Diy-blåfilterhjørne + kaldnes k1 = ?

Skal sette igang 540L karet mitt etter måneder med mørklegging for å bli kvitt alger.
Har i den anledning gått med litt planer om et hjørnefilter med blåmatte,
da jeg skal ha masser av ynglende Apisto oppi.
Så da nytter det ikke met en "glupsk" FX5 som sluker yngel.

Her er hva jeg har tenkt:
Et svært blåfilterhjørne med innsuget til FX5en bak.
I tillegg tenkte jeg å bruke Kaldnes K1 media bak svampen i tillegg til en brusestein for tilførsel av oksygen og for å skape bevegelse i mediet-

Noen som har prøvd på noe liknende?
Har det noe for seg, eller er det bare tull det jeg driver å planlegger?
Hvis du har blåmatte OG utvendig FX til å drifte denne, så har du jo allerede dobbel filtrering. HMF er alene så utrolig god filtrering at det rett og slett kan filtrere vekk mineraler og næringsstoffer i vannet også, med resultat at vannet blir så utarmet at plantene ikke trives og algene får overtaket.
Dette er bare min erfaring med HMF da, men sånn gikk det i 7 av 8 kar med HMF hos meg.

Så slik jeg ser det, er det bortkastet og bare i veien med ytterligere filtermedie bak HMF matten, i tillegg til den utvendige du allerede har.

HMF er en super filtermetode, hvis man får den til.
Har ikke den helt samme erfaring som Mona med dette, har en nesten tilsvarende filtrering i flere av mine kar. Kortveggen dekket med 5cm blåsvamp og innsug til utvendig filter bak denne, bøttefilterne er fylt med bioballer fra Unimati. Mose og planter vokser. I ene reolen på farmen har jeg rigget til 4 kortsiden med 40x40x3 blåsvamp pluss en sump med 100l bioballer. Her vokser flammemosen kjempebra.der hvor jeg kun har hjørnefilter har jeg gjerne fylt opp med bioballer bak blåsvampen i slike filterposer - synes det funker bra.
Skulle kanskje nevnt at jeg har utstrakt erfaring fra bruk av vanlig HMF i flere kar,
og at det er dette med å drifte det med en FX5 og å tilsette mer medie som jeg er spent på.
Har ingen negative erfaringer med HMF i noen av mine kar mtp plantevekst, snarere tvert i mot.
I det ene har jeg nå en javamose på 40x50x25 cm, den har vokst fra en liten neve jeg kjøpte av noen her på forumet.
Ikke at det er de vanskeligste av vekster, men jeg har aldri sett maken.
I karet under i reolen har også plantene tatt helt av.
6-kars reolen har vært brukt til apisto-oppdrett så her har det gått mye i gulrotgress og stengelplanter.
Men disse har også vokst så at hyppig trimming eller rene jungelen var alternativene.

Tror jammen jeg skal driste meg til å teste ut dette prosjektet.
Har alle komponentene klar, så det er egentlig ikke noe å lure på.
Funker det ikke tilfredsstillende er det jo bare å gå tilbake til enten vanlig HMF eller FX5-
Fyr løs på dette, er jo ikke noe å stusse over i min verden. Man kan vel strengt tatt ikke få for mye filtrering...
Jeg har en 375 liter med en Eheim 2028 med innsuget bak en HMF hjørne. Jeg liker denne kombiløsningen veldig godt. Får jo det beste ut av 2 gode filterløsninger, det kan jo ikke bli bedre :o)

Personlig ville jeg gått for et lite filterhjørne, med akkurat plass til innsug, varmekolbe og evt ekstra sirkulasjonspumpe. Filterkapasiteten blir bra nok. Filtermatten trenger heller ikke være tykkere enn 2, maks 3 cm.
Lars Jamne
Fyr løs på dette, er jo ikke noe å stusse over i min verden. Man kan vel strengt tatt ikke få for mye filtrering...

Jeg er enig i at man alltid bør overdimensjonere filtreringen sin, men i dette tilfellet... du synes ikke det blir littegranne smør på flesk da? 3 x
Skulle jeg lagt dette fra scratch hadde jeg selvfølgelig aldri kjøpt en FX5 til å drive et slikt filter med.
Det ville vel være å kaste 2000,- ut av vinduet.
Men jeg har FX5en, filtermatter, K1 og alt hva jeg ellers måtte trenge.
Så, jo da, det er sikkert over-kill av dimensjoner dette.
Men dersom det ikke kan skade så går jeg for det.
Blir vannet for utarmet og plantene dør har jeg jo som sagt mulighet til bare å fjerne filtermatta og K1 igjen, så er nesten alt som før.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap