Er det vanlig at man må kjøpe nytt filtermateriale?
Jeg har fått meg et nytt akvarium med filter/pumpe - Mini Biobox 2 - EasyBox Filtration System (Bilde). Og oppdaget når jeg leste arkene som var med at jeg må kjøpe inn og bytte filtermateriale (Bilde 2.). Er alle filtre slik - kjøpe inn nytt filtermateriale mener jeg? Er det ingen som bare renser vannet, enkelt og greit? Eller de dyre?
Jeg skal ha en Cilklide (melanochromis interruptus), guppy-er og en malle i akvariet, og det er 55 l.
Vet noen hvor jeg kan få tak i en slik pumpe - hvis det finnes og den er "lydløs". ))
Jeg skal ha en Cilklide (melanochromis interruptus), guppy-er og en malle i akvariet, og det er 55 l.
Vet noen hvor jeg kan få tak i en slik pumpe - hvis det finnes og den er "lydløs". ))
Postet 13.09.12 kl 16:33
Postet 13.09.12 kl 17:06
Ser at 200 liter er anbefalt minimum for Melanochromis interruptus i Fiskebasen ja.
I de fleste utvendige filtre trenger man ikke skifte annet enn filtervatt av og til, som utgjør kanskje 1-2 % av filtermaterialet. Og til og med filtervatten kan vaskes og legges inn igjen i stedet for å skiftes, hvis man foretrekker det.
I de fleste utvendige filtre trenger man ikke skifte annet enn filtervatt av og til, som utgjør kanskje 1-2 % av filtermaterialet. Og til og med filtervatten kan vaskes og legges inn igjen i stedet for å skiftes, hvis man foretrekker det.
Postet 13.09.12 kl 17:15
Har skrevet til deg i flere av dine tråder att 55 liter er alt for lite for Melanochromis interruptus, de vil gjerne ha ett par hundre liter og boltre seg på når de er alene.. Så ta svarene du får på alvor, vi prøver jo bare å hjelpe deg (og fisken).!
Kjenner ikke filteret du har, men de fleste filtre må på ett eller annet tidspunkt ha nytt filtermedie, som regel er det snakk om den fineste vatten/matten. Men du kan som regel rense den (ved å knyste forsiktig i akvarievann) mange ganger før du må bytte den..
Kjenner ikke filteret du har, men de fleste filtre må på ett eller annet tidspunkt ha nytt filtermedie, som regel er det snakk om den fineste vatten/matten. Men du kan som regel rense den (ved å knyste forsiktig i akvarievann) mange ganger før du må bytte den..
Postet 13.09.12 kl 19:28
Det kullfilteret ( det svarte) kan du bare bytte ut med en gang, det skal kun brukes etter eventuell medisinering, og kan være skadelig for fiskene å bruke sammenhengende i mer enn 14 dgr før man bytter det ut.
Du kan erstatte det med fin blåfiltersvamp, eller hva som helst annet filtermedie, bare det er plass, og om du feks vil bruke filterkuler så putt dem i en filterpose av nylon, det får du kjøpt på dyrebutikkene.
Resten av filtermediet du har på bildene kommer du nok til å kunne ha i mange år før du må bytte det ut. Så, det er bare tull at man må bytte ut filtermedie ofte. De som lager filtermedie vil jo selvsagt tjene mest mulig penger.
Du kan erstatte det med fin blåfiltersvamp, eller hva som helst annet filtermedie, bare det er plass, og om du feks vil bruke filterkuler så putt dem i en filterpose av nylon, det får du kjøpt på dyrebutikkene.
Resten av filtermediet du har på bildene kommer du nok til å kunne ha i mange år før du må bytte det ut. Så, det er bare tull at man må bytte ut filtermedie ofte. De som lager filtermedie vil jo selvsagt tjene mest mulig penger.
Postet 13.09.12 kl 20:58
For det første så må jeg bare si at fisken jeg skal få meg setter større pris på et 55 l akvarium enn et do! Jeg er 17 år gammel og 55 l er det største jeg får lov til å kjøpe meg av mine foreldre. Jeg gjør alt dette for èn fisk - bruker nesten 2000 kr for å redde livet til den Cikliden. Så når det gjelder det, har ikke dere så mye dere skulle ha sagt...
Men ellers så var det mange interresante svar Takk for bryet med å svare meg ))
- håper jeg ikke virket for provosert.. :o
Men ellers så var det mange interresante svar Takk for bryet med å svare meg ))
- håper jeg ikke virket for provosert.. :o
Postet 16.09.12 kl 19:47
Jasmin RönnqvistFor det første så må jeg bare si at fisken jeg skal få meg setter større pris på et 55 l akvarium enn et do! Jeg er 17 år gammel og 55 l er det største jeg får lov til å kjøpe meg av mine foreldre. Jeg gjør alt dette for èn fisk - bruker nesten 2000 kr for å redde livet til den Cikliden. Så når det gjelder det, har ikke dere så mye dere skulle ha sagt...
De fleste av oss har forståelse for at du gjerne ikke får lov til å ha større akvarium når du er 17 og bor hjemme, men da burde du også ha forståelse for at det er noen fisker du ikke har anledning til å skaffe deg heller.
Fisken kommer ikke til å ha det bra i det akvariet. Hvis det er en du skal kjøpe så bør du revurdere dette. Om det er en som skal bli kvitt alle fiskene sine, og truer med å spyle de ned i do, så husk at dette ikke er lov, og en dyrebutikk tar de sikkert i mot. Ellers finner du medlemmer her som sikkert tar i mot fisken, som har et kar til den som er stor nok.
Postet 16.09.12 kl 19:59
Hei jasmin
Det er mulig å bli litt villedet når du leser på artsdatabasen. Den cikliden som du vil redde er ikke en ganske rolig og fredelig ciklide. I forhold til andre ciklider fra samme gruppe; Mbunas, så kan det være at den er ganske fredelig. Men dersom du skulle prøve å ha denne cikliden sammen med guppyer, så vil den sannsynligvis drepe og spise guppyene en etter en.
Malawiciklider er noen tøffinger. Og de som er planteetere har de skarpeste tennene. Det kan være nok at de blir irriterte av guppyene. At de trenger planteføde betyr ikke at de ikke vil spise/plage andre fisker. Årsaken til at disse fiskene trenger god plass, mange liter, er at vi som akvarister skal slippe å oppleve at de dreper hverandre. Som de godt kan finne på å gjøre om de ikke har tilstrekkelig plass til å slippe unna hverandre når de er hissige.
Det er spesielle krav til vann som stilles av Malawiciklider. Selv om guppyer har nesten de samme kravene, så mangler guppyer tenner til å forsvare seg mot Malawiciklider. De blir derfor drept.
Jeg ville prøvd å undersøke om noen kunne ta i mot denne cikliden. Guppy i 55 liter er et bedre valg.
Malawiciklider er noen tøffinger. Og de som er planteetere har de skarpeste tennene. Det kan være nok at de blir irriterte av guppyene. At de trenger planteføde betyr ikke at de ikke vil spise/plage andre fisker. Årsaken til at disse fiskene trenger god plass, mange liter, er at vi som akvarister skal slippe å oppleve at de dreper hverandre. Som de godt kan finne på å gjøre om de ikke har tilstrekkelig plass til å slippe unna hverandre når de er hissige.
Det er spesielle krav til vann som stilles av Malawiciklider. Selv om guppyer har nesten de samme kravene, så mangler guppyer tenner til å forsvare seg mot Malawiciklider. De blir derfor drept.
Jeg ville prøvd å undersøke om noen kunne ta i mot denne cikliden. Guppy i 55 liter er et bedre valg.
Postet 16.09.12 kl 21:38
Postet 16.09.12 kl 21:47
Postet 16.09.12 kl 22:39
DonaldDersom fisken ikke kan gies bort er det mye bedre å avlive den enn å presse den ned i en 55-liter. Mennesker og misforstått dyrevelferd er nok en evig klassiker...
Helt enig. Folk som vil holde dyr i live til enhver pris, blir gjerne de mest patetiske dyremishandlerne. Man har jo hørt historiene om med gamle damer med hundre utsultede katter. De tror jo selv at de er snille med dyrene.
Det ville vært rart om det ikke gikk an å finne noen med tilstrekkelig stort kar til å overta fisken, f.eks. gjennom en annonse på akvaforum. Eller en dyrebutikk i nærheten.
Men uansett så er nok avlivning et mer humant alternativ enn å holde fisken i et akvarium som er en fjerdedel av plassen som dyret minimum trenger for å trives.
Postet 17.09.12 kl 10:27