Innkjøring av ny pumpe med gammel

Hei
Kjøpte ny utvendig pumpe til 120 L, Eheim 2215
I akvariumet gikk det et innvendig Eheim 2010 fra før.

1. Januar satte jeg opp det utvendige filteret, tok en bøtte med akvarievann med filterguffe fra det gamle filteret i det utvendige.
Nå har begge gått sammen siden 1. Januar.

Når er bakteriekulturen i det gamle filteret godt nok til at jeg kan ta ut det innvendige filteret?

Tenkte på fire uker som man gjør med nye filter, men dette fikk både filterguffe og samkjørt seg i et innkjørt akvarium.

Takk for alle svar
Du skal egentlig kunne ta filterguffe fra det ene til det andre og det skal da være godt nokk. Men siden du har samkjørt begge filtrere en mnd. Skal dette være lenge nokk og du kan nå gå over til og bruke det utvendige.

Lykke til!
Dersom du lykkes i å kickstarte det nye utvendige filteret, skulle det være trygt å fjerne det innvendige nå. Men spørsmålet er jo om det ble vellykket, det vet du ikke før du har prøvd...Spørsmålet er om du fikk med nok bakterier over til at det store utvendige filteret fikk en stor nok "koloni" til å holde nitrittnivået nede på egenhånd.

Alltid litt nervøst, synes jeg, når man kickstarter et filter... Som oftest har jeg greid det, men det var en gang det ikke gikk også, og jeg fikk nitrittmålinger etterpå.

Så man bør alltid følge med og sjekke nitritt i tiden etterpå, så man kan sette i gang med vannbytter hvis ikke kickstartingen funket 100% som tenkt.
Er en sjanse for det ja :-/

Den innvendige pumpa skal flyttes til et annet akvarium, dette har innkjørt pumpe fra før, men det er en JUWEL som jeg gjerne vil bytte ut.

Tror jeg lar filtrene gå litt til å samkjøre, jo lengre jo bedre
Bakteriene er jo ikke bare i filteret, de finnes over alt i akvariet.
Derfor vil det ha blitt en bakterie koloni i det utvendig filteret, så det vil være trykt å fjerne det innvendige. Bakteriene i det utvendige filteret vil da ta over jobben til det innvendige. For sikkerhetsskyld kan man måle. Men det skal være klart til og bytte om.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap