Vurderer å kjøpe utvendig filter

Hei!

Har ett akvarie på 120L og ønsker å kjøpe utvendig filter for å få mere plass i karret.

Lurer på hvilken størrelse jeg bør kjøpe? Har hørt jeg må ha større enn anbefalt på pumpa, men hvor mye større?
Har ganske mye fisk og planter i karret, veit ikke om det har noe å si på hvor stor filteret må være?
2 paletter, 19 terta (kardinal/neon), 2 kinesisk algeetere, 1 stor gibbiceps (skal flyttes over i ett annet karr), 1 Tofarget banjomalle, 4 Siamesisk algeeter og 1 ancistrus.

Har sett litt på denne for prisen er veldig fin:
Hagen Elite Crystal Flo 40 (430l/h, 9W) till akvarium 150L

Noen som har erfaring med den? Kvalitetsmessig og lydnivå? Akvariet står på soverommet.

Blir den for liten? Neste str er:
Hagen Elite Crystal Flo 60 (750l/h, 13W) till akvarium 230L
Har ingen erfaring med de filtrene der, men ville uten tvil gått for det største. Sies vel at man skal doble antall liter.
I mitt kar på 112 liter har jeg et Am-top 3336, står akvarier opp til 300 liter på det.
Det får du forresten til en rimelig penge hos Akvariekjelleren, med alt du trenger.

Siden du linket til var svensk, blir vel toll og sånn da sikkert?
Huff, jeg tenkte ikke på tollen.
Kanskje jeg skal kjører innom butikken demmes i Porsgrunn og sjekker pris ol i morgen.

Men da bør jeg iallefall ha en pumpe på 250-300L.
Jeg har en AmTop 3338 i min 190 liter, veldig fornøyd Og da har du også filter hvis du skaffer deg større kar noen gang! Skjønner at folk anbefaler Eheim, som har ett veldig godt rykte, men syns ofte at prisen er for høy når man kan få tilsvarende filtere til halv pris... Forresten er Am Top kompatibel med de fleste Eheim-deler (og andre produsenter), så er lett å finne nye deler hvis noe mot formodning skal ryke..

Og den har de forresten tilbud på hos akvariekjelleren
Har sett på eheim, men det blir for dyrt.

Skal innom akvariekjellern i morgen, dem har utsalg i porsgrunn og så får vi se om det blir innkjøp.
Er ikke toll på pumpen fra sverige så er dem veldig mye dyrere så kjøper jeg den andre istedet.
Det er ikke toll på akvariepumper.
Derimot skal du betale MVA. (moms på Norsk).

Hvis det er en "seriøs" nettbutikk kan de trekke fra den svenske MVA før de sender ut av Sverige. Så betaler du den Norske MVA ved innførsel. Posten Norge gjør automatisk jobben for deg for et "lite" gebyr. Svenskekrona ligger litt under den Norske krona for øyeblikket, så du vinner litt i pris på valuta også.

Send en epost til nettbutikken og spør om de trekker ut Svensk MVA, og hvor mye eventuell frakt blir, og om de vil sende til Norge.

Kanskje blir du overrasket over hvor enkelt det er, eller du blir skuffet fordi de synes det er for mye jobb.
Noen nettbutikker i utlandet har automatikk i det jeg beskriver, mens andre ikke gidder ekstrajobben.
Takk for tipset, Morten! Jeg skal sjekke det =)
funderer også på å kjøpe meg en ny utvendig pumpe

effekt er ene tingen , men for meg , like viktig - støynivået

er eheim så suverent som det skrives rundt om ?

isåfall , hva er folkets klare anbefaling til ett 300L som skal huse cicklider?
Eheim pro 3 2075
Vil anbefale deg å kjøpe Eheim Pro 3 2075, da får du en stillegående, justerbar og godt dimensjonert filtert. Bestiller du fra tyske Aquaristik Shop får du med alt at slanger, filtermedie osv. der koster den €152 eks tysk MVA og frakt, husk å ligg på norsk MVA og fortolling på 200,-. Frakten er kun €26.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap