Hvordan avkoble pumpe fra akvarieøbel vibrasjoner

Hei sliter med resonnas fra utvendig filter plassert i akvariemøbelet.

Er det noen som har noen erfaringer evt tips til hvordan effektivt "avkoble" pumpe fra møbelet.

Sette pumpen på betongplate med gummi under?
"henge" opp pumpen i elastikk?
Veie ned pumpen med vekt oppå?
Dempe møbelpanelene med dempemateriale?( Endre resonansfrekvensen til møbelet?)

Rørene jeg bruker er standard eheim, finnes det noen enda mer fleksible alternativer?






Hei,

Jeg har brukt liggeunderlag kjøpt på biltema, http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv/Bo-og-sove/Sovepose-og-liggeunderlag/Liggeunderlag-26751/

Dette har jeg under og på siden av filteret, jeg har kledde alle vegger, bunn og topp der som filteret står. Dette har tatt mye av den lille støyen jeg hadde på filteret, jeg har en Tetratex EX1200.

Jeg brukte vanlig dobbeltsidig teipe når jeg festet dette.

Mvh Terje
Pr nå står filteret på noe underlag for klikklaminat. (Ikke bra nok)
Fant noe stor celleplast (puteformet)og en feit elastisk gummipakning på jobben her. skal leke litt når jeg kommer hjem.

Noen som har erfaring med demping av selve skapet(Asfaltplater?)? evt tungt underlag?.

Ser for meg at jeg ender opp med en kombinasjon her.

Vurderer å skaffe noen kneledd for å lette rørleggingen. dette er vel noe eheim lager? eller kan rørene thermoformes?
Jeg har en 2 toms isoporplate under pumpen (lurer på om det faktisk var en del av emballasjen - Eheim 2080). Det fungerer fint for meg, har ikke sett (hørt) behovet for mer demping enn det.

Pass på at slanger o.l. ikke ligger for hardt mot skapet, da disse også kan overføre vibrasjoner.

Eheim lager kneledd, men flere komponenter = økt risiko for uhell. Du har vel bare rør over kanten på akvariet, og silikonslanger ellers?
Ja det er bare slanger direkte opp til 180graders bend over karkanten. disse bendene henger i noen sugekopper. Problemområdet med slangene er mellom vegg og skapsiden. de vil liksom ligge inntil enten det ene(Veggen) eller det andre(skapet).. Hvis slangene kunne hengt "i lufta", uten å ligge an mot noe, ved hjelp av kneledd skulle jeg alltids klart å feste slangene slik at dette ikke faller ifra hverandre(tror jeg)..

vurderer å spare ut litt av skapet for å gi mer spillerom til slangene.
er jo ikke bare å dra fram karet heller..

Plussmedlem
Litt tykk skumplast/cellefoam under og pass på at slangene ikke ligger for mye inntil.
Jeg har aldri prøvd svevende oppheng på noe så stort og tungt som et utvendig filter, vet ikke helt om jeg ville gjort det heller. Har mer tro på å la det stå på noe vibrasjonsdempende...
Inni skapet på mitt Trigon190 har jeg en Boyu EF45, største de har. Den står rett og slett på et sammenbrettet håndkle, 2 fluer i en smekk....
Det som forundrer meg litt er at impellerne på begge pumpene ikke er perfekt balanserte. jeg mener hvis jeg spinner den på spindelen mellom fingrene mine kjenner jeg svak vibrasjon, skulle nesten tro at det ikke burde vært noe problem å lage en perfekt balansert impeller. Hvis ikke den da være litt off for å fungere..
Jepp, da har vi eliminert endel av vibrasjonene. Da ble jeg jo også klar over at original armaturet i kartet er modent for dynga. Brum i ballasten. Heldigvis er planter nedprioritert her og det ene løse røret med ekstern ballast er lydløst.
Filteret står nå oppå gummipakning i trauet sitt og truet står oppå gummipakning.alle kontaktpunkter mellom vegg/skap/kar og slanger er isolert så godt som mulig. Deilig å nyte knitringen fra peisen igjen.. Skal prøve å pakke inn pumpen med noen matter fra Biltema for å se om jeg kan få dempet summingen fra pumpehodet ytterligere., men det får bli en annen dag.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Beurling Løland
Reklame for plussmedlemskap