Fluval edge: halogen vs led pærer vs led armatur

Kjøpte meg en brukt 23 l fluval edge av den orginale typen nå.

Er i villrede med hensyn til lyset, søkt masse, men finner ikke noe entydig svar :S

Den ene halogen pæra har røket og ene delen av armaturet har sett bedre dager, så må ha nytt lys og har 3 valg:

Halogen

Pluss:
-billig å bare kjøpe nye pærer

Minus:
-er etter hva jeg har lest dårlig plante lys
-blir fryktelig varme
-beholder det slitne armaturet

Ledpære
Pluss:
-utvikler ikke varme

Minus:
-dyrt
-dårlig plantelys også?
-beholder det slitne armaturet

Nytt led armatur

Pluss:
Får bytta det slite armaturet

Minus:
-Dyrt?
-Også dårlig plantelys?


Noen som kan bidra med utfyllende info?
Vil også gjerne vite pris på nytt led armatur om noen andre har bytta
Belysning, særlig i forhold til plantevekst, er og blir et emne for diskusjon. Som du skriver har begge typer lyskilder sine fordeler og ulemper. Jeg har selve prøvd en lang stund å søke meg frem til et entydig svar, men det virker som alle har forskjellige erfaringer og resultater.

Halogen: Som du sier er halogen billigere i anskaffelse. Ulempen med halogen er at den har en levetid på ca. en tidel av det LED har, så det må du ta med i prisen. Halogen produserer også mye varme. I hvilken grad dette vil påvirke temperaturen i en 23-liter vet jeg ikke mye om, men ville tro varmen fra pæren ville gi temperatursvingninger, dersom det ikke er varmekolbe som kompenserer for den perioden pæren er slåttt av. Halogen finnes i lavvolt (12v) som er langt mer energieffektive, men disse krever en transformator. Halogen kan også dimmes, det kan ikke alle LEDs.

LED: en LED-pære med nok effekt er i dag dyrere i anskaffelse enn de fleste andre lyskilder, som halogen, lysrør og cfl. Likevel vil en LED-pære kunne ha en levetid på opp til 50 000 timer. Avhengig av hvor sterkt lys du skal ha, vil noen av de kraftigste LED-pærene trenge avkjøling da disse også kan utvikle mye varme. LED har ofte et mer fokusert lys og vil uten den rette reflekoren dekke et mindre område av tanken.

Når det kommer til plantevekst, er det vel her diskusjonen ligger. For at plantene skal vokse bra er det viktig at de får det lyset de kan utnyte, som ligger i både det røde og det blå spekteret. Det viktigste er vel at du passer på at du skaffer lys som dekker begge.
Ingen som vet hva en må gi for et Led armatur i Norge?
Bestill på ebay til 100 lappen
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap