Installasjon av eheim pro3 2073

Hei

Jeg har et kjapt spørsmål. Driver og "installerer" pumpen for førstegangsbruk og har spørsmål til ett av punktene i manualen.

Etter at jeg har satt på plass alle ledninger skal jeg pumpe vann i kammeret manuelt, men det står at jeg ikke må få vann i forfilteret. Hvordan vet jeg at det ikke havner vann der? Vanskelig å vurdere ettersom det ikke nevnes hvor mye jeg skal pumpe.

Senere skal jeg også pumpe 1-2 ganger ekstra.

Den venstre ledningen (pil ut, langt rør med hull) skal ikke være under vann, ikke sant? Viktig?
Har det noe å si hvor i akvariet innsug og utsug er plassert?
Vann i forfilteret er du jo nødt til å få skal pumpen fylles med vann så det skjønte jeg ikke helt..

Det enkleste etter min erfaring er å ta av strålerøret (utblåset) og suge i slangen, da hører du fort at pumpen fylles med vann. Utblåset må være over vann for at luften som er i pumpa skal kunne slippe ut uten mottrykk. Hvis du ikke vil suge er det bare å gjøre akkurat det samme men bruke den manuelle pumpa, men du kommer ikke til å få vann i kjeften hvis du bare slutter å suge når du hører det renner ned i pumpa.. hele pumpa skal fylles før det kommer vann opp i den enden du suger..

Når pumpa så er full av vann kan du koble på strålerøret å sette i støpselet så pumpa starter.. for å få ut eventuelle rester av luft som sitter i svamper osv kan du gjerne trykke et par-tre ganger på den manuelle pumpa med noen timers mellomrom til det slutter å komme luft ut.. jeg pleier ofte å vippe litt på selve pumpa frem og tilbake for å få ut luftrestene fortere..

For å få best gjennomstrømming og utskifting av vann, samt å få så mye møkk som mulig inn i pumpa og vekk fra bunnen lønner det seg å ha utblås og innsug på hver sin side av karet.
Takk for gode råd Så strålerøret/utblås skal aldri være under vann i fremtiden heller? Så en guide på YouTube, der sier en kar at den skal være det, men i manualen står det at den ikke skal (klarte ikke helt å tolke ja/nei ut fra det du skrev heller dessverre).
Joda det kan fint stå under vann, det er bare lettere å få igang hevert for å fylle pumpa når det er over vann Det kan fint stå under vann når du pumper ut luftrestene også, det er bare det at det blir for mye motstand for den manuelle pumpa når du skal fylle en tom pumpe..
Hmm. Det ser ut til at strålerøret har fått noe fett på seg (rett ved et par av hullene). Veldig klissete og til og med vanskelig å få bort fra fingrene med zalo. Ser ut til at dette kan komme fra pumpesystemet? Farlig?

Videre sliter jeg litt med luftbobler overalt inni akvariet, på vinduer, dingser og bakgrunner. Forsvinner dette?

Sikten i akvariet fra siden virker grumsete, men ok man ser forfra. Tar jeg akvarievann i et glass, så ser det imidlertid helt klart ut. Er det bare en optisk illusjon?

Engstelig for at noe er galt her

Oppdatering:
Konsentrerer jeg meg og ser på vannet som spruter ut av strålerøret, så ser jeg at det er litt grumsete "storm" av partikler som kommer ut. Har ingen anelse om det er grums fra sand eller om det er vannpartikler, men det er "noe"!. Sanden er vasket så godt det går én gang.

Halve strålerøret ligger under vann, i toppen - hvilket gjør at hullene er cirka 0,5 CM under vann.

Mer nytt: har sammenlignet kopp med akvarie med kopp med springvann. Akvariet er klart mer grumsete, skal avvente og se om det gir seg.
Luftboblene som sitter på glass/innreding kommer av gassovermetning og vil forsvinne ettersom gassen luftes ut av vannet. For å unngå dette når du bytter vann er det lurt å mellomlagre vann og kjøre luftpumpe i 10-15 min når vannet er temperert og rett før du skal ha det i karet.. du må også ha ca samme temp på byttevannet som i karet for å unngå overmetning. Overmetning er heller ikke bra for fiskene etter min mening, men det er delte meninger om hvor viktig/farlig dette er..

