Angående å bytte innhold i filteret, hvor mye på en gang ?

Føler meg litt usikker her.
Fikk i dag blåsvamp, og noen hvite kuler som heter Juwel Cirax i posten.

Mitt utvendige fluval filter har i lengre tid ikke greid å renske vannet, sånn at det er mye grums i karet. Har skrevet om det annet sted på forumet.

Så det jeg nå er usikker på er hva jeg skal bytte ut, og hvor mye på en gang ? Tenker da på at de gode bakteriene skal bevares.



Her er bilde av et tilsvarende filter, men jeg har 4 kurver i mitt.

Jeg vet ikke om de er rett plassert i filteret, men om jeg begynner på bunnen og oppover så blir innholdet som følger:
1 kurv med bare "makaronier"
1 kurv med makaronier og en 2 cm tykk finere svamp oppå
1 kurv med blåsvamp
1 kurv med finere svamp

og så den lange som står loddrett, med finere svamp.

Så er spørsmålet. Kan jeg bytte ut f.eks blåsvampen i den ene kurven med ny blåsvamp?
Bytte ut makaroniene i den ene kurven med disse hvite Cirax kulene?
Skal jeg legge på noe vatt? har bestillt fluval vatt. Ligger ikke vatt i filteret fra før, kjøpt brukt så om det er modifisert vet jeg ikke.

Skal jeg bytte vannet i bøtten, eller la skittvannet fortsette å sirkulere ?

Håper på noen gode tips her. Bare si fra om forklaringen min er dårlig så kan jeg prøve å tegne dette opp eller forklare bedre.

Jeg vet ikke helt sikkert. Men en erfaren person sa til meg en gang at du burde aldri bytte mer enn 50% av filtrene på en gang. Og når du har byttet 50% så burde du vente 1-2måneder før du bytter resten.

Men synes det høres riktig ut
ja jeg bør vel ikke ta for mye på en gang. Tror jeg bytter ut blåsvampen med ny blåsvamp, og så legger på vatt. Håper vannet da blir klarere. Må også bytte vann. Etter å ha vært vekke to uker, så er det minket 6-7 cm i karet.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap