Luftpumpe som bråker

Hei

Noen som har noen tips for å dempe lyden på en luftpumpe.
Den durer noe forferdelig. Har satt den oppå en skumsvamp men hjelper ikke.

Satte på en ekstra tilbakeslagsventil...da duret den mindre men den ventilene var veldig tett. slapp så vidt gjennom litt luft (prøvde andre veien men da ble det helt tett)
Så tok den av igjen.

Har et vision mini akvarium til kampfisken min. Den har et filter i bunn som festes via slange til luftpumpa slik at boblene kommer opp gjennom et rør.

Vurderer å ta bort dette røret og heller sette inn et lite innvendig filter for blir sprø av sånn during.

Skjønner ikke at noen orker å ha luftpumpe i stua når de bråker sånn.
Er jo veldig fint med røret og bobler men ikke med den slitsomme lyden.
Får faktisk vondt i hodet av det.
Har et annet spm også.

Noen som har erfaring med filteret i disse karene. Kan ikke tenke meg at de er spesielt effektive da det er bare en luftpumpe koblet til en luftstein. Dette er montert inne i en sirkel i bunn hvor det er en svamp også litt kullpiller.

Vurderer veldig sterkt å sette inn et lite filter istedenfor å bruke det som er innebygd.

Men hvis noen mener det er et bra filter system og det er mulig å dempe lyden på luftpumpa så er det ok å bruke det.

Har kun en kampfisk i det...Men hovedproblemet mitt er som dere kansje har skjønt bråkete luftpumpe

Den er vel på 50watt eller noe. såvidt jeg husker
Karet er 30 liter
Hva slags luftpumpe er det? Jeg har en gammel tetratec, og henger den opp i en tråd for at den skal bråke minst mulig.

Kampfisker skal ikke ha særlig med strøm i vannet, så om du bytter til et innvendig filter, kjøp et som utblåset kan reguleres ned til et minimum. Kanskje går det ann å bruke det bunnfilteret som du har, og sette en liten pumpe på det, i stedet for å bruke luftpumpen?
Den heter bare aquavision.
Den durer mindre når jeg setter på tilbakeslags ventilen fra merket karlie. Den slipper ikke gjennom mye luft så da blir vel sirkulasjonen dårlig. Men den ventilen som følger med slipper gjennom mye luft og da bråker den masse.

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Blir enten en innvendig pumpe eller kjøre luftpumpa med den tette ventilen.

Innmari irriterende for er jo finest med luftboblene men den sinnsyke duringa takler jeg bare ikke.

Hjalp ikke å henge den opp heller

Vet ikke helt åssen jeg skal feste en pumpe til luftslagen.

uttaket er koblet til bunnen av karet (på utsiden)

Vi har en pumpe på jobben som har et munnstykke med smal tut.
Men den må senkes helt under vann.
Men det går kansje å koble luft slangen til pumpe utblåsningen slik at den blåser gjennom luftslangen men blir det ikke da vann i den slangen da pumpa er under vann?

Det hadde isåfall vært en ide hvis det går

Da blir det 2 filtere i karet da, men det gjør vel ikke noe.
Eheim luftpumpe er veldig stillegående. Kan høre den så vidt men ikke plagsom lyd
Schego er nok de mest stillegående luftpumpene du finner. Eheim sine er fine de i et år så begynner de også å dure...hvis de i det hele tatt virker etter 13 mnd er min erfaring.

Dette karet du har benytter nok bunnfilter og det er nok mest optimalt om du bare holder deg til luftpumpe på det. Bytter du bunnlaget til f.eks. knust lavastein så får du bra filtervolum i bunnlaget. En del modeller av disse karene kommer med knust lavastein som bunnkag har jeg sett på ene zoo butikken her i byen...
Ok. takk
Ja Tenker jeg kjøper en ny luftpumpe.
Takk for alle svar

Bruker deko grus fra eurosand nå da...

Hvor store er steinene på knust lavastein?

Står i bruksanvisningen at grusen må værer minimum 10 mm i diameter pga bunnfilteret.
Er vel for at det ikke skal bli sugd inn i det da eller noe sånt...

Synes det er så fint med farget grus da...men skal se om jeg får tak sånn lavagrus hvis det er bedre.

Mitt kar fulgte det med svarte og hvite polerte dekor steiner (ca15 mm i str)
var vel omtrent 2-3kg

Kjøpte eurosand dekor grus 2 kg fordi det var for lite grus med.

Så er ca 5 kg grus i det og må ha 3 kg til for å dekke dette bunnfilteret

Er jo ikke no fint når det stikker opp over grusen

Men det bør kansje ikke dekkes helt?

Kansje lavastein er bedre for det er jo ikke så tungt.

Det bunnfilteret bygger veldig så må ha ganske høyt med grus for å dekke.

Litt dimt fpr tar jo mye av svømmeplassen unødvendig.

Men nå har jeg bare den ene kampfisk hannen oppi der og skal ikke ha noe mer fisk.

Han har vel ok med plass håper jeg.
Lars Jamne
[URLBLOCK1] er nok de mest stillegående luftpumpene du finner. Eheim sine er fine de i et år så begynner de også å dure...hvis de i det hele tatt virker etter 13 mnd er min erfaring.

Så dumt det var da.
Har nettopp kjøpt ny Eheim. Får kjøpe Schego om et år da
Men kjekt å vite så er jeg opps på det.
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap