Beste invendig/hang on filter

Hei.

Var en liten tur innom dyrebutikken her om dagen med sønnen min for å kjøpe inn et par fisk til et par av akvariene mine.

Så et Capri 60 liter akvarium starter sett som kunne passe for sønnen min, karet i seg selv er helt greit med medfølgende varmekolbe og lys men et slik filter ( http://www.ferplast.com/en/shop/bluwave-03 ) fulgte med men jeg ble ikke akkurat imponert av kvaliteten og effekten på den så kunne tenkt å kjøpe inn et annet.

Han har ikke plass til utvendig filter og mine kunnskaper om hang on og innvendige filtre er mangelfulle, har kun hatt med et hang on filter og det sitter på min Fluval Edge så lurte på hvilket merke og type man burde kjøpe til et 60 liters kar, karet står på soverommet hans så at det også er mest mulig stille ville ikke være et minus.

Jeg har brukt mange av Eheim Liberty sin serie hang-on filtere, og alltid vært veldig fornøyd med dem. De finnes i 3 størrelser, men siden det gjerne er greit å overdimensjonere et filter ifht hva produsenten påstår de holder for, så velg den midterste modellen, 2041.
Jeg skjærer til blåsvamp-klosser og stapper filterkammerne med det, og kaster det pinglete, originale filtermediet.

Jeg vet ikke hvor du får tak i Eheim Liberty i Norge, dessverre, derfor link til tysk nettbutikk som jeg bruker ofte.
Jeg liker AM-TOP veldig godt. og anbefaler modell 800, beregnet for akv. opp til 90 liter. Kr 149.90 fra Petworld.no, + 59.- i frakt. Lydøs og driftssikker. Kjapp levering.
Om du skal kjøre hangon på et slikt akvarium, blir det vel vanskelig å ha på den lystoppen som følger med? Jeg har erfaring med div. billige hangon-filtre, og de har ikke hatt tilfredsstillende kvalitet etter min mening, mitt neste hangon-filter blir da et Eheim Liberty, som Mona viser til. Jeg har enda tilgode å ha et dårlig Eheimprodukt.

Når det er sagt, jeg har sett litt på de filtrene du snakker om da vi har det i den butikken jeg jobber i, og jeg syntes de ser ganske bra ut til å være innvendig filter? Stor filterkapasitet - og de virker ganske enkle å rengjøre? Ikke all verdens sirkulasjon, men det er ikke alltid så viktig. Jeg har dog ingen erfaring med de, så hvordan de er i drift kjenner jeg ikke til.
Hei, takker for svar.

Nå er det et skår i bakkanten av lystoppen som lett lar seg skjære ut så plass til et hang-on filter skulle gå greit.

Det kreves ikke all for mye strøm og sirkulasjon i et 60 liter nei men litt bevegelse i vannet må det være, nå kan det jo være noe galt med filtere vi fikk med siden sirkulasjonen er lik null.


Bestiller et Eheim Liberty 2041, så takk for forslaget mona o
Greit med et Hang-on filter, er jo sparsomt med plass i en 60 liter så det er greit å slippe og måtte stappe et stort innvendig filter nedi karet.
Tilfeldig bekjentskap
© Linn-Therese Nilsen
Reklame for plussmedlemskap