Hvordan lage reol med sump?

Hei.
Jeg planlegger en reol med to stk akvarier på 130x50x50 cm, og har lyst til å prøve meg på å lage et sump-filtersystem til begge akvariene, der sumpen skal være på rundt 100 liter.

Men jeg har ikke peiling på hvordan jeg skal lage, hva av utstyr jeg skal kjøpe, om jeg blir nødt til å bore hull i akvariene, eller hvordan det er... :S

Jeg har lett etter nettsider (med bilder) som beskriver hvordan man bygger, og hva av utstyr man bruker. Men finner bare til saltvann, så det er litt vanskelig, synes jeg... For det er vel forskjell på om man bygger til salt- eller ferskvann?

Hadde vært fint hvis noen kunne hjelpe meg
Kanskje noen har lagd noe lignende før?

mvh
Marius
Teorien er lik om det er til salt eller ferskvannskar.
Du bør lage et overrennsystem i begge karene ned til sumpen og 2 pumper der opp til hvert sitt kar.

Så må man tenke litt på farene ved at overrennsystemet tetter seg slik at man får for mye vann i karene.
Takk for svar.
Så det er ingen måte man kan forhindre at det renner over da? :o

Eller er det bare en sjanse man må ta... :-/
Avrenning og tilbakeføring plasseres utfra et regnestykke som sørger for at om tilbakeføringen svikter så er avrenningen plassert slik at sumpen ikke renner over selv om avrenningen tapper karet maksimalt. Tilbakeføringen er plassert slik at om avrenningen svikter så vil ikke hovedkaret renne over selv om sumpen tappes maksimalt ned.

I prinsippet blir det da å ha både avrenning og tilbakeføring plassert høyt oppe mot vannkanten, om du skjønner.... Ikke lett å forklare det der, men...

Det fins jo da sef andre måter og løsninger også....
BIGBrother
Takk for svar. :) Så det er ingen måte man kan forhindre at det renner over da? :o Eller er det bare en sjanse man må ta... :-/

Mange måter å løse det, noen bedre enn andre.
Bør tenke litt på hvordan avrenningen plasseres og filter/noe for å forhindre at f.eks en død fisk blokkerer det.

I sumpen kan det løses med at pumpene plasseres høyt, slik at de ikke pumper vann opp hvis det ikke kommer vann ned, ikke bombesikkert men forskjellen blir 5L vannsøl mot 100L vannsøl hvis det skulle gå galt.
Slik har vi satt opp våres reoler med sump, blir jo likt prinsip om det er ett kar med sump eller flere kar..

Vi har en kraftig pumpe i eget kammer i sumpen (fylt med blåsvamp og bioballer) som pumper vannet opp i øverste kar. Alle karene har to rør i hver ende som er overrenningsrør, disse har stor nok diameter til å takle 3000 l/t fra pumpen og er plassert slik at det ikke svømmer over. Dette må man prøve seg til og varier fra hvor kraftig pumpe du bruker. Dette røret renner ned i karet under og så videre til nedreste kar renner ut i sumpen.

Sumpene våres har også overrenning da vi har automatisk vannbytte så alt overskuddsvann renner ut i sluken fra dette røret.

På de kar hvor vi har ungfisk/yngel setter vi inn en blåsvamp langs hele kortsiden og på den måten skjermer overrenningen.

OBS: Det er viktig at utblåset i øverste kar plasseres OVER vannoverflaten i tilfelle løftepumpen skulle stoppe ved strømbrudd/gå tett. Da unngår man heverteffekten og at vannet renner tilbake i sumpen og utover gulvet.. Du vil uansett aldri tømme hele karet da utblåset som regel bare er noen cm under vannoverflaten. Er jo selvsagt også mulig å ikke fylle sumpen til randen og budsjettere med de ekstra liter fra toppkaret hvis noe slikt skulle skje...

[External Image]
Fint oppsett det der

Veldig smart å ha 2 avrenninger i hvert kar, som hver er dimmensjonert stort nok.
Når man går over på en slik løsning kan det også være smart å ha et mindre kar som karantenekar hvis man kjøper fisk osv, er no skikkelig dritt å få hvitprikk eller annen sykdom i et så stort oppsett ;D
Ved å sette utblåset i nest øverste kar og la det øverste karet renne rett ut i avløpet så har man karantene kar på noen minutter ved behov. Men om man har plass til et 60-100l kar som dedikert karantene kar så er jo det egentlig det enkleste og tryggeste. 

Mener disse karene er boret med 53 mm diameter i hvert hjørne og avrennet er satt ca 1 cm under rammen så da takler disse reolene løftepumper på 5000+ l/t uten problem. Ulempen er at man ikke får vannstanden kant i kant med karets ramme, men det lever vi lett med når vi kan ha skikkelig sirkulasjon i mallekarene. I reolen hvor vannstanden er makset så takler avrennet en Eheim Compact 3000. Disse reolene består alle av fire kar i høyden pluss en stor sump og pumpene løfter vannet ca 2,3 m.
Tusen takk for svar! Var veldig til hjelp.
Spesielt den tegningen din Lars, veldig veldig bra! Tusen takk!
Tilfeldig bekjentskap
© Harald Ebeltoft
Reklame for plussmedlemskap