Akvastabil 360 varmeproblem

Har et 360 l akvastabil mark2 med effektlight topp 2x54w og skulle hatt 2x54 til.

Rom temp på 22 grader og 30 grader i karet..

Kan dette være riktig?

Noen som har erfart dette?
Løsninger for langsiktig bruk utenom å drive med vannskift eller slå av lyset for å holde ned temp?
Hva står varmekolben din på? Står akvariet i sollys kanskje?
Trodde det var varmekolben... den har ikke vært i karet på 4 uker.
Karet får ikke sol..
Dette var merkelig, rekner med du har prøvd å måle vanntemp med flere termometer?

Har samme oppsettet som deg med T5 belysning, Romtemp 23, varmekolbe 25, akvariet 25.
Garanterer det nok er lysrørene som gir oppvarming. Hadde samme problem med Juwel 450, hvor det var 4x 54 med T5 rør. Varmekolben var ikke tilkoblet, har aldri brukt den, tempratur i karret kunne gå ned ca en grad i løpe av natta, uten den på.

Måtte bare gjøre en større investrering, kjøler som gir susen, her er det 26 til 26.3 selv hvor mye lys og varme det er i rommet.
Sette inn kjølevifter, hvor kondensering fra karret ble i stua, er uaktuelt for meg.
Jeg bygget opp lystoppen fra akvariet i noen dager og da sank temp til romtemp..

Satt den ned til igjen i går og da føk temp tilbake til 30.
Kan det være sirkulasjonen i karet som er for dårlig?
Vidar: Har du tilført vann over eller under overflaten?
Har du utvendig filter og i såfall står den fritt eller i skap under akvariumet?
Det har overhode ikke noe med sirkulasjon eller filter å gjøre. Det er varmen fra lysrør, her tilfører du med ca. 10 timer lys 2x54 watt rundt 1 kw med varme til karret ditt.

Helt utrolig Vidar holder tempraturen nede i karret sitt på konstant 25. Men løfter man lystoppen en del over vannet, da får du ned temraturen.

Minuset er da all kondenseringa fra akvariet.
Kjøler altså... Hmmm.. trodde det var saltvanns problematikk.

Har du noen anbefalinger der?
Kan nok komme med anbefalinger Lasse, negative sider med det, de støyer når den går, i tillegg prisen. Selv foretrakk jeg heller godta det, enn kokt fisk. Vent å se hvilken løsning Vidar har valgt som holder temraturen nede på tilsvarende kar som du har
Hvis det står mellom en bråkende, varme-genererende, strøm-forbrukende kjøler til tusenvis av kroner, og å heve lysarmaturet med noen centimeter, skulle man da tro at valget var enkelt? ;p
Smak og behag) En del akvarier er lystoppen bygd inn sammen med topp plata.
Valget er ha lokket åpent, mindre lys på, godta kondensering i rommet.
Når jeg hører Akvastabil, tenker jeg dekkglass med løs topp oppå. Men det kan jo selvsagt være feil. Det er lenge siden jeg hadde Akvastabil-kar.
Takk for svarene...

Endte med å ta av dekselet i bakkant.. da falt temp til 27-28 som er ok nok..

25-26 hadde vært ønskelig, men har ikke lyst å begynne med mer teknikk oppi karet.
Tilfeldig bekjentskap
© Silje Oksavik
Reklame for plussmedlemskap