Cirax filtermedie (juwel)

Hvorfor er det hvite Cirax filtermediet ikke blitt fullt av filterbakterier etter snart 8 mnd?

Eller er det så porøst at filterbakteriene ikke synes liksom?

Har jo ganske hard belastnign på det karret. (Juwel)

Og ser at filterbakteriene liker seg godt i svampene og i eheim filterkuler som jeg har i en filterpose av nylon i pumpa også, men Cirax-filtermediet er helt hvitt og ser ikke ut til å inneholde filterbakterier...

Noens om kan forklare meg dette?
Coryalba
Noens om kan forklare meg dette?

Jupp. En bakterie er ganske liten.

Coryalba
Hvorfor er det hvite Cirax filtermediet ikke blitt fullt av filterbakterier etter snart 8 mnd?

Man kan ikke SE bakterier med det blotte øye da Bakterier er en organisme så liten at det må spesialmikroskop til.

Du tenker kanskje på at filtermediet ikke er brunt og fullt av slam og avfall...? Kulene holder ikke på slam, det "renner" jo rundt kulene, sånn meningen er. Bakteriene sitter på kulene i vannstrømmen. Slammet setter seg hovedsaklig fast i svamper og filterfleece/filtervatt.

Du har vel svamper i Juwel filteret ditt også, kanskje,evt sånn hvit filterfleece-skive på toppen? Dette tar unna det verste slammet, nettopp for at ikke filterkulene skal tettes igjen av slam og avfall så fort. Det er derfor de skivene er der, for å ta unna og holde vannet klart og rent for slam og partikler.
Takk for forklaring her Mona O.

Jeg trodde at den brune guffa var filterbakterier, og siden det er brun guffe på eheim biokuler i samme filterpumpe, (som jeg har i en nylonpose) så forventet jeg at det skulle bli slik på Cirax også.

Men, dette betyr kanskje at Cirax er et bedre filtermedie enn feks eheim filterkuler (de runde) ?

Coryalba
Men, dette betyr kanskje at Cirax er et bedre filtermedie enn feks eheim filterkuler (de runde) ?

Hvor mye brunt slam du ser rundt filterkulene har nok ikke nødvendigvis så mye med kvaliteten på filterkulene å gjøre, men heller mer å gjøre med hva som er av forfilter og hvor godt det er.

Forfilter er svamper og filtervattskiver som vannet er nødt til å passere gjennom før det renner gjennom kurven med filterkulene. Forfilteret er vanligvis veldig finporet, og hensikten er å holde på partikler og slike forurensninger i vannet, slik at vannet blir klart og pent og skitten heller samler seg i filteret. Jo mer finporet et filtermedie (f.eks. svamp) er, jo bedre holder det på bittesmå knapt synlige partikler i vannet. Dette vil akkumuleres i filteret og bli synlig som brunt slam. Slammet inneholder massevis av bakterier de også, som filtermediene gjør.
Det er vanligvis sånn at det er svampene og den hvite filtervattskiven som behøver å skylles og renses litt i blant, mens man kan la resten være. Akkurat som meningen er; svamper og filterskiver skal ta unna og skåne resten av filteret fra å tettes for mye.

Nå har Juwel og Eheim litt ulike "oppfinnelser", dvs opplegg på filterne sine, som f.eks. hvor vannet renner inn og ut og gjennom filtermediene, så resultatene kan sikkert variere littegrann.
Ja, jeg er vel igrunnen klar over dette,
men siden jeg har både cirax og eheim kuler etter de fine filtersvampene, så synes jeg det er merkelig at det er så stor forskjell på disse to.

Slammet går jo først gjennom to blåfiltersvamper, så gjennom cirax, og så gjennom eheim filterkuler (nedenifra) i en juwelpumpe.

Og aller øverst har jeg også en filtersvamp så ikke møkk kommer rett inn i filterkulene.

Har også prøvd å bytte om litt på filtermediene uten at det blir noen forskjell.

Har også en Fluval U4 innvendig filterpumpe med blåfiltersvamper ytterst og eheim filterkuler i midten i en boks, og også her er filterkulene fulle av brun guffe, selv om jeg har fin blåfiltersvamp ytterst som skal ta opp alt slam osv.

Det er i samme karret også, har liksom mer enn nok filterkapasitet i dette karret kan man si, siden jeg har hele 3 filterpumper i det for øyeblikket ;0) Rett og slett fordi jeg solgte et karr og står litt på flyttefot, og ville ha ekstra filterpumper innkjørt i flytteprosessen. Så derfor er det fint å vite om den brune guffa faktisk er filterbakterier eller bare ren møkk))
Tilfeldig bekjentskap
© Jeanette Abelle
Reklame for plussmedlemskap