Co2 anlegg

Hei,har akkurat gått til innkjøp av et Fluval co2 88 anlegg.vil gjerne vite om dette skal stenges om natten?
Har akkurat installert et anlegg jeg også.
På Krizoo i Tønsberg fikk jeg beskjed om at det skal skrus av når lyset skrus av.
Glemmer det noen ganger så jeg skal kjøpe en magnetventil som gjør jobben for meg..

Mvh Thor Inge
Ja, CO2, bør slås av om natten. Plantene bruker CO2 i fotosyntesen, som bare pågår når det er lyst.

Det enkleste og beste er å bruke en magnetventil (som du er inne på) og koble denne til timeren som styrer lyset. Da trenger du ikke å huske å slå av og på.

Stephan
Stephan, veit du hvor mange bobler i minuttet man bør ha på en 450 liter? Har kjørt i et par uker nå på 12 iminuttet..
Det finnes nok ikke noen fasitsvar på hvor mange dråper i minuttet man bør tilsette. Jeg har selv et plantekar på 325 liter med meget kraftig plantevekst. Der bruker jeg to dråper i sekundet eller 120 dråper i minuttet. Det er ca ti ganger så mye som du bruker i ditt akvarium, som er en halv gang større enn mitt. Jeg vil tro at 12 dråper i minuttet ikke har nevneverdig virkning, selv om jeg ikke vet hvordan akvariet ditt er innrettet.

Men så er det jo slik at behovet for CO2 står i forhold til både lysmengde og næringstilførsel. Jo mer lys, jo mer CO2 og næring skal til for å opprettholde balanse mellom de ulike parametrene.

Fiskebesetningen spiller også en rolle i dette regnestykket. Fiskene ånder ut CO2, selv om mengden er liten så sant akvariet ikke er overbefolket. Har du få og små planter trenger du kanskje ikke ekstra CO2 i det hele tatt, men ettersom du har skaffet et anlegg, antar jeg at du enten har mye planter, eller har tenkt å skaffe deg det.

Behovet for ekstra CO2 øker altså jo sterkere lys du har. Over mitt akvarium som får to dråper CO2 i sekundet, har jeg seks 36 watts lysrør (T8). Relativt sterkt lys, altså. Med "svakt" lys vil plantene ikke kunne dra nytte av ekstra CO2.

Du må nok prøve deg frem for å finne optimal kombinasjon av lys og CO2-tilsetning. Om du merker at planteveksten øker, må også næringstilførselen økes. Men her gjelder det å være forsiktig. For lite næring er bedre enn for mye. Dette må ses i sammenheng med plantemengde og veksthastighet. Husk også på regelmessig vannbytte. Som du skjønner, henger de ulike parametrene nøye sammen.

Selv om svaret mitt ble langt, er dette likevel en kortversjon. Samspillet i et optimalt drevet akvarium har så mange faktorer at det er skrevet bøker om det.

Stephan


Styre magnetventilen via ph probe og kontroller
Mengden oppløst CO2 i vannet er direkte relatert til KH og pH, dette kan leses ut av tabeller som vist i denne artikkelen.

Hvis man anskaffer en pH probe og kontroller kan man bruke denne for å oppnå optimal CO2 metning. Utstyret fås kjøpt i akvarieforetninger, men kjøpes mye billigere her: Aquariumtestingstore.

Sjekk forøvrig denne tråden.
Jeg har i mitt karr 4 stk 54 watt, t5 med reflektorer så da har jeg vel ok lys.
Jeg har en del E.tenellus pluss Mye hairgrass og som bakgrunnsplanter har jeg valisneria..
Har en del fisk men det er vel ikke overbefolket enda.
Nå har jeg skrudd opp til Ca 100 bobler i minuttet så får jeg prøve det først.
Skal få kjøpt meg en kh test på mandag, Ph test har jeg og ser på den at Ph har synki fra 7 og ned til 6.
Takker så mye for råd og linker..
Skal lese igjennom det!
Det du skriver i ditt siste innlegg ser fornuftig ut. Lykke til!

Stephan
Tilfeldig bekjentskap
© Irene Nyrud
Reklame for plussmedlemskap