Nytt 85 liter akvarie, trenger hjelp til valg av filter...

Inaktiv bruker
Har nettopp kjøpt et 85 liter Akvastabil, og har fått overta et Eheim Biopower 160 (innvendig) og et Tetratec Ex. 600 (utvendig), begge trenger nytt filtermateriale.
Lurer på hvilket jeg skal bruke???
Begge filtrene er relativt nye og lite brukt!
Har søkt på forumet uten å finne noe "matnyttig".

Noen som har forslag til stabil varmekolbe mens jeg er i farta? Trenger vel ca 75W for å være sikker!
Inaktiv bruker
Jeg bruker bioballer nederst, en ganske grov svamp, litt mindre grov og en kjempe fin på toppen. Virker bra her hos meg.
Inaktiv bruker
Lurer på hvilket jeg skal velge innvendig eller utvendig. Filtermaterialer er ikke noe problem.
Inaktiv bruker
Utvendig, helt klart.
Inaktiv bruker
OK! Takk for hjelpen! Da blir det nytt filtermateriale til det utvendige i morgen
Hadde brukt begge to jeg.

Tetratec ex600 er litt mindre enn jeg ville hatt i en 85 liter. Jeg har det filteret til en 54 liter.
Inaktiv bruker
OK! Da blir det kanskje et nytt Eheim Classic i stedet, har ikke fått filtermaterialer enda til TetraTec.
tetratec funker fint her hos meg.
Har 2 stk.

Jeg er kanskje bare storforlangende når det gjelder filtrering. Jeg tar konsekvent og halverer hva produsentene sier filtrene deres klarer. Det vil for meg si at ex 600 går fint opp til 60 liter.

Her har du link til nettsjappe. rimeligere der.

Inaktiv bruker
Takk for linken!
Inaktiv bruker
Ny problemstilling på samme tema!
Har nå gående en Eheim Biopower i dette karet, og tenker på å kjøpe nytt utvendig filter. Valget står mellom Eheim classic 2213 og TetraTec Ex700. Hvilken av disse er best på støy, driftsikkerhet, rengjøring og service?
Den gamle Ex600 fikk jeg aldri testet siden den var i stykker og blir for dyr å reparere i forhold til nytt filter, og jeg synes den ble for liten.
Planen er at jeg skal bruke det innvendige filteret samtidig med utvendig filter.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap