Uv-filter, når skal det brukes, og hva hjelper det for?

Kjøpte detta filteret her grisebillig for et år eller to års tid siden, men har egentlig aldri skjønt UV-lampa i det. http://www.aquatix-2u.co.uk/acatalog/biopro_external_aquarium_flters_with_uvc.html

Så da lurer jeg på, når kan man bruke UV-filter? Og Hvorfor skal man bruke det?
Har forstått det slik at det kan fungere på alger og diverse?

På forhånd takk for svar!
Jeg er ingen ekspert på dette, men det er litt jeg har plukket opp underveis...

Ser ut som du har en noe spesiell utgave av UV filter. Jeg kan ikke, utifra bildet, helt se hvor dette UV filteret har fått plass hen. Er det skjult nedi filtertønnen?

En UV lampe har en desinfiserende og dødelig lysstråle for små mikroorganismer og celler. Så hvis f.eks. en samling alge-sporer suser forbi i vannet forbi denne UV strålen, vil de bli bestrålt og ikke være i stand til å formere seg hvis de senere lander på noen steiner eller annet materiale i karet. Samme med skadelige mikroorganismer som forårsaker sykdom, f.eks. hvitprikk-parasitten. De dør av UV lyset. UV filteret steriliserer på en måte vannet som passerer forbi og blir bestrålt av lyset. Den har ingen innvirkning på ting som ikke passerer forbi lysstrålen, så det har ingen effekt på fisker osv i akvariet.

Dette filteret er for meg et ukjent merke og jeg har personlig aldri sett et tønnefilter med innebygd UV filtrering før. En UV lampe er langt i fra evigvarende, den har et funksjonsliv på et visst antall brukstimer. Det må derfor være mulig å komme til og få tatt ut lampen og erstattet den og montert inn en ny når det er på tide. Har du sett etter det noen gang? Hvor den sitter? Siden UV lys er skadelig og vi ikke skal se på den, er lampen isolert inne i et hylster av noe slag, som er lystett. Se etter f.eks. en svart plastbeholder, kanskje litt avlang? som har vanngjennomføring i begge ender. Vannet må inn og passere forbi lysstrålen og ut igjen, bestråles altså, for at UV lyset skal ha noen funksjon.

Noen mener man får algefrie og sykdomsfrie kar av dette, og det hjelper sikkert en del. Men helt skjermet er man nok ikke. Noen sykdomsorganismer passerer aldri forbi, men holder seg ute i akvariet, f.eks. større innvollsorm o.l. som produserer egg som faller ned i bunnlaget før de svømmer opp igjen og angriper en fisk.

Hvor virksomt det er, avhenger litt av flere ting også. Blant annet må vannet passere UV strålen i sakte nok tempo for at lysstrålen skal rekke å bestråle alt og "gjøre jobben sin". Fyker vannet for fort forbi, blir ikke det som måtte sveve i vannet sterilisert.

Det var det jeg visste om UV filtrering...

Jeg har klart meg uten UV filtrering i de årene jeg har hatt akvarium. Nei, vent, jeg lånte et en gang, men kan ikke si jeg merket noe spesielt, etter hva jeg husker. Brukte det kun veldig kort tid (noen dager) mot uklart vann, tror jeg det var, men kan ikke huske om det fungerte.
Takk for svar!

Her har du et mer detaljert bilde, som viser plasseringa av lampa:
http://img.auctiva.com/imgdata/1/0/4/1/9/0/8/webimg/437864494_o.jpg

Skulle jo tro at sålenge lampa er innebygd i filteret, og bygd til det, så skal det jo fungere som et vanlig UV-filter?
Er jo bare en av og på knapp på lampa, så er ikke verre enn å teste det i noen dager

Det er bare slå på uv lampe, så får du se resultatet. bruk av uv, så skal det være på hele tiden.
Nå er den typen du har ikke av det uv anlegget som er mest virkning på, står jo i filteret, hvor "gørra" er. Utvendige uv anlegg bestråler vannet utgang av filteret, hvor en stor del av dem er laget slik vannet virvler rundt i uv anlegget for mest mulig bestråling.
Jeg er svært fornøyd med bruk av uv anlegg.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap