© Werner S. Waage
Reklame for plussmedlemskap