Hvor mye watt? :)

Hei!

Jeg lurer på hva som er den minste watten vi kan bruke til en 120 liter på en varmekolbe?

Takker for alle fremtidige svar!
Såfremt karet står i et boligrom så klarer du deg fint med en 50 vatt kolbe.

Takk for svar!

Karet står på rommet mitt, men jeg synes det virker litt kaldt når jeg bare bruker 50 watt.
Men når jeg hadde den på 200 watt holdt karet temperaturen som den skulle. Jeg har fått tilbud om å få kjøpe en på 75 watt for 100 kroner burde jeg det, eller bør jeg satse på en med litt mer watt??
Har du temp måler på karet?
Hva slags fisk går der?

Sover du med vinduet åpent?

1. ja
2. ancistrus, skjørtetetra, sebrafisk, sverddrager, kampfisk hu og indiske kloreker
3. av og til

Aquagal
Hei! Jeg lurer på hva som er den minste watten vi kan bruke til en 120 liter på en varmekolbe?

Noen sier man beregner en halv watts styrke på kolben pr liter vann i akvariet, men jeg tar like så godt i så det rekker og sier EN watt pr liter vann. Enkelt å huske, og du får så det holder.

Siden du skriver at akvariet står i et rom der det luftes daglig (? soverom pleier jo det) så ville jeg satset på en varmekolbe som klarer brasene uten problemer. En watt pr liter vann, burde være en grei regel i et rom som blir ganske så kaldt i perioder. Du bør altså ha minst 100 watt, helst 150. Jo mindre watt du velger, jo oftere vil varmekolben slå seg på for å klare og varme såpass mye vann. Det ender opp med at den står og varmer konstant om du velger en som egentlig er for liten.

Eheim har varmekolber som må kalibreres før bruk, husk det! Men der får du kjøpt kolbe på 125 w, noe som passer ditt kar perfekt.
Aquarium Systems har ferdig kalibrerte varmekolber fra fabrikk, bare å sette i karet og ta i bruk med det samme. En sånn på 150 w passer ditt kar.
Jeg synes du først og fremst bør satse på et termometer. Koster ikke mange kronene, og da vil du se fort finne ut hvor mye varmetilskudd du trenger.

Stephan
Stephan Sandemose
Jeg synes du først og fremst bør satse på et termometer. Koster ikke mange kronene, og da vil du se fort finne ut hvor mye varmetilskudd du trenger. Stephan

I inlegg 5 står det faktiskt at han har dette.
Kai Hansen
[QUOTE=Stephan Sandemose]Jeg synes du først og fremst bør satse på et termometer. Koster ikke mange kronene, og da vil du se fort finne ut hvor mye varmetilskudd du trenger. Stephan

I inlegg 5 står det faktiskt at han har dette.

Da så. Beklager!

Stephan
mona o
[QUOTE=Aquagal]Hei! Jeg lurer på hva som er den minste watten vi kan bruke til en 120 liter på en varmekolbe?

Noen sier man beregner en halv watts styrke på kolben pr liter vann i akvariet, men jeg tar like så godt i så det rekker og sier EN watt pr liter vann. Enkelt å huske, og du får så det holder.

Siden du skriver at akvariet står i et rom der det luftes daglig (? soverom pleier jo det) så ville jeg satset på en varmekolbe som klarer brasene uten problemer. En watt pr liter vann, burde være en grei regel i et rom som blir ganske så kaldt i perioder. Du bør altså ha minst 100 watt, helst 150. Jo mindre watt du velger, jo oftere vil varmekolben slå seg på for å klare og varme såpass mye vann. Det ender opp med at den står og varmer konstant om du velger en som egentlig er for liten.

Eheim har varmekolber som må kalibreres før bruk, husk det! Men der får du kjøpt kolbe på 125 w, noe som passer ditt kar perfekt.
Aquarium Systems har ferdig kalibrerte varmekolber fra fabrikk, bare å sette i karet og ta i bruk med det samme. En sånn på 150 w passer ditt kar.

Takk for svar!

hva mener du med kalibrering??
Aquagal
hva mener du med kalibrering?? :)


Store Norske Leksikon, oppslag på ordet kalibrering
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap