Eheim pro3 m/varmeelement

Bestilte nytt utvendig filter med integrert varmeelement (EHEIM Thermo Filter professionel 3 350T - 2173) fra Aquaristik Shop.

Er det noen som har erfaringer med Eheim filter/pumpe sine egenskaper som erstatning for varmekolbe?

I de butikkene jeg har vært innom, inkludert en del nettbutikker, har jeg funnet bare den uten thermoelement, og det er egentlig årsaken til at jeg lurer på om det fungerer eller om det bare er en "kjekt å ha" tilleggsfunksjon...

Fordeler og ulemper?
Fungerer visstnok bra til ferskvann.

Men det er jo en ekstra komponent som kan ryke, og før eller siden ryker jo alt her i verden. Har du separat filter og varmekolbe, må du jo bare bytte/reparere den delen som ryker først. Men når det er sammen, må du bytte/reparere hele greia med en gang en av delene ryker. Det er ulempen.

Fordelen er jo selvsagt at det tar mindre plass, ser ryddigere ut, og kanskje er billigere på kort sikt (usikker på den siste der).
Det er selvfølgelig et poeng. Regner med at den leveres bare med en felles strømtilkobling, og da kan man jo håpe at varmeelementet slutter å fungere fremfor å "henge" seg i på-stilling

350T har separat varme og pumpe. Så hvis varm elementet ryker er det bare å koble det ut og hive en varmekolbe i karet.

Litt verre er det på 1200XLT filteret, der er det samme ledning til begge deler.

bestilte mitt i fra tyskland
Det høres glimrende ut

Jeg bestilte fra samme nettbutikk som deg. Stusset litt over at det ikke er sendt ennå, siden bestillingen ble lagt inn 21/12 og samtidig betalt via Paypal ...men siden jeg har funnet en del positive erfaringer på nett vedr denne butikken, så venter jeg tålmodig; -) De henter vel fra leverandørens lager og det har vært juleferie, så da tar vel ting litt tid.
Jeg bruker utvendig Eheim-filter og foretrekker modellene uten varmeelement. Når, ikke "om", elementet ryker, så blir det et dyrt prosjekt å erstatte sammenlignet med en ny varmekolbe. Selv har jeg så pass mye planter at en kolbe er praktisk talt usynlig. Og min erfaring er at termostatstyrte varmekolber er så å si "evigvarende". Det samme gjelder Eheim-filter (uten varmeelement), bare man sørger for å vedlikeholde pakningene med litt vaselin i ny og ne. Jeg har erfart at varmeelementet er den svakesste komponenten i de "avanserte" Eheim-filtrene.

Stephan
De bruker til tider litt tid før de for sendt avgårde ting.
Tilfeldig bekjentskap
© Ellisiv Huseklepp
Reklame for plussmedlemskap