Lys i to omganger i løpet av døgnet?

Lurte på om det er noen som har forsøkt å ha lyset på i to omganger i løpet av døgnet?

Bakgrunnen for spørsmålet er at det ville være hyggelig å ha lyset på i akvariet når man er hjemme. For min del, som for mange, er jeg hjemme et par timer på morgenen, så er jeg på jobb i mange timer, så er jeg hjemme noen timer på kvelden. I helgene blir det mye samme rytme.

Er det noen som har erfaring med å ha lyset på f.eks fra 0700-1000, så av, for å ha det på igjen 1700-2400?
Ser for meg at plantene vil håndtere det greit (?) men spørsmålet er om det går ut over trivselen til fiskene? Er innforstått at de i naturen har mye 12/12, men er de tilpasningsdyktige og vil kunne trives

Har for det meste sør-amerikanere i forskjellige kar; diskus, dvergciklider, pansermaller, sugemaller, tetraer, sae og otto'er.

Er spent på å høre hva andre har erfart-


Det jeg har lært: plantene vil klare det og for fiskene spiller det ikke noen rolle.
Fiskene er nok sikkert bare glade de kan gjøre som jeg kunne tenkt meg.

Sove To Ganger I Døgnet.

Har gjordt det slik i sommer. På den måten var lyset av på den varmeste tiden av døgnet.
Takk for svar!
Da er det slik jeg håpet - skal stille om timeren og forsøke dette.
jeg er spent på hvordan dette har gått jeg....?
Noen vil si ja, andre vil si nei, og en tredje gruppe vil si kanskje. Beste metode er etter mitt skjønn at du prøver deg frem, da vil du se hvilken reaksjon du får i akkurat ditt akvarium. Funker det bra - så er det flott. Funker det mindre bra, er det bare å gå tilbake til utgangspunktet. Lykke til!

Stephan
Jeg har hørt at en slik todeling er veldig gunstig for å forhindre endel algevekst. Endel alger trenger belysning over mange timer for å få en oppvekst.. og fiskene bryr seg vel i grunn ikke så mye.
Selv har jeg blått lys i karet mitt, og har pga algeveksten valgt å bare ha lyset på noen timer på ettermiddagen og kvelden. men nå har ikke jeg stort med planter da
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap