Fargekode 827 - fare for alger?

Hei! Bare et litt kjapt spørsmål.
Vil fargekoden 827 i lysrør gi en algeoppblomstring? Jeg har foreløpig to 18 watts lysrør fra Biltema til 54 literen min, men armaturet (kjøpt fra Biltema og tuklet litt med for å få kontakt med av/på bryter) bråker litt, tror vi har vært litt dårlige på å skru rukkelet ihop. Så det durer, åsså er det litt kronglete. Er bare blitt så innmari lei av det!

Jeg har et lite armatur med to små 8watts lysrør med fargekode 827. Fargen i akvariet blir forsåvidt fin, men jeg er redd det skal bli noe krøll med lyskvaliteten som gir alger. Nå har jeg forsåvidt et hesli penselalgeproblem der, men jeg har snart kontroll på det.

I tilegg skal jeg legge ned karet snart uansett, til fordel for en 160liter - så det blir bare en midlertidig løsning. Plantene er stortsett bare vasspest, cryptocoryne og hydrocotyle leucocephala, så det er ikke spesielt kresne planter.

Vil plantene hate meg og algene elske meg om jeg bytter armatur? De får uansett et mye bedre lysrør etterhvert når jeg får satt opp 160literen.

827 er svært dårlig lys med hensyn til akvarieplanter er jeg redd. Kun 2700 Kelvin. Det tilsvarer en lyspære, og det er ærlig talt vanskelig å få akvarieplanter til å trives i så lav Kelvin. Tror ikke du kan regne med særlig vekst. Det bør være 6000-6500 Kelvin helst.

Men til et planteløst kar, f.eks. afrikanske ciklider i steinkar eller planteløst sortvannskar, så vil det naturligvis fungere fint

Blir det alger av dette, blir det kanskje brunalger. De kommer ved dårlig eller svakt lys.

REDIGERT;
PS! Ser du skriver du har veldig enkle og hardføre planter der. Så det kan gå for en periode
Ah, såpass ja det var det jeg fryktet. Kanskje jeg bare må holde ut litt til med det jeg har nå.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap