Varmekolbe

Hei

Jeg har ett 190 liters selskapsakvarie med en Eheim Jäger 200w varmekolbe i. Er denne varmekolben alt for stor?? Den er ikke i bruk nå om sommeren, kun om vinteren. Og en annen ting.... en venninne påpekte av varmekolben må ha beskyttelse, så fiskene ikke brenner seg. Er det nødvendig?? Og hvor evt får man kjøpt beskyttelse til disse varmekolbene, finner det ikke noe sted??

Takk for svar!
Varmekolben er i den størrelse du bør ha. Vrøvl med beskyttelse over varmekolben, fiskene brenner seg ikke på den.

Oki Kjekt å høre Stusset litt på det med beskyttelse på varmekolben, har ikke sett det noe sted... men da er det bare å legge det "problemet" i glemmeboka

Takk for svar!
Like greit med en stor varmekolbe, vettu
og det med beskyttelsen er fordi malla mi har til tider vært ekstra gla i varmekolba, og når jeg kjøpe ny så fulgte det med en beskyttelse til å ha på
Smak og behag
Har vell aldri opplevd at fisk har brent seg på varmekolba, så det det vell bare en unødvendig utgift.
Til et 190-liters kar ville eg personlig valgt 150 Watt, eller helst 2 mindre med tanke på teknisk svikt. Men det blir litt smak og behag.

Beskyttelse rundt varmeelementet er overhodet ikke vrøvl. Eg har hatt maller med brennskader grunnet varmekolber, selv om karet har hatt mange skjulesteder. Grunnen må være relatert til slossing.
Enkelte innvendige pumper har også fått varmeskader, men det er selvsagt grunnet dårlig plassering fra min side.
Da må det være en teknisk svikt i kolben, da den faktisk er laget for ikke å skade fisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Torkild Olsen
Reklame for plussmedlemskap