Anbefaling av t5 lysrør 24w

Driver å titter litt etter lysrør til den nye reolen og det finnes enormt mange forskjellige.
Skal ha 2 lysrør pr akvarium (75l)og lurte på hvilke som er best. Har tittet litt på juwel daylight og juwel nature som jeg har i 190l hjørnet og vurderer å ha 1 av hver i hvert akvariumene.
Er det noen som har andre forslag?
Nå har reolen kommet så jeg prøver å dytte denne tråden opp littegrann og håper noen kan komme med noen tips.

Skal ha 2x 24W lysrør pr akvarium som er på 75l og er veldig usikker på hvilke jeg bør velge med tanke på algeangrep og at det ikke blir for mye/lite lys.

GroLux T5 24W 8500 kelvin
AquaStar T5 24W 10000 kelvin
tralight 24W T5 color/nature ??kelvin
Xtralight 24W T5 nature 6800 kelvin

Så er det juwel sine:
Nature HIGH-LITE T5 24 W 4100 kelvin
Day HIGH-LITE T5 24 W 9000 kelvin
Colour HIGH-LITE T5 24 W 6800 kelvin
Har du valgt deg ut lysarmaturer som passer til dine 75 litere? Hvilken type valgte du i så fall?

Når det gjelder lysrør, så må jeg bare nevne favoritten min, [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=908215+*+908216+*+908217+*+908218+*+908219+*+908220+*+908221+*+908222+*+908223+*+908224&t=temartic_e&userid=rxAkl9gDAdtCGL66ak3bjD4lF9OtOETIhmY]Dennerle Amazon Day[/URL], men den må du til tyske Aquaristikshop for å kjøpe da. Forhåpentligvis er ikke det noen hindring? Kan ikke huske sist jeg kjøpte lysrør noe annet sted.
Ble tilbudt lysrørsettene fra akvariekjellern, men valgte T5 istedenfor T8. Denne her. Har 3 stk så 1 pr akvarium.

Nei det spiller ingen trille hvor jeg evt må bestille fra, bare jeg får riktig lys og styrke
Mye billigare å gå for originallysrør fra OSRAM, PHILLIPS, NARVA etc. Bruker OSRAM sine HO 24W 965 eller 865. Begge er 6500 K, men 8xx er 3-band og 9xx fullspektrum. Hvis du vil ha det litt meir exklusiv går du for 880 med 8000K. Men eg synes at 6500 K er kaldt nok Ikke gå over 8000 K iallfall da er det meir saltvannslys...
Amazon Day ligger på ca 7000 K hvis eg husker rett og en del rør som du har listet opp ligger på rundt 6500 K også. 4000 K er altfor varm (gul) lys syns eg.

Med OSRAM sine sparer du en haug med penger hvis du trenger lys for mage akvarier og du bestiller hos en lokal elektrikker

Tror dokke egentlig at firmaer som JUWEL eller DENNERLE produserer lysrør sjølv?
Jeg er godt fornøyd med D&D sine t5 lys som man får kjøpt hos Webzoo. Jeg bruker D&D Natur sammen med D&D Dagslys/Biolight. Disse har en kelvin på 6000, og de gir et fint naturlig dagslys.
Takk for svar Michael. Egentlig er jeg veldig usikker på dette med kelvin og har heller ikke orka å lest noe om det da jeg syns det er bedre å spørre noen som gidder å sette seg inn i det

Vil ikke ha for gult lys, men ikke hvitt heller ettersom artene jeg har liker litt sånn dunkel belysning. Så da man setter sånne fancy navn som color, nature og ditt og datt så bare lukker jeg siden ;D
Takk for svar Janne, tittet litt på dem da jeg er fornøyd med lyset jeg har i hjørne karet som er ett daylight og ett nature.
Kelvin er lysfargen, så hvis Janne bruker D&D med 6000, Mona Dennerle sitt med 6700 eller 7000 og eg bruker OSRAM med 6500 K er det i grunn samme lys! Hvis du vil ikke kjøpe prestige til Dennerle eller Juwel gå for OSRAM. Her er egentligbare prisen som skal være avgjerende.
Tilfeldig bekjentskap
© K. S. Cummings
Reklame for plussmedlemskap