Vannkjøling (kjøleskap)

noen som har prøvd å bygge om et kjøleskap til kjøling av akvarie.
Den varme delen har jeg mulighet for å kunne henge på utsia av vindu
ingen med noen idèr heller ?
Da jeg driver med villfisk (Røye og Ørret), var jeg selv inne på tanken om å prøve på dette. Det er en betydelig utfordring å holde vanntemperaturen på 14-15 gr. når romtemperaturen stiger til over 20.

Jeg googlet meg inn på nettet, og fant flere artikler om dette. Det virket for meg som om dette er ganske omfattende. Dette var nok ikke gjordt i en fei. De fleste kjørte kjølerørene ut i en lukket boks, der vannet sirkulerte og på den måten ble nedkjølt og kontrolert med termostat. Sikkert ikke så vanskelig i teorien, men problemene var å få alt sammen tett, samt at kjøleveska er veldig giftig ( I hvertfall på gamle anlegg ).

Jeg lot det være med tanken, og brukte den gamle metoden med å sirkulere inn kaldt brønnvann. Jeg har også innvestert i en titankjøler ( Dyr! ) Denne fungerer jo helt perfekt, og gjør alt mye enklere.

Uansett, Lykke til!

- Tore -
Kompressor kjøler er nok den beste løsninga, nå bygges de vel alle i titan for å kunne benyttes i saltvann også.Nå har jeg hatt en i vel 1 år, temraturen varierer med 0.3 grader i vannet. Koster jo skjorta, men du verden det er en must i akvarie)
Tips: Det har kommet noen litt billigere kjølere på markedet i det siste:


Reefshop DD kjølere

Det er vanskelig å lage sin egen kjøler. Jeg gjorde det en gang, av en luftavfukter:
http://www.jonolavsakvarium.com/eng_diy/chiller/chiller.html


Takker så mye for svar og link
Det er nok litt for dyrt for meg (uførestrygda)
Får vel håpe på en kald sommer, her jeg bor så kan dere andre få all den varmen dere vil ha
PS jeg har muligheten til å bruke kaldt vann i hagegeslange som jeg henger bak på akvarieveggen og slangen ut vindu, men er vanskelig å styre tempraturen da
Noen tips:

Har du tilgang på vann, har du muligheter. Ut fra de andre trådene dine, regner jeg med at du skal kjøle ned vannet til abboren og gjedda.

Å henge hageslangen bak på akvariet, blir det ikke noe greie på. Du kan heller bore ett (Helst to) hull i akvariet ditt helt oppe i overflaten, dette fungerer da som et overløp. Sett på stor grov sil, slik at dette ikke tetter seg. Så kobler du på slange og fører dette ut på kommunalt avløp. Bruk så hageslangen eller annen vannkilde og la vannet renne inn i akvariet. Her må du ha en kran, slik at du kan la det renne "bitte litt". Så styrer du hele tempen med denne krana. OBS! pass på dersom du har kommunal vannmåler, bruker du mye vann, stiger nok den kommunale regningen din.

Så lenge du bare har Norsk villfisk, behøver du ikke bekymre deg om vannverdiene. Det eneste som betyr noe er PH. Pass også på dersom det er klor i vannet du fører inn.

Ser i den andre tråden din at du bekymrer deg for foring og ferie. Disse fiskene greier seg fint 14 dg. uten mat. Noe helt annet er om gjedda spier opp abboren din dersom den blir sulten.

Min erfaring med Norsk villfisk er at du kan aldrig få for mye oksygen. Personlig kjører jeg inn masse brusesteiner, jo flere jo bedre!

Stå på - Det er ikke mange av oss Norsk villfiskakvarister!

- Tore -
Hageslangen henges inne i akvariet
Abbor'n og gjedda gikk i hvert sitt akvarie og jeg har ikke skaffe meg ny(e) abbor siden jeg skal på ferie
Utløpet fra pumpa med det "sprederrøret" står slik at oksygen er ikke noe problem, ca 1 cm over vannflata og peker nesten rett ned
-Tore- AKA Mountain, jeg takker for dine innspill, og får meg mere lyst til å "piske" gubben til et større akvarie og Norsk ferskvanns fisk
Det kan nevnes at begge fiskene ble "fiska" der det var 23 grader i vannet (på grunna) men regner med at døm ikke er der hele tia
Tilfeldig bekjentskap
© Nina Strømme
Reklame for plussmedlemskap