Kan dette bli for varmt for plantene?

Inaktiv bruker
Etter 2 års akvarie pause, drar jeg på med en 530 liter. Ett bra sprang fra min gamle 260 liter. Den nye Fluval fx6 og bakgrunn er bestilt. Denne gang går jeg for varmekabler og sandbunn. Men er skeptisk til om dette kan bli for varmt for planterøtter. kablen har en varmende på 10meter og er total 160w. Det skal monteres termostat midt i karet. Noen som har erfaring med så sterke varmekabler?

Det er meningen kablen skal være den eneste varmekilden.
Lurer også litt på dette, og har hørt at man ikke skal ha foreksempel varmekolbe nedi sanden for sanden lager ekstra varme. Så jeg bumper denne for svar.
Inaktiv bruker
Har nå fått varmekablene i drift. Ingen problem å holde 26,5grader med bare kabel som varmekilde. Adjø stygge varmekolbe Plantene ser ut som å fryde seg med lunk på tærne. Ikke for varmt dette.
x-ray
Plantene ser ut som å fryde seg med lunk på tærne.


Utrolig bra sagt

Har lurt på dette her med varmekabler til 20l mine. Vet ikke om jeg kan bruke varmekabler i så små kar enda, men det hadde vært en kanon ide.
Inaktiv bruker
Hei Cathy! Tror kanskje man ikke får kabler beregnet på så små kar. En annen ting er at mange av varmekablene beregnet for akvarium ikke har termostat. Disse kablene jeg bruker er beregnet for bolig(badrom/gang)
Regner med at dem er for små ja. Å bruke varmekolbe føles som å ta halve akvariumet, men sliter litt med å holde varmen på vinteren i det rommet.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap