Lampe som durer

Lampa i et av mine akvarier har begynt å dure i det siste. Akvariet (og lampa) er 1 år gammelt.
Betyr det at noe er galt med lampa? Hva kan man gjøre for å få den til å bli stille igjen?
Prøv å skift lysrør,funker ikke det, så må du skifte ut hele amaturet.
Hvis det er T8 rør, så kan vel tenneren være på vei til å ta kvelden.?

Forsøk bytt den først, koster ikke mange kroner. Har selv hatt opplevelse tidligere, hvor jeg hadde during av armaturet. Skiftet tenneren, alt ok. Den skal jo skiftes hver gang man skifter lysrør på T 8 armaturer
Som Hans skriver ovenfor, kan det være tenneren til lysrøret som behøver å skiftes. Det sies at det er et godt råd å skifte tenner OG lysrør ca en gang i året, for å få maksimalt med lys til plantene i akvariet.
Tennere får du kjøpt litt forskjellige plasser, som f.eks. her hos Clas Ohlson (jeg kjøpte de fra Clas Ohlson på nett).

Tennerne er ofte godt skjult INNI armaturet, du må skru opp noen greier for å komme til dem, så hvis du aldri har byttet en tenner før, prøv å finne noen som har! (og som kan vise deg) Evt legg ut merke/modell av armaturet du har her på AF, så kan det være gode sjanser for at noen har et likt, og kan forklare deg hvor tennerne sitter på det osv.
Takk for svar alle sammen. Da skal jeg prøve å få tak i ny tenner og lysrør.
Ja, det blir til at jeg finner noen som vil hjelpe meg å skifte dem. Den tekniske biten er ikke min sterke side
Her er bildet ditt, med en pil på. Det lille runde lokket som pila peker på, skjuler tenneren Så det lille lokket er altså det du må skru av for å komme til tenneren. Det kan sitte ganske hardt noen ganger, så det er mulig man må ta hardt i

Tenneren må vris litt eller "skrus litt" på for å få ut, og så må du skru inn den nye tenneren. Husk å skru lokket godt på igjen så det blir vanntett etterpå!
Som du ser, er det enklest å komme til tenneren om du først tar ut lysrøret som sitter i veien.

PS! Ser du kun et slikt lite rundt lokk, eller to? Det finnes to forskjellige tennere å få kjøpt, og hva du skal ha, avhenger om du har sånn tvilling-tenner (funker for begge rørene på en gang) eller enkelt-tenner (en tenner pr rør).


[External Image]
I tillegg til det Mona nevner sitter det tetningsringer på endene av lysrøret. Disse har gjenger, og skal skrues ut (mot klokka) og skyves mot midten av røret for å få det ut. Inne i plastringen ligger en gummiring som tetter mot lysrøret. Denne kan sette seg litt fast noen ganger så man må ta litt i for å løsne tetningen.
Synes lysrør står temmelig på snei inn på drossel. Sikker på lysrøret på den ene sida er riktig på plass? Når det er skjevheter, så er jeg tvilende til om det blir tett, resultat du tar knekken på ballast i tillegg, når det er armatur som benyttes uten dekk glass.

Takk for greie forklaringer. Da har jeg en sånn tvilling- tenner til begge rørene fordi det bare er et sånnt rundt lokk hos meg.

Det er sant, det ser noe skakt ut der. Jeg har ikke rørt noe der, der var sånn da jeg kjøpte akvariet. Trodde det ikke gjorde noe.

Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap