Juwel lysrør - når bør disse byttes?

Hei.

Jeg kjøpte et (nytt) Juwel Vision 260 liters akvarium i oktober i fjor. Alt fungerer fint, men jeg har hørt at man etter hvert bør bytte ut lysrørene. Mitt spørsmål er - hvor ofte bør man gjøre dette? Har også hørt at man ikke bør bytte begge lysrørene samtidig - hvor lang tid bør det gå før jeg bytter ut rør nr 2?

På forhånd takk for svar.
Inaktiv bruker
Vet ikke om det er noe spesiellt med juwel sine, men som oftest bytter man hver 6-12måne, alt etter kvalitet og mening med lyset.
Har 4x 55 watt T5 rør, hvor jeg ser det er svært godt lys med ennå. Nå har jeg reflektorer på lysrørene, så noe hjelper nok de på.

Bytte av rør,så mener jeg alle er like mye brukt, da er det like godt skifte alt, når den tid kommer
Det er vel T5 rør Juwel har i sine akvarier nå de siste årene? De lager ikke T8 lenger, etter hva jeg forstår.
Nå vet jeg at Juwel har gått som "kjerringa mot strømmen" og produsert sine egne T5 mål, med helt andre mål enn vanlige T5 mål i lysarmaturene og egne T5-rør som passer kun der, helt andre mål enn hva produsenter ellers på markedet har. Dette gjør at kjøperne av Juwel-akvarier er bundet til å kjøpe lysrør fra Juwel også, for all fremtid. Ganske finurlig måte å tvinge folk til å være lojale kunder på :p

Men har Juwel egne "regler" for hvor ofte rørene bør skiftes også? Det vet jeg ikke, hva de selv anbefaler. Jeg tenkte kanskje det står på Juwels internettsider om produktene,men jeg fant ikke noe f.eks på denne siden...? Noen som har sjekket mer?

Med T8 rør ble det anbefalt å bytte rørene ca en gang i året, for å beholde maksimalt lysutbytte. Nå bruker mange T5 rør istedet, men jeg vet ikke om det er andre ting som gjelder der. De T5 rørene jeg bruker (Dennerle er merket) har ca 10.000 timers brukstid,[URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=908215+*+908216+*+908217+*+908218+*+908219+*+908220+*+908221+*+908222+*+908223+*+908224&t=temartic_e&userid=hchg6kVzq0uguhquf40qTslxsfNAxK4oYve] står det iflg nettbutikken[/URL] og på selve rørpakken, og det tilsvarer i underkant av 2½ års bruk med 12 timers lysdager.

Pevik
Har også hørt at man ikke bør bytte begge lysrørene samtidig - hvor lang tid bør det gå før jeg bytter ut rør nr 2?

Snodig. Selv har jeg aldri hørt det. Tvertimot har jeg alltid hørt at når man skifter lysrør, så bør man skifte alle på en gang, så vet man nøyaktig hvor gamle de er og når det evt er tid for neste bytte.
Bare et lys i min juwel 63 liter,men jeg bytta det etter ca 7 mnd. Fikk betraktelig bedre lys etter det. Mitt hadde ihvertfal tapt mye lysintensitet.
Sprettfisk
Bare et lys i min juwel 63 liter,men jeg bytta det etter ca 7 mnd. Fikk betraktelig bedre lys etter det. Mitt hadde ihvertfal tapt mye lysintensitet.

Da er det i så fall svært dårlig kvalitet på lysrørene til Juwel, for det var ikke lange livet

Eller det kan jo ha vært sånn at du rett og slett byttet til en annen rørtype, Juwel har jo flere forskjellige med ulik Kelvin-styrke, har jeg sett. Valgte du da et annet enn det som sto i fra før, så endte du kanskje opp med en med høyere Kelvin og større synlig lysintensitet av den grunn?
mona o
[QUOTE=Sprettfisk]Bare et lys i min juwel 63 liter,men jeg bytta det etter ca 7 mnd. Fikk betraktelig bedre lys etter det. Mitt hadde ihvertfal tapt mye lysintensitet.

Da er det i så fall svært dårlig kvalitet på lysrørene til Juwel, for det var ikke lange livet

Eller det kan jo ha vært sånn at du rett og slett byttet til en annen rørtype, Juwel har jo flere forskjellige med ulik Kelvin-styrke, har jeg sett. Valgte du da et annet enn det som sto i fra før, så endte du kanskje opp med en med høyere Kelvin og større synlig lysintensitet av den grunn?

Har dyrka orkideer og diverse under både lysstoffrør og høytrykkslamper før,så lys har jeg drevet litt med,selv om akvarier er noe annet. Bytta dem to,tre ganger i året da også. Lysstoffrør taper seg fort. Men de kan lyse i årevis,bare ikke godt nok
Enig i det. Lysutbyttet for plantenes del forsvinner lenge før lysrøret faktisk slutter å virke (som er først da de fleste vanligvis tenker på å bytte røret).
Jeg hadde et post-it mini-lapp system på alle armaturene mine før, og det vil jeg nok fortsette med. En liten post-it lapp ble teipet på ene enden av armaturet med info om når lysrøret sist ble byttet, f.eks. "Lysrør skiftet 3/4-10". Da visste jeg når året var gått og det var på tide og bytte igjen Måtte ha et sånt system for å huske alt, med så mange akvarier som jeg hadde!
mona o
Nå vet jeg at Juwel har gått som "kjerringa mot strømmen" og produsert sine egne T5 mål, med helt andre mål enn vanlige T5 mål i lysarmaturene og egne T5-rør som passer kun der, helt andre mål enn hva produsenter ellers på markedet har. Dette gjør at kjøperne av Juwel-akvarier er bundet til å kjøpe lysrør fra Juwel også, for all fremtid. Ganske finurlig måte å tvinge folk til å være lojale kunder på :p


Neida, Arcadia lager også lysrør i "juwelstørrelse", bare se her.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap