Hvor få tak i lyspære til lite akvarium?

Jeg har et cirka 20 liters kar med merke: Resum DM 320
Noen som vet hvor jeg kan få tak i lyspære til den? ( med vanlig stor sokkel)
Har nettopp kjøpt ei pære fra webzoo men den gikk i stykker etter 2 dager.
Nå bruker jeg vanlig sparepære fra COOP obs men er veldig plaget av alger som jeg tror kommer av dårlig lyspære.
Plantene trives ikke med vanlig sparepære. Jeg har prøvd en reptil lyspære (repti glo 2.0) og da trivdes plantene veldig godt men det ble alt for mye alger
Har lyset på i 12 timer for dagen. Eller er det en ide å bruke reptil pæra men bare noe få timer på for dagen?
Vannverdier er : Nitrat på 20 og nitritt på 0, ammoinakk på 0, Ph på 7,5 , GH vet jeg ikke(skjønner meg ikke på tetra sin test)

Karet innholder en halfmoon han kampfisk og en liten ancitrus som jeg hadde håpet kunne holde algene borte, men det blir for mye for den stakkars.

Edit: Jeg skifter cirka 7-9liter vann i uka
Jeg har et slikt kar og jeg bruker vanlig sparepære fra Kiwi'en og sliter ikke med alger, men jeg har heller ikke lyset på i 12 timer (som er litt mye). Har lyset på i ti timer, noen par Sakurareker og noen Endlers hanner.

Dette karet er IKKE stort nok til å ha en Ancistrus oppi uansett hvordan du snur og vender på det. Ut med han og skrap heller litt alger selv innimellom... Du kan også tilsette Happy-Life Carbo som har positiv effekt på algebekjempelse ved å overdose litt. Tar ikke knekken på alt, men det hjelper så sant du har litt andre hurtigvoksende planter i karet som da "spiser næringen" før algene får tak i den...
Ja er klar over at det er for lite for ansictrus i det lille akvariet. Hadde bare tenkt at den skulle få bo der en liten stund mens den er veldig liten (cirka 2,5cm)
Skal ta den ut igjen

Har en hurtigvoksende plante og noen andre som vokser seinere + moseball.

Problemet var at hele bunnen ble dekt av grønne alger. Glassruta bruker jeg en magnet til.

Synes lyset blir så gult av vanlig sparepære. Gjør et nytt forsøk med reptilpæra. Lyset med den blir mye penere og plantene trives bedre. Men skal kun ha lyset på når jeg er hjemme på ettermiddagen til jeg legger meg (cirka 7-8 timer)
Hva med led belysning?
Jo, lyset blir litt gulaktig med disse pærene, men hvis du limer inn hvitt LED lys så får du en helt annen farge. På bildet under har karet til venstre LED belysning mens karet til høyre har sparepære fra Kiwi'en...

[External Image]
Jeg har funnet en lyspære på 23watt og 6500k for 100,- på en nettbutikk i Oslo. Er ikke dette som er anbefalt for akvarielys for planter?
Tenkte jeg skulle prøve å bruke den men frakta var veldig dyr så jeg henter den selv neste gang jeg skal til oslo.
Det hørtes ut som en grei pære til akvariet ditt.
Skaff gjerne den pæren på 6500K. Er det og høyere kelvin-verdier som skal være bra for akvarieplanter, etter det jeg har lest så langt, da dette tilsvarer dagslys. Ellers kan du bytte pæren ut med LED, som foreslått. Det finnes både LED med vanlig tykk skrusokkel og som strips. Mulig du må på nettet for å skaffe LED med høy nok kelvin, men da får du jo lys som trekker enda mindre strøm enn selv sparepære og med lenger levetid - hvis det er noenlunde kvalitet på den.
Så bra. Skal skaffe den pæra i slutten av juli tenker jeg
Dobbel post
Hei, idag skulle eg bytte lyspære på akvariume for det gamle pæra var ikkje gang i , den nye pære ville ikkje den heller men det kom et gnist og røyk og eg tror heile greia kortslutta , går det og bytte heile lokket til akvariet ?
Eg er ny på sånt så har ikkje mye erfaring.
Ps. fant ikkje plasser og stille spørsmål.
Zoogiganten
Jeg har nettopp vært på zoogiganten (http://www.zoogiganten.se) og kjøpt meg 3 lyspærer. Tenkte jeg skulle teste litt forskjellig. Månelyset har jeg på litt om kvelden så jeg kan se fiskene da også. Vet ikke om de sender, men har hvertfall lagt ved et bilde så du har navnet på lysene hvis ønskelig. De har høyere kelvin som passer bra til planter også.
Hva har du på bunnen i akvariet? I akvariet mitt med fin sand på bunnen, rører ikke ansistrusen algene i sanden, men holder stener, planter og glass rene (60l). Mens der jeg har større stener/grovere sand på bunnen, holder de bunnen ren også.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap