Saltvann => ferskvann og endringer i teknisk utstyr

Litt om mine tanker først.

Jeg har hatt et saltvanns akvarium, som jeg har hatt litt varierende sukkess med. Lurer på om jeg skal konvertere det til ferskvann. Før jeg bestemmer meg ønsker jeg å samle litt mer informasjon om hvordan det evt kunne gjøres.

Det jeg har i dag er:
- Akvarium: 675l helglass Woha (150x70x60 cm)
- Sump: 132l med pumer gående, max 210l (100x60x35 cm)
- Ferskvann reservoar: 60l
- Aquamedic Blue 3000 Skummer
- SM100 Algeascrubber
- 8x54W T5, dimbar
- D-D RO (vann rensing)
- Siruklasjon
-- Tunze 6105
-- Tunze 6205
-- Tunze 6025
- Retur pumpe Red Dragon 6.5m
- Cool Breeze 6
- Profilux III ex - computer
-- Temperatur probe
-- PH probe
-- Salinity probe
-- 6 stikksstrøm skinne
- 2 varmekolber (som svært sjelden har vært brukt)

Min antagelser:
Skummeren klarer ikke å lage skum hvis vannet ikke er salt, så denne kan jeg ikke bruke til noe annet enn å samle støv i kjelleren. Dvs at jeg trenger et annet filter system. Noen anbefalinger?

Algescrubber burde kunne fungere, men er det nødvendig? Er det like viktig å holde lavt energi innhold i vannet i fersk som i saltvann? Dette er i salt oppsettet den komponenten som bråker mest. I tillegg tilfører den en del varme med en ekstra pumpe og 100w lyss 5cm fra vannet.

Sirkulasjon har jeg vel overkill på for de fleste ferskvannsoppsett.

Profilux computeren kan fint brukes videre til å styre lys, sirkulasjon, sjekke ph/temperatur oh styre når div ting kommer på og går av.

Lysmessig har jeg en grei mengde for saltvann, men inbiller meg at man trenger langt mindre lys til ferskvann. Hvor mye kan jeg redusere lyset med? Hvor mange 54w lysrør trenger jeg?

Trenger man RO vann til ferskvannskar? Eller holder det å tilsette aquasafe eller hva det nå heter?

Hva vil jeg oppnå:
- Et flott akvarium i stuen, med innsyn fra 3 sider (2 langsider + 1 kortside)
- Et akvarium som krever mindre vedlikehold enn det jeg har i dag.
- Et akvarium som støyer mindre enn det jeg har i dag.
- Et akvarium som krever lite av akvarievakten når jeg er på ferie
- Lett vannbytte, helst hvor jeg kan tregge en slange til vasken og først tømme ut med en pumpe også få tilbake nytt vann med samme slange.

Vedlikeholdsmessig hva er det som tar tid i dag:
- Mating av fisker som må ha spesial for og mates med en hel reke
- Tømming av skummer.
- Lage RO vann, bære det opp og fylle på ferskvanns beholderen
- Vannbytter
- Tilsettning av div salter

Hvilke ting lager i dag lyd
- Overrenningsboksen til sumpen.
- Coolbreez viften, men denne er lett å skru av når man er i stuen uten at det har for mye effekt.
- Algescrubberen

Ideer og tips til oppsett mottas med stor takk.
Selg skummeren. (virker ikke i ferskvann)
Selg Tunze-sirkulasjonspumpene. (du trenger ikke på langt nær samme sirkulasjon i fersk som saltvann)
Selg algeskrubberen. (du trenger den ikke i ferskvann, vannbytter og plantene tar seg av Nitritt og Fosfatproblematikken du kjenner fra saltvann.)
Selg D&D RO annlegget. (du trenger ikke RO vann på Lillestrøm. Lillestrøm akvarium har bestandig hatt fine ferskvannsakvarier og bruker springvann. Selg den først som sist, den blir ødelagt av lagring/uttørking.)
Selg Cool Breeze 6. (du har ikke samme varmeproblem i ferskvann som saltvann)

Vurder og bytte ut Red Dragon returpumpa di. Den må kanskje uansett strupes inn da du ikke trenger like stor vanngjennomstrømning over filter/sump i ferskvann som i saltvann. Jeg tenker at en Red dragon er litt overkill på ferskvann. Spørs jo selvsagt hvor menge liter pr/t den pumper, men tenker vel at den er dimensjonert opp til behovet i saltvannskar.

Bytt ut de rørene som ikke kan brukes til ferskvann i armaturen din.
Litt om plantelys
Mye lys er ideelt hvis du vil ha fin/god plantevekst. Du kan eventuelt bare skru ut et rør eller to hvis du synes det blir overkill med alle 8 i bruk. Personlig ville jeg brukt alle 8, men det er en smaksak. Dette avhenger også selvsagt av hvilken biotop/planter etc du ønsker og ha i akvariet ditt.

Kjøp deg 3 blåsvamper som passer akkurat inn i bredde/høyde i sumpen.. Sett de etter hverandre i sumpen så vannet strømmer igjennom alle tre. Da den første tetter seg, vasker du denne og setter den bakerst. Da vil de to gjennverende svampene fortsatt ha bakteriekulturen i gang, og den du vasket vil bygge opp ny bakteriekultur inntil neste gang du må vaske den første svampen i systemet. Greit forklart?

Vannreservoaret ditt bruker du så du får stabil vannstand på svamfilteret i sumpen. Fyll det bare opp med slangen da du allikavel gjør vannbytter.

Kjøp deg Co2 flaske, trykkregulator, magnetventil, bobleteller og Co2 utstrømmer. Ph-kontrolleren har du allerede.
Med det lyset du allerede er i besittelse av + Co2 og plantenæring vil du få maksimalt ut av plantene dine.

Overrenningen kan du klare og få nesten helt lydløs. Ettersom du heller ikke trenger like mye vann gjennom systemet vil den også bli betraktelig mer lydløs.
Les/spør på Saltvannsforum. Der er det som du sikkert vet mange akvarister som har erfaring med over-renninger.

Varmekolbene kan jo bare ligge i sumpen så du får stabil temperatur sommer som vinter.

Personlig vil jeg tro at du kan ende opp med ett nesten helt lydløst, fint/pent godt beplantet ferskvannskar med lite vedlikehold om du gjør endringene som beskrevet over. Et godt vannbytte en gang i uka bør være tilstrekkelig, og förautomat er alt du trenger for en ferie på en uke eller to.
Hvis du har sms varsling på Profiluxen kan du jo ha en "akvarievakt" i beredskap om det skjer noe galt med akvariet da du er bortreist.
Tusen takk for et utførlig svar
Hva ser du for deg å innrede karet med? Hadde selv et ganske så hi-tech SPS kar som krevde sitt, men måtte gi det opp grunnet nordsjøturnus.. jeg beholdte ingenting bortsett fra karet og sumpen. hadde vært kjekt å sett algeskrubber'n i ferskvann da.

Jeg har nå malawi som var min lidenskap før saltvann og kan ikke annet enn å anbefale de utrolige fargerike og energirike fiskene.

Mvh

Robin
Akkurat hva jeg vil ha inni har jeg ikke bestemt meg for, utover at jeg trolig har lyst på mye planter. Så jeg trenger noe fisk som ikke spiser opp plantene :P
Finnes det noen god bok / side på nettet hvor jeg kan lete etter fisker og dyr jeg vil ha i karret? Slik at jeg kan prøve å pusle sammen en sammensettnign som ikke spiser hverandre.
Morten Nordby
Selg Tunze-sirkulasjonspumpene. (du trenger ikke på langt nær samme sirkulasjon i fersk som saltvann)


Du sier man ikke trenger så mye sirkulasjon, betyr det at man ikke kan ha mye sirkulasjon om man vil. Jeg liker litt måten planter/koraller så vel som fisker beveger seg når det er litt strøm.
Det kommer jo helt an på hvilke fisker og planter du velger. Noen fisk skal så og si ikke ha sirkulasjon mens andre skal ha mye sirkulasjon... En del afrikanskje ciklider skal ha mye sirkulajson, men om du tar for deg et sør-amerikansk kar så skal du ikke ha særlig mye sirkulasjon - mens et mallekar skal ha mye sirkulasjon igjen. Så det kommer helt an på hvilket oppsett du går for.
Lars Jamne
Det kommer jo helt an på hvilke fisker og planter du velger. Noen fisk skal så og si ikke ha sirkulasjon mens andre skal ha mye sirkulasjon... En del afrikanskje ciklider skal ha mye sirkulajson, men om du tar for deg et sør-amerikansk kar så skal du ikke ha særlig mye sirkulasjon - mens et mallekar skal ha mye sirkulasjon igjen. Så det kommer helt an på hvilket oppsett du går for.


Vet du om en god bok / nettside som forteller meg om forskjellige fisker og hvilke krav de har til vann kvalitet, temp og dette med sirkulasjon?
Du finner det meste her på AF på hver enkelt fiskeprofil under "Kunnskap" fanen øverst... De fleste akvariebøker er nok i de fleste tilfelle utdatert, med noen unntak...
Lars Jamne
Du finner det meste her på AF på hver enkelt fiskeprofil under "Kunnskap" fanen øverst... De fleste akvariebøker er nok i de fleste tilfelle utdatert, med noen unntak...


Takker. Titter der nå. Litt små bilder når man søker, ender opp med å klikke inn på veldig mange.

Hvis jeg tenker å ha mye planter bør jeg da styre unna herbivor eller går det greit?
postet i feil tråd :P
Uv-filter
Etter tips kjøpte jeg UV filter på e-bay. Nå har det kommet og har kjørt en uke. Det har gitt helt fantastiske resultater. Se før og etter bilde på: http://ferskvann.akalars.no/2013/01/uv-filter.html
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap