Vil eheim biopower 240 pumpe hjelpe på nitrit verdiene?

Hei.
Har et 110 liters akvarium det har stått noen slørhaler og 2 bunnfisker i et halvt års tid og nå har nitrat verdiene steget.
Plantene som blei satt ut når karet var nytt har blitt litt puslete etterhvert som fiskene har beita de ned så regner med at få planter var skylda her.
No3 var vel opp i 100 mg/l på tross av at det blei skiftet 30 liter vann annenhver uke.
Har gått til innkjøp av flere planter og NO3 verdiene har droppet til 25-30mg/l.

Filteret er ei Eheim 2012 som ser ut som den tar seg greit av amoniakk og nitritt med tanke på at jeg ikke måler nitritt i vannet og de høye nitrat verdiene.
Filteret er ikke noe bra på mekanisk filtrering og mye partikler går tvers gjennom den.

Nå har vi kjøpt en 15 cm gullfisk, en kjempeslørhale på 10 cm samt 2 koier, en gullfisk (vanlig) og en bunnfisk som etterhvert også skal trives i karet.
Har da i håp om å få ned mengden gunk i akvariet bestilt ei Eheim biopower 240 pumpe.

Vil dette hjelpe på å få ned mengden med biomasse som produserer NO3 eller vil det kun gjøre filtrering av amoniakk og nitritt bedre mens nitratproblemet fortsatt vil bestå?
Husk at det er fiskene som skaper ammoniakken...
Som blir til nitritt, og senere til nitrat... Filteret hjelper egentlig ikke på det grunnleggende problemet som kan være at du har et akvarium som er litt lite for så store fisk. Både slørhale og koi blir store. Jo større fiskene er, jo mer mat trenger de og jo mer avfall produserer de.

Ammoniakk og nitritt er sjelden noe problem i innkjørte akvarier, for det er jo bakterier som har rukket å formere seg slik at de kan ta unna for "maten" sin. For nitrittbakterier så er det på en måte ammoniakk som er "maten". Og når disse bakteriene har spist, så har det blitt produsert nitritt. Da er det at man i et innkjørt akvarie har en bråte med nitratbakterier som er klare til å omdanne nitritt til nitrat. Nitritt er "maten" deres.

Dersom man tilfører mye mat i et akvarie, så hjelper det på en måte med mer filter. Men ingen filtre tar hånd om sluttproduktet, som i dette tilfellet vil øke - nemlig nitrat.

Så da blir det nok slik at du må foreta delvannbytter hyppigere når du ofte får for høye nitratverdier. Så ei ny pumpe vil jo fungere med å bidra til levested for "snille bakterier", nemlig de som omdanner nitritt til nitrat, men de vil ikke kunne løse det egentlige problemet: at det om ikke akkurat nå, men i hvert fall senere, vil bli for mye fisk pr. liter vann.

Jeg så en gang resultatet når min eldste værål hadde løs mage: ja - det blir produsert dritt også. I tillegg til all ammoniakken som fiskene skiller ut....
Fleire filtere vil kun gjøre filtrering av amoniakk og nitritt bedre, men det kommer til å bli heilt nødvendig dersom du kjøper så store fisker som du nevner.

Ellers. Vær så snill, ikkje kjøp fleire gullfisk eller enno verre koi til eit 110 liters akvarium. Koi blir i alle fall 30-40 cm lange, og kan bli enno lengre.

Eigentlig er gullfisk også for store, men slørhaler blir såvidt eg veit ofte mindre enn det som står på akvaforum for gullfisk. Så absolutt maksimum gullfisk belastning i eit 110 liters akvarium er to slørhaler, bytt 30 liter vatn kvar veke, ikkje annankvar veke, og fortsett å få planter til å trives.
La vannbytte inkludere at du går over heile botnen på akvarium ved hjelp av slamsuger.
Økningen av NO2 kommer nok av for mange nye og for store fisk på en gang, vil jeg tro, uten å være ekspert på dette. Sånn rent logisk vil jeg gå ut fra at et ekstra filter vil hjelpe på sikt. Du får bedre filtrering og større boplass for de snille bakteriene, og det vil ta unna for økt mengde avføring.
Flere planter i karet vil forbruke NO3, så der kan problemet avhjelpes.
Inntil videre er det kun daglige vannbytter som vil hjelpe, og på lang sikt et større akvarie som er tilpasset fiskene dine.
Det var ikke meningen vi skulle ha noe stor gullfisk, men kona blei forelsket i en som gikk sammen med den store slørhalen i et akvarium i butikken så da blei det begge.
Flere fisker av den størrelsen skal vi ikke ha.
Ettersom de har stått i samme tanken i butikken uten annen fisk og uten sykdomstegn tok vi sjansen på å slippe de rett i 110 liters akvariet vårt mens resten står går i et 55 liters karantenekar før de slipper uti hovedkaret senere.
Så foreløpig går det kun 7 fisker i 110 liters akvariet.

NO2 har jeg ikke hatt problemer med, kun NO3.

Men når den nye pumpa er bestilt, hvilken fordeler gir et biofilter med flere forskjellige filtermedier sammenlignet med bare en svamp?

2012 pumpa vil jeg ta ut når den andre er innkjørt for den skal klare brasene alene ettersom den skal takle fra 160 til 240 liters akvarium og jeg bare har 110.

Beklager men ser ut som emnetittelen blei feil gitt og jeg får ikke endret det heller.
Skal være nitrat, ikke nitrit.
ravnedal-2
Eigentlig er gullfisk også for store, men slørhaler blir såvidt eg veit ofte mindre enn det som står på akvaforum for gullfisk. Så absolutt maksimum gullfisk belastning i eit 110 liters akvarium er to slørhaler, bytt 30 liter vatn kvar veke, ikkje annankvar veke, og fortsett å få planter til å trives. La vannbytte inkludere at du går over heile botnen på akvarium ved hjelp av slamsuger.

Med mye planter hvordan unngår jeg å herpe rotsystemet til disse når jeg slamsuger?
Fjerner all pynt hver gang men det er ikke alle steder jeg kommer til med slamsugeren.
Hadde Biopower 240 i 60 liter Juwel kar, oppgitt fra 140-240 liter kar fra leverandør, det betviler jeg sterkt. Det er veldig lett for å minke på sirkulasjonen, evig rengjøring av filteret. Så er det heller ikke mye filter masse å skryte av. Posetivt det støyer lite, ok til sitt bruk, men garanterer det blir nok lite for deg, hvis du skal ha en del fisk.
Nitrat er næring for plantene, og flere planter vil hjelpe. Ellers finnes det vanntilsetning som heter nitrate minus. Det beste er nok å finne, og fjerne årsaken til problemet. Selv har jeg hatt en nitratverdi på rundt 15, og det har ført til god plantevekst og jeg har fått gehør for at verdien er grei.
Først og fremst ; Eneste som kan 'ta' seg av NO3 er vannskifte eller hurtigvoksende planter.
Har sett positive tilbakemeldinger mht disse Ozon-sakene fra Phillips,
men sitter selv på gjerdet og venter.........
Mht hvordan et innvendig hjelpe-filter vil fungere hos deg ; Alt avhenger av volum og belastning......

Har selv prøvd Nitrat Minus fra Tetra og funnet ut at dette er positvt i et kar med saktevoksende planter. Vil likevel anbefale hurtigvoksende planter.
Du får faktisk en positiv side-effekt hvis du bruker hurtigvoksende flyteplanter ; Nemlig skjul for yngel..........
Eheim Biopower vil ikke kunne hjelpe deg mye med en type fisk du har. Den går tett i ett sett ved småfisk og hvordan skal den takle fisk som er kjent for å grise/forurense så mye som gullfisk.

Sørg heller for et utvendig filter av litt størrelse og delvannsbytte hver uke og ikke annenhver uke. Har man småfisk med mye planter kan man tillate seg annenhver uke. Men karet deres er stikk motsatt og krever absolutt ukentlige vannbytter på 30-40%.
Tetra sin evaluering av ozon fra Philips, hvor han er avventene. Vi kommer ikke bort fra det er kostbart, jeg kjøpte selv ozon anlegg på ebay, hvor merket er Resun. har benyttet det i akvariet vårt, bedre vann får man av det, hvor NO2 er lik 0, NO3 synes jeg ikke så store merkbare forbedringer med. Nå er det jo slik, NO3 er vannbytte det eneste å bekjempe med. Ozon anlegget jeg kjøpte er bare en brøkdel av prisen til Philips, i tillegg er det garantert kraftigere. Kjører det på 4x halv time i døgnet, mer enn det er ikke bra for fisk m.m. Har en tro ozon anlegget er medvirkende til 4 av mine gule kule skjell er vandret, men ser de jeg har igjen er det full rørelse på.
Ellers har jeg ikke hatt noen fiskedød yngler i overflod
Hans Johansen
Hadde Biopower 240 i 60 liter Juwel kar, oppgitt fra 140-240 liter kar fra leverandør, det betviler jeg sterkt. Det er veldig lett for å minke på sirkulasjonen, evig rengjøring av filteret. Så er det heller ikke mye filter masse å skryte av. Posetivt det støyer lite, ok til sitt bruk, men garanterer det blir nok lite for deg, hvis du skal ha en del fisk.

OK så da får jeg kjøre begge filtrene sammen for best mulig filtrering.

Når det kommer til fisk fortalte de på Tropehagen Valentinlyst at det var en grei tommelfingerregel å ha ca. 1 liter vann pr cm fisk i akvariet.
Er dette feil eller må man beregne mere vann en dette?

Når5 dte kommer til koier, er det forskjellige størrelser på de eller vokser alle seg store?
De vi kjøpte er ikke større en 6 cm inkludert sporen.
Morsom fisk jeg kunne tenke meg å ha flere av.
Ikke så dumt av deg benytte begge filter. Angående liter vann pr. cm er nok en målestokk som jeg kaller det. Nå har det jo også med fisk sammensetning i karret.
De skal jo trives, være tilpasset hverandre. Har nok av negative selvopplevelser, kjøpt meg ciklider som overhode ikke har gått sammen med de jeg har. Ingen annen utvei, kultivert de bort.
Espen Andersen
Når det kommer til fisk fortalte de på Tropehagen Valentinlyst at det var en grei tommelfingerregel å ha ca. 1 liter vann pr cm fisk i akvariet. Er dette feil eller må man beregne mere vann en dette? Når5 dte kommer til koier, er det forskjellige størrelser på de eller vokser alle seg store? De vi kjøpte er ikke større en 6 cm inkludert sporen. Morsom fisk jeg kunne tenke meg å ha flere av.


Kunne du tenkt deg og hatt den koien i en 6 liter? og hadde den evt vært like artig da?
Vi var litt heldige med sammensetningen på det vi kjøpte sist.
Den store gullfisken og kjempeslørhalen hadde gått i lag i flere måner i butikken og stortrives i lag nå i 110 liters akvariet vårt.
Kun litt knuffing med de gamle inbyggerne der men det roet seg fort ned.
Koiene, den andre gullfisken og sugefisken som vi kjøpte kom også fra et kar de hadde gått sammen i butikken så ingen problemer med sammensetning så langt, men nå går de i eget karantenekar foreløpig, så det skal bli spennede å se når alle 11 fiskene skal gå i samme akvarium.
Kabe111
[QUOTE=Espen Andersen]Når det kommer til fisk fortalte de på Tropehagen Valentinlyst at det var en grei tommelfingerregel å ha ca. 1 liter vann pr cm fisk i akvariet. Er dette feil eller må man beregne mere vann en dette? Når5 dte kommer til koier, er det forskjellige størrelser på de eller vokser alle seg store? De vi kjøpte er ikke større en 6 cm inkludert sporen. Morsom fisk jeg kunne tenke meg å ha flere av.


Kunne du tenkt deg og hatt den koien i en 6 liter? og hadde den evt vært like artig da?
Det hadde nok ikke vært like artig samtidig med at det var grunnen til at vi gikk fra en 8 liter bolle med en slørhale til 110 liters akvarium.

Får se hvor store de 2 jeg har blir før jeg skaffer flere.
Egentlig skulle jeg vite dette etter å tidligere ha vært med å bygge opp et landbasert fiskeforskningsanlegg med mekanisk filtrering, biofiltrering og ozonrensing.
Dette var da et resirkuleringsanlegg der de kjørte med 2-3% overløp nettop for å få nitratet ut av vannet ettersom nitratrensing var ulønsomt.
Espen Andersen
OK så da får jeg kjøre begge filtrene sammen for best mulig filtrering. Når det kommer til fisk fortalte de på Tropehagen Valentinlyst at det var en grei tommelfingerregel å ha ca. 1 liter vann pr cm fisk i akvariet. Er dette feil eller må man beregne mere vann en dette? Når5 dte kommer til koier, er det forskjellige størrelser på de eller vokser alle seg store? De vi kjøpte er ikke større en 6 cm inkludert sporen. Morsom fisk jeg kunne tenke meg å ha flere av.


Denne regelen er en myte og det er tragisk at zooforretninger opprettholder den!

Om det hadde dreid seg om ål, ville du hatt en 60 cm lang ål i en 54 liter med grunnflate 60x30 cm? Den ville ikke vært i stand til å svømme normalt, kun bukte seg rundt.

En annen betraktningsmåte som kanskje enda bedre illustrerer det håpløse i informasjonen du fikk, er at en fisk som er f.eks. 12 cm lang ikke bare er dobbelt så stor som en som er 6 cm lang, men normalt også både høyere og bredere. La oss gjøre det enkelt og si at den er dobbelt så høy og dobbelt så bred også. Det betyr at den store er 2x2x2 ganger så stor som den mindre, altså 8 ganger større!.

Om man i en 120 liter sier at det er plass til 20 fisk på 6 cm, eller 10 på 12 cm, ser du at man kommer veldig feil ut. I det siste alternativet skulle man egeltlig hatt et kar på 2x2 x 120 liter, dvs. 480 liter.

Det er betydelig tryggere å gå ut fra anbefalingene i fiskebasen her og se hvor stor plass den enkelte fisk trenger.

Jeg er ikke ekspert på koi, men det er for meg en hagedamfisk. Og ja, de blir store, en nettside som gir råd om koi som fisk i hagedam oppgir at de blir over 60 cm som fullvoksne.

I samme slengen kan vi se på en annen seiglivet myte, nemlig at fisk ikke vokser seg større enn karet de går i tillater, slik at de "tilpasser seg" omgivelsene. Det som i realiteten skjer, er at fisken slutter å vokse "utvendig" på grunn av for liten plass, mens indre organer fortsetter å vokse. Man kan jo forestille seg hva dette gjør med fiskens livskvalitet. Dyreplageri er det og enkelte dyrebutikker er med på å opprettholde dette også.

Ellers lykke til med en fin hobby som blir mye finere om du velger fisk som passer til dine akvarier.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap