Trenger hjelp til å regne ut liter på ett kar som ikke er kvadratisk!

Jeg trenger hjelp til å regne ut Liter, eierne av karet sa at det kan være alt fra 2-600 L, så de hadde tydelig vis ikke peil de heller.

De måla jeg fikk opplyst er:
det er 70cm i hvert av hjørnene og så er det ikke buet front men består av to mindre hjørner på hver side som er 20 cm hver. Frontglasset er 71cm langt og høyden er 50cm.

Håper noen kan hjelpe meg!

På forhånd takk.
Plussmedlem
Skjønner ikke helt hva du mener...
Hvor langt er bakglasset? Er det 71 cm (lengden på fronten) + 2 x 20 cm = 111 cm?
Hvis jeg skal hjelpe deg, må jeg hå følgende mål:
Lengde målt på bakvegg
Lengde målt på frontvegg
Bredde målt fra bakvegg til fremst på frontvegg
Bredde målt fra hjørne bakvegg frem til hjørne (i front)
Høyde.

Helst i samme rekkefølge.
Gjetter på et hjørnekar slik det er beskrevet. Er fasongen slik skissen viser er volumet 183,2l. Kjekt med tegneprogrammer i 3D (Autodesk inventor). Regner volum av de mest komplekse deler.
Da misforsto jeg; jeg trodde det hadde 6 kanter.
Føler meg langt fra sikker ut fra beskrivelsen, men slik forsto jeg det. Regnestykket er i så fall egentlig ikke så vanskelig. Dersom man glemmer den trekantede delen som mangler for at dette skulle vært en kube, og regner volumet av den, og trekker fra volumet av den trekantede delen som også er grei å beregne har man volumet.
Ja bildet stemmer! Tusen takk! Måtte legge barna,så blei borte ett øyeblikk.
Hadde flaks med gjettingen da.
For å konkretisere forrige innlegg:
Kuben er 7x7x5=245l
Den manglende delen er 5x5x5=62,5l
Differansen er 182,5l
Alle mål i dm, så svaret kommer direkte i liter.
Dette forutsetter at hjørnene er 90 grader, noe som nesten stemmer, men ikke langt unna (90,58grader) ut fra målene dine. Antar det er en liten målefeil ute og går.
Retting:
Delen med trekantet bunnflate er selvfølgelig 5x5x5/2=62,5l
Tusen takk!
jeg kunne jo skrevet i hovedinnlegget at det var ett hjørnekar da, så kanskje det hadde vært litt enklere å se for seg. Men du klarte det uansett heldigvis!

Matte har aldri vært min sterke side, så kommer sikkert til å bli like forvirra neste gang jeg skal regne volum på ett lignende kar..hehe

Men da skal jeg prøve å bruke innlegget her for å bli litt klokere.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap