Bytte av filter

Hei!

Jeg har lyst til å bytte ut det innvedige juwel-filteret til ett utvendig. Akvariet det er snakk om er ett 120-liters akvarie, med liten fiskebelastning.

Har sett på Tetratec Ex.700 og AmTop 3338. Jeg har AmTop 3338 i ett 190-liters akvarie, og er veldig fornøyd med det, men har hørt mye bra om Tetratec også. Er det noen som kan anbefale meg ett av de to?
Jeg kan gå god for tetratec ex serien.

Veldig fornøyd.
Hvordan er lydnivået på de?
Jeg lurer litt på bakgrunnen for at du ønsker å bytte ut det interne filteret?

Du lurer på støynivået; et innvendig filter vil alltid lage mindre lyd enn ett utvendig. Tetra ex700 og det innvendige filteret som er i karet ditt har i praksis samme antall liter/time, men det utvendige filteret har ca. dobbel så mye filterkapasitet - noe som kanskje ikke er et så stort poeng iom at du skriver du har liten belastning på akvariet?

Am-toppen har jo vesentlig større gjennomstrømming, og enda større filterkapasitet. Dog har jeg hørt flere negative tilbakemeldinger på am-top enn tetratec, generelt.

Men igjen, kommer litt an på behovet ditt, og formålet med bytte av filter...
Hvis du har en 3338 som du er fornøyd med, gir det mening å kjøpe en til. Da vet du hva du får, og samme reservedeler passer til begge filtrene, det er samme prosedyre for å rense dem, osv.
Grunnen til at jeg ønsker å bytte fra innvendig til utvendig er fordi jeg føler det innvendige tar mye plass, og fordi jeg skal sette inn bakgrunn og etasjemoduler i karet. Føler at det kommer mer til sin rett hvis jeg slipper innvendig filter

Kampfisk: Du sier noe der ja, når det gjelder å ha reservedeler og slikt liggende... *tenke,tenke*
Anbefaler am-top 3338. Billig og bra, som du vet Jeg er knallfornøyd med min, og den er lydløs. Lykke til!
Susanne90
:) Hvordan er lydnivået på de?

Det bare "murrer" du hører det ikke. Du må nesten legge øret inntil for og høre det.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap