Ikea expedite hylle og akvarium

Hei,

IKEA Expedite hylle er jo et mye brukt produkt, så kanskje noen av leserne her har erfaring med å ha akvarium på slike hyller. Vi har et 60 liters på en liggende slik: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/70103085/ og det ser ut til å gå fint. Imidlertid lurer vi på å bytte til et 160 liter og lurer på om det vil bli for tungt for denne hylla. Hva tenker / erfarer dere?

Inaktiv bruker
160L da snakker vi 160kg og opp, prøv å plaser fire voksne personer på den. så hopper de, holder den så holder den 160L akvarium.
En 160 liters kar veier nok nærmere 200 kg.

Jeg er generelt skeptisk til å bruke IKEAmøbler av papp til akvarier. IKEA anbefaler max 13 kg pr hylle, det er LANGT mindre enn 200 kg.

Jeg ville i alle fall forsterket hylla med en plate på toppen om dere går for dette. Husk også på at IKEAmøbler av spon og papir ikke er laget for å tåle vannsøl.
Jeg har en 110l stående på en slik Ikea expedit, den er ikke 2x8, men 2x6. Der har den nå stått i over ett år. Jeg har fin grus, ca 7 cm , men svært lite stein, bare noen små som barna har plukket, og en stor rot.
Eller bare les i produktinformasjonen på ikea's sider: "Maks belastning/hylleplate: 13 kg" Jeg skjønner at du ikke skal ha den stående på hylleplatene, men det sier litt om hvor solid hele greia er.

Jeg har min 60liter stående på en TV-benk fra ikea som skal ha maks belastning på 75 kg. Den er SOLID, og mye mer solid enn en slik hylle som du linker til. Men det hadde fortsatt ikke falt meg inn å sette 160 literen min på benken. Det går sikkert bra i et år eller så, men når den tilslutt ramler ned så er det trist. Også er det fare for skjev belastning på glasset når platene begynner å bøye seg.
Litt mindre kvasiintellektuelt, og litt mer praktisk.
Jeg har samme hylle hjemme, bare den breiere varianten. Den er bygd opp nøyaktig likt, bare med 3 innervegger i stedenfor en.
Den tåler meget godt en mann på 100 kilo som hopper litt på den, så et akvarium på 160 liter blir jeg meget overrasket om den ikke tåler.
Det som imidlertid kan bli et problem, er stabiliteten, at den kan klappe sammen sidelengs om det ikke er noe som stiver den av.
Det er egentlig bakveggen som bestemmer om dette holder eller ikke. Er den stiv og godt festet går det bra. Har hatt noen lignende løsninger selv, og har da limt og stiftet bakveggen. Er denne av plate er den stiv nok. Er det papp bør man finne noe bedre å erstatte den med. Det er her all stabilitet ligger. Toppplata tåler nok flere hundre kilo i trykk så lenge det er rettet nedover. Det er en fordel om akvariet er omtrent like stort som plata, og det må ikke henge utenfor. Reolen er relativt høy, og det virker desverre negativt inn på stabiliteten. Hva hyllene tåler er relevant i den forbindelse at det kanskje skal stå et filter der, men med den akvariestørelsen det her er snakk om er det neppe et problem.
Ser man på en porsareol kan det ved første øyekast se ut som et mirakel at det holder, men regner man på hvordan kreftene virker så er styrken bra.
Det jeg ser , om man skal legge denne ned på siden - er at da hviler ikke lenger "topp platen" på sideplatene. Slik den står nå så hviler toppen på sidene. vipper man den hviler toppen kun på pluggene og på mellomrommskillerene.

Jeg ville uansett montert på avstivere i hvert hjørne. Lagt på en plate som dekker hele toppen. Og festet på en stiv god plate bak så ikke hyllen gir etter sideveis.

OG sjekket etterpå at den tåler et par voksne mennesker .
Beklager, leste ikke godt nok. Når reolen ligger tåler den desverre ikke stort. Den ene sideveggen blir da toppplate, og den har ikke stort å hvile på. Får man limt inn hyllene og satt på en solid bakplate går det muligens bra, men hadde nok sett etter noe annet der toppplata hviler på sidene. Karet bør egentlig være tilnærmet like langt som plata det står på slik at belasningen kommer på sideplatene, og ikke resulterer i en nedbøyd plate.
Godt poeng det med lengde ! Er bordet for langt, så vil vekten hvile bare på platen. Da får man ikke støtten fra endestykkene.

Takk for at dere deler
...gode betraktninger, meninger og tips.

Konklusjonen er at det blir for risikabelt. Har aldri hatt alvorlig uhell med akvarium og tanken på 160 liter vann og døde fisk på gulvet og vann i etasjene under, gjør til at jeg ikke vil ta noen sjanser. Så blir det heller å forsøke å finne noen akvariemøbler som er litt ok, men det er neimen ikke lett.

Hjertelig takk folkens!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap