Pumpe med 1000 liter i timen til 110 liter?

Jeg har for tiden en Juwel Bioflow-pumpe med 400/h - det var dette som kom med akvariet. Det er forsåvidt helt greit, men jeg syns liksom ikke at det klarer helt å dra til seg alt bøsset oppå sanden, (røtter som røyter mye og fiskeskitt generelt) - jeg slamsuger hver uke men det samles i hjørner og i juv under planter og røtter, hehe.

Jeg vurderer å oppgradere til en annen Juwelpumpe, og ser på ett som er 1000/h - men er dette litt voldsomt? Blir det storm i vannglass av sånn? Har ikke så veldig lyst at plantene skal ligge helt flatt heller. Alternativt kan jeg oppgradere til 600/h men ser ikke helt poenget i noe så "svakt" når man først skal oppgradere.

Noen tanker?
Jeg har en pumpe på 1000 l/h i et 105 liters kar. Synes det virker ganske passelig, og det er iverfall ikke som storm i et vannglass. Men det kan jo sikkert ha betydning hvordan pumpa er plasser og hvordan filtersystemet er oppbygd. Men hos meg virker det helt topp.
Jeg har 1700 l/h i mitt 180l kar
(Har Eheim 2180 til et Juwel Rio 180l.)

Spørsmålet er vel hvordan du ønsker å rette vannsprederne etc. Det fungerer helt utmerket!
Takker for svar, kanskje jeg bare skal kline til med ny pumpe da? Jeg har det stående og blåse "ned" (tuten på det utløpet er sånn bøyd patent) - noen ganger snur jeg den litt oppover om jeg har fått litt overflatebelegg, men oftest så står den og blåser fram/ned
Min har flere utblås på samme røret. 2 vender rett ned og 2 rett på overflaten slik at området midt i akvariumet er forholdsvis rolig.
Tilfeldig bekjentskap
© Erik Silgjerd
Reklame for plussmedlemskap