Lysrør

Hei!

Lurer på hvilken type lysrør folk anbefaler? Det er snakk om et selskapsakvarium på 128 liter med en del planter, to rør.

Rundt årtusenskiftet husker jeg det var Philips TLD 950 og 965 som var det hotte, men det har vel skjedd en del siden da..

Tips til forhandlere i Bergen hadde vært kjempeflott!

Mvh Eivind
Hva med LED? Tenkte på kanskje å bruke en LED-lyslist som ekstra belysning, kanskje i kombinasjon med CO2. Noen som har erfaring med LED som akvariebelysning? Og som kanskje vet hvor jeg kan få tak i bra lysrør til planter i Bergen?
Både lysrør og LED fungerer veldig bra til akvarium. LED har en fordel med at den gir mer lys pr watt og varer lenger. Lysrør har den fordelen at det er lettere å få tak i rør med høy Ra-indeks - dvs de gjengir flere farger riktig. Det beste er en Ra på >90, noe 9xx lysrør ligger på (som de du nevnte), mens det meste LED ligger på >80. Er veldig bra det også, men fargene på plantene kan fremstå annerledes. Hvor mye det har å si på vekst, vet jeg ikke.

Har du armatur fra før av? Hvilken wattstyrke tar den? Både Philips og Osram er gode merker som fører 9xx-lysrør, og kan være vel så lett (og kanskje billigere) å skaffe som "akvariumslysrør" så lenge du går til fagforhandler som kan bestille ting utenom vanlig sortiment. Christiania Belysning på Sartor, Åsane Senter og Lagunen kan bestille rør fra Osram. Lampehuset kan kanskje også, hvordan de har det med spesialbestillinger vet jeg ikke. Ellers er det Litt mer lys på Laksevåg senter.

Sjekk også hvor mye lys plantene og fiskene dine trenger og liker. For optimal plantevekst er det vel 6500K(elvin) og deromkring som anbefales (f.eks da lyskode 965), men har du fisk og planter som ikke liker så mye lys, kan du gå ned i Kelvin-verdi. Lysmengden holder seg mye det samme, men lyset blir varmere og mykere, ikke så kraftig. 6500K tilsvarer tross alt kaldt dagslys.

865-rør (>80 Ra) vil være billigere enn 965-rør, men sistenevnte er best når det gjelder fargegjengivelse og kanskje vekst.

Hvis du bestemmer deg for lysrør, suppler gjerne med en liten LED-list med blått lys som du setter på om natten for å simulere månelys. Fører gjerne til bedre trivsel hos fiskene. Kan skaffes billig hos f.eks Clas Ohlson.
Tusen takk for utfyllende svar! Har armatur med 2x18 watt lysrør, et aquastar e.l og et med kode 840, synes førstnevnte blir for blått og sistenevnte for gult (er vel 4000 K det da). Skal stikke innom Laksevåg senter og høre i dag.

Når det gjelder LED tenkte jeg på det som et supplement til lysrørene dersom jeg går til anskaffelse av et CO2-anlegg. Er god plass til en LED-list eller to i armaturet, men er litt skeptisk ifht elektrisitet og fuktighet. Noen praktiske råd her?

Mvh Eivind
Inaktiv bruker
Her har du en grei beskrivelse på gode plante lys.

Har bestilt ett TLD 950 og ett 965. Mulig jeg også supplerer med noe LED. Så noe greier på Clas som kunne passe, men det var enten varmhvitt eller blått lys. Noen som vet om LED-lister på rundt 5000K? Og tips til festing i alvastabil heldekkende armatur?
Tilfeldig bekjentskap
© Britt Unni Haukvik
Reklame for plussmedlemskap