Biltema-sand og magnetisme

Hei

Jeg kom over en en tråd som tok for seg Biltema-sanden og magntisme. Tråden kom imidlertid aldri til noen konklusjon om hvorvidt jern og det magnetiske sponet er farlig for fisken. Flere mente at det den magnetismen var et uhell i produksjonen, men også jeg har magnetisk materiale i min sand. Noen som har opplevd negative konsekvenser ved bruk av Biltema sand og dette? Dersom noen f.eks. har ett akvarie med denne sanden og et annet med en annen sand, kan dere si noe om hvorvidt dere har merket noen forskjeller?

Vurderer om jeg skal bruke en stor magnet og ta bort det groveste eller bare kjøre på!

Jeg er 99,99% sikker på at all Biltema-sand har magnetisk spon i seg og derfor at mangfoldige stykker her på forumet bruker dette i sine kar nå.

Så, hva blir enden på visa?
Jeg merker ingen forskjell, men nå bruker ikke jeg algemagnet heller da...
Stemmer. Spørsmålet er om det er farlig for fisken eller ikke. Algemagneten vil kunne lage riper dersom sanden er magnetisk, men prøver å fokusere på fisken først

Har biltema sand i alle mine kar. 6 akvarier som jeg merker ingen problemer med.
Er du i tvil ta en magnet og fjern "metalsponet" før du bruker det som akvariedand.
Drar du en magnet gjennom sand fra nær sagt hvor som helst vil du finne magnetiske korn. Biltemasanden merket for akvariebruk er det så mange som bruker at det hadde vært ramaskrik for lengst hvis det hadde vært skadelig.

Selv fikk jeg ødelagt glass fordi jeg var uerfaren og brukte algemagnet og samtidig uheldig og fikk ufattelig mye magnetisk i flere poser fra Biltema. Den sanden skiftet jeg ut, rett og slett fordi sanda ble mørk, og jeg la den litt for hat etter øvelsen. Algemagnet bruker jeg ikke lenger, det er enklere med filtervatt og god gammeldag algeskrape
Tilfeldig bekjentskap
© Ellisiv Huseklepp
Reklame for plussmedlemskap