"Grumset" kommer nok ganske sikkert fra sanda og vil legge seg etter noen dager..
Alt har gått bra hittil. Nå har jeg hatt filterbakterier fra et annet, innkjørt filter opp i mitt nye. Det innvendige Juwel-filteret og Eheim-filteret jobber nå med dette. Hvor lenge bør jeg vente før jeg har i fisk og planter? Er redd for at bakteriene dør ut om det går for langt?
PS: Nitritt og PH er riktig.
Kan jo anbefale å lese artikkelen om fiskeløs innkjøring.
I tillegg til å kunne frembringe bakteriekulturen som trengs i filteret kan metoden brukes til å teste om akvariet tåler innsetting av fisk. Det forutsetter imidlertid at du kan måle amoniakk/amonium og nitritt.
Tilsett en dagsdose ut fra artikkelen. Vent litt til amoniakken har blitt jevnt fordelt i vannet og mål innholdet av amoniakk. Sjekk igjen etter et døgn og se hva som har skjedd. Er filteret innkjørt vil amoniakk være brutt ned, og borte. Videre vil den nitritten som oppstår ved denne nedbrytingen også være borte dersom begge typene bakterier er tilstede i nødvendig grad. Har brukt metoden selv ved noen anledninger når jeg har vært usikker på status i filteret. Måler du hverken amoniakk eller nitritt etter et døgn er det bare å ta et skikkelig vannbytte og sette inn fisk. Generellt bør man ikke innføre alt for mange på en gang, men la filteret få gradvis øket belastning med flere fisk.
Hvis du ser mye grums som sprøytes ut i akvariet fra filteret, kan det komme av filtermaterialet, dersom du ikke husket å skylle det før du installerte det i filteret. Disse kulene og "makaroni"rørene som filtermediene består av er fulle av støv og skitt, så de skal spyles under rennende vann før bruk. Ellers ser man en gråhvit sky blåse ut i akvariet når filteret settes i gang. Mulig du ikke har fått "hvite makaroni" men de nye svarte av plast, men Efisubstrat Pro har du garantert som filtermedie i den filtermodellen iallefall. Det må som sagt skylles godt da det støver noe voldsomt.

Det kan også være grumsete vann på grunn av litt for dårlig vasket sand eller grus. Det er nesten umulig å ikke få NOE grums fra bunnlaget i vannet til å begynne med. Det vil normalt klarne opp i løpet av et døgn eller to. Vent et par dager og se det an.
Da gjør jeg det. Takk Mona og Hans! Avventer!
Glenn Jonsen
Alt har gått bra hittil. Nå har jeg hatt filterbakterier fra et annet, innkjørt filter opp i mitt nye. Det innvendige Juwel-filteret og Eheim-filteret jobber nå med dette. Hvor lenge bør jeg vente før jeg har i fisk og planter? Er redd for at bakteriene dør ut om det går for langt?


Når du kickstarter filteret så må du enten holde bakteriene i live vha salmiak eller så må du sette inn litt fisk samme dag... Ellers dauer bakteriene ut.
Uff, jeg er dum. Jeg trodde bakteriene ville overleve så lenge det var sirkulasjon og det stod i vann Håper ikke jeg har ødelagt hele bakterie-batchen jeg fikk av butikken!

Nå har jeg imidlertid hatt i korrekt mengde Salmi. Er det for sent tror dere? 6 timer etter jeg helte i bakterievann fra butikken.

Takker for den vitale informasjonen! Jeg forsikrer deg om at jeg har lest alle artikler, men jeg har tydeligvis ikke tydet dette ut fra informasjonen jeg har lest.
Ikke sikkert det har gått så ille hvis du har planter og annet som råtner i karet. Hva som lager amoniakk er ikke så farlig bare det er noe. Dette er jo hele tanken bak innkjøring med salmi. Du rett og slett avler bakterier. Både avføring fra fisk og ting som råtner gir amoniakk og dermed næring til bakteriene. Svaret får du når du ser hva som skjer med amoniakken du har hatt i karet. Brytes den ned uten at du måler nitritt er de i live. Er amoniakken brutt ned og du måler nitritt er en av bakterietypene tilstede i tilstrekkelig mengde, men ikke den andre som bryter ned nitritt til nitrat. Du skal normalt måle noe nitrat i kar som er i drift og har aktiv bakteriekultur siden dette er sluttproduktet av nedbrytingen. Mengden nitrat vil stige over tid, og holdes under kontroll med vannbytter. Planter forbruker også nitrat, og hjelper til å holde denne under kontroll.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap