Juwel pumpe


Har akkurat skiiftet pumpe på mitt Juwel 260, fra 1000 l/t til 1500 l/t, det durer noe jævlig noe tips, ellers ser det ut som om jeg må bytte tilbake til den gamle, tror ikke mannen orker å sitte i med den lyden i stua, han sier det føles som å sitte i ett maskin hus, er faktisk ikke helt uenig, det durer fryktelig.
Var det et spørsmål her?
hehe, ja egentlig, men ble litt stresset av en sur mann , så jeg skrev i full fart.

Noen tips om å få den til å dure mindre, eller er det helt vanlig at Juwel pumper durer som et helt maskineri, det samme skjedde forøvrig når jeg prøvde å bytte til 400 l/t i min 60 liter, men ikke når jeg bytte til 1000 l/t i mitt 180 liter akvarie.


Skal ikke dure "noe jævlig", så da er det nok noe muffens. Er det en ny pumpe, dette? Kan det enten være luft i pumpa, eller at impelleren er skjeiv?
Jeg oppgraderte fra 1000 til 1500 liter, kan ikke høre noe merkbar forskjell.
Glemte få med filteret jeg har er det største til Juwel, Bio flow 8 serien, det du har er vel mindre, så kan hende med det filteret, som du har støyer det noe mer
på min pumpe står det bioflow 1500, og det er helt nytt, kjøpt på fredag, det rare er jo at bioflow 400 og 1500 durer, mens det tredje jeg kjøpte bioflow 1000 er helt stille.
Hvordan sjekke at impellen ikke er skeiv, og i så fall hva gjør jeg.

Hva med luft i pumpa, det er et innvendig filter, og hvordan får jeg i så fall sjekke og ev. fjernet luften.

Nå sitter jeg da med to helt nye filtere som jeg ikke får brukt , for det er ikke levelig i stua med den lyden, tross at tv står på.
Jeg har ett 240 hvor pumpa er oppgradert til 1000l, der duret endel når ledningen lå inntil kanten på filterlokket. Flyttet på ledningen, og nå er det stille her.....
Er vannstand over pumpa, så skal den fylles opp med vann, synes det er merkelig den skal dure.
Du kan teste den enkelt, men for all del hold den under vannstand når du lar den gå.

Det er svært enkelt å bare løfte ut pumpa, hold den nede i alkvariet, start den, så hører du om den bråker like mye.Du må vel kan hende ha en hjelpende hånd, for å holde den nede i vannet.

Når det er slike oppgradering pumper, så er det også et mellomstykke som settes inn, har du ikke fått alt rett på plass, durer det
Hans Johansen
Er vannstand over pumpa, så skal den fylles opp med vann, synes det er merkelig den skal dure. Du kan teste den enkelt, men for all del hold den under vannstand når du lar den gå. Det er svært enkelt å bare løfte ut pumpa, hold den nede i alkvariet, start den, så hører du om den bråker like mye.Du må vel kan hende ha en hjelpende hånd, for å holde den nede i vannet. Når det er slike oppgradering pumper, så er det også et mellomstykke som settes inn, har du ikke fått alt rett på plass, durer det


Jeg har et juwel 300. Og fikk en dure lyd også, fant ut at foringen i gummi som holder mellom stykket på plass, ikke satt skikkelig i hullet sitt. Så mellom stykket slo mot filter huset, og laget en stygg dure lyd.

Lykke til.
Fikk og støy når jeg byttet fra 280 til 400 i min 60 liter. Ble kvitt det ved å starte/stoppe pumpen noen ganger. Nå er den "lydløs".
Jeg skal prøve å gå tilbake til butikken i morgen, få de til å prøve den ut, skikkelig leit dette for jeg har en mann i huset som begynner å bli rimelig lydvar, det er jo alltids litt during fra disse pumpene, men det skulle da være mulig å minske lyden litt. Og dette minsker mine muligheter for flere akvarier betraktelig .
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap