Borre hull i akvariet (dimensjon?)

Hei!

Hvis jeg skal bruke 32mm PVC til avløp, hvor stort må hullet i akvariet være?
Er det slik at man må bruker en litt mindre borr, større, eller samme størrelse?

Regner med at du skal bruke en tankgjennomføring, og disse har noe ulik størrelse. Anbefaler deg å måle diameteren på tankgjennomføringen og at du lar denne bestemme størrelsen på hullet.
Jeg kan vel ikke svare på det du lurer på men jeg måtte borre 1 3/4 tomme for og få plass til en gjennomgang på 1 tomme i akvariet
Trodde ikke dette var noe hokuspokus egentlig.

Her er slik jeg trodde det var :

1. borr hullet med 32mm diamant hull lager digseboms.

2. Sett inn "bulkhead" beregnet på et 32 mm PVC avløps rør.

3 . koble til/lim osv

Er det noe værre enn dette?

Her finner du en side med oversikt over diverse mål på rør og deler:

PVC info

Spesielt intressert er vel disse to:
Table duct A/bulkhead A

Table duct B/bulkhead B
Hvis jeg husker rett er det 28mm hul du trenger kan være du kan gå ennda lavere ned til 25mm
Kikkan
Trodde ikke dette var noe hokuspokus egentlig. Her er slik jeg trodde det var : 1. borr hullet med 32mm diamant hull lager digseboms. 2. Sett inn "bulkhead" beregnet på et 32 mm PVC avløps rør. 3 . koble til/lim osv Er det noe værre enn dette?

Egentlig ikke, spesielt hvis du tar hensyn til at tankgjennomføringen til 32 mm PVC rør krever et hull som er som oftest mellom knappe 40 mm til over 50 mm ;o)

Derfor anbefaler jeg deg på det varmeste å kjøpe den aktuelle tankgjennomføringen slik at du kan måle hvor stort hull du må borre. Det er f eks veldig vanskelig å presse en tankgjennomføring gjennom et for lite hull i ei glassplate, samt at det er veldig dumt å ha et for stort hull til tankgjennomføringen, da vann har en tendens til å renne ut der ...

Kjøper du f eks 32 mm tankgjennomføringen her, vet du at du må borre et hull på 43 mm. Kjøper du en 32 mm gjennomføring her, påstår de at du trenger et hull som er 38 mm.
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap