Akvariet buler på toppen

Hei,

Jeg har en rio 400. Oppdaget i dag at lysarmaturet ikke går helt inntill kanten på midten. Der er det 3-4 mm der jeg ikke klarer å skyve armaturet inntill kanten. Ser at "bjelkene" som går på tvers av akvariet ser ut til å ha en glipe i mellom silikonen og festet. Fikk litt panikk så jeg har tappet ned akvariet ned til 50%. Så setter pris på hurtig svar!

Men Jeg lurer altså på er det normalt at akvariet buler litt?

tok bilde av bjelkene. Jeg vet ikke hvor vitale disse er da de ser ut til å ha blitt festet med veldig lite silikon.
Jeg byttet faktisk et stag på mitt rio 180 igår. Jeg visste at staget hadde fått seg en trøkk etter jeg hadde lent meg på det ved vannbytte. Så etter noen uke knakk det tvert. Tappet da av en del vann slik at det ikke bulte lenger.
Jeg hadde slik i 2 uker inntill jeg byttet til nytt. I mellomtiden leste jeg meg opp på dette. Mange som har opplevd det samme. Ligger en del svar på mail fra JUWEL der det kommer fram at disse stagene ikke er kritisk for at akvariet ikke skal kollapse, men mer for å holde fasongen.
Når jeg leste på dette så viser det seg at det er to typer stag på disse karene. Ser ut som du har den typen som er intergrert i hele topprammen. Kan det stemme? Jeg har et stag som man hekter inn under rammen og limer det fast med egnet lim.
Det stemmer godt at stagene er integrert i selve topp rammen! Veldig usikker på hva jeg skal gjøre nå. Jeg tørr nemlig ikke fylle på max med vann. Det knaket skikkelig en stund. Selv om jeg mistenker at dette var fra topprammen
Da har du vel et eldre kar? Blir jo vanskelig å bytte når staget er en del av hele topprammen.
Om du er virkelig bekymret så ville jeg kjøpt noen billige skrutvinger med stor nok åpning for å rekke over toppen. Monter de med moderat kraft så kan du i det minste fylle karet og ha tvingene som en forsikring inntil du finner en mer permanent løsning. Ingenting er så shabby som et halvfullt akvarium
Jeg ser for meg å lime noen akryl/plexi "bjelker" ved siden av de eksisterende. Er fler som har gjort dette grunnet de ikke liker at juwel stagene lager skygge i karet. Husk å bruke egnet lim. Silikon fester ikke godt til plast.
Søk opp "Juwel brace" på google. Mye lesestoff da
takk for tips! skal sjekke ut det der Akvariet er flunkende nytt. Bare hatt det i 5 uker.
den saken du refererer til har vi nettop hatt en diskusjon med juwel sitt hovedkvarter nede på den lokale dyrebutikken her hvor jeg bor, grunnen for dette var for en kunde av dem hadde kommet og bestilt et 400 L juwel kar så du har. og etter 2 uker så slapp begge festene på toppen som du sier her, og fekk karet inn og klaget dette til juwel, da fikk vi følgende beskjed fra juwel: Våre akvarium har en margin på 23 mm før det eventuelt kan gå på garantier og kan byttest, dette karet som denne kunden hadde handlet var på 20mm men som kunden selv sa så er dette VELDIG skummelt og et ømt pumpt på et akvarium, så hadde jeg vært deg så hadde jeg fått dette limet eller legge inn noe annet som holder det på plass
Oi, det der så ikke bra ut
Måtte sjekke mitt eget kar, og heldigvis har jeg ikke samme problem (foreløpig). En ting som er sikkert er at jeg skal slutte å helle vann fra bøttene på staget. Har gjort det ved vannbytte.

Har selv 450 liter, samme stag som du har er det på det. Det skal overhode ikke være noe silikon på stagene, de er ikke på noen måter limt til glasset.
Stagene er integrert i topp lista, kan ikke taes løse heller.
Slik det kommer fram fra deg, angående lyslist, er du helt sikker på akvariet er i vater?? Har en liten mistanke du nok ikke har det helt i vater, begge retninger.

Begynn for all del ikke sette på noen tvinger, slik det kommer forslag med her.
Hvorfor ikke tvinger som en nødløsning? Jeg har ikke skrevet noe om å "tvinge" akvariet tilbake. Tapp av vann som han har gjort. Da går akvariet "tilbake" Sett på tvinger med moderat trykk som jeg skrev. Fyll på med vann.
Håper du kan svare på hvorfor dette forslaget er helt hinsides?
For det første er akvariet KUN 5 UKER, helt utenkelig å begynne sette tvinger som nødløsning er i alle fall min vurdering. Det gjelder mer å finne ut hva problemet er.
Her er jo også forslag inne for å slippe skyggefelter i vannet, med stagene på Juwel.
Kan på vårt akvarie overhode ikke se noe form for skyggefelter.
Den som kommer med slike forslag, ta bort stagene, lime plexi glass e.l. er også helt bak mål, etter min evaluering.

For det første tar man bort, her må stagene kappes av i alle tilfelle, så er garanti borte på akvariet. For det andre blir akvariet svekket.

Håper vedkommende ikke brukte noe form for underlag mellom bordet og akvariet, for det skal ikke være på de nyere Juwel kar
Hans Johansen
helt utenkelig å begynne sette tvinger som nødløsning er i alle fall min vurdering.


Kunne du definere teknisk hvorfor du mener forslaget til Bjørgvin om å midlertidig bruke tvinger skulle være "helt på tryne"?

Stagene som benyttes er jo av forskjellig materiale, noen av metall og er naglet fast i ramma, andre består av en glassplate limt tvers over. Felles for disse staga er at det ikke er noe svikt i lengderettningen.

Settes det lasker av plast eller tre helt oppe på rammekanten der det opperinnlige staget står, tapper ned vann og fester tvinga slik at glasset har samme possisjon som når staget fungerte, hva galt kan det gjøre?

- Tore -
Et fem uker gammelt akvarium som svikter? Ja det er mye jobb, men bytt det. Dette er butikkens problem, ikke ditt.

Med mindre du velger å gjøre det til ditt problem. Da kan butikken puste lettet ut, og du kan leve i angst så lenge du gidder. :p
Om karet er 5 uker eller 5 år forandrer ikke på saken om at jeg hadde brukt en form for "sikring" på karet inntil til jeg hadde funnet en permanent løsning. Ihvertfall om du ønsker å ha fullt akvarium i mellomtiden.
Om det er så at staget faktisk er ødelagt og du mener selv du ikke har gjort noe som skulle tilsi at dette skulle skje, er det selvfølgelig å reklamere som er riktig.

Hans Johansen:
Mine forslag om å lime en ny plaslist i toppen ble skrevet med tro om at akvariet var langt utenfor reklamasjonsfristen. I tillegg til at staget var defekt og uten funksjon lenger. Slik som mitt eget. Infoen om alder på karet fremkom først i seinere poster. Derfor finner jeg det upassende å definere mine forslag som helt bak mål.
Fullstendig enig med Kampfisk.
Velger man gjøre noen form for Petter Smart løsninger selv på en vare som er garanti tid på, da er man ute å kjøre selv.
Garanti og reklamasjon faller bort.Hva vedkommende velger av løsninger, så er det helt naturlig reklamasjon, unnlate utbedre, eller gjøre noe med det selv.
Har selv en erfaring med Juwel kar, med reklamasjon som gikk så langt at jeg måtte ta det direkte opp med Juwel, godt man har googel oversetter.
Her var det både bilder m.m. som skulle til før en god løsning.Var så forbanna det var like før jeg spurte om de hadde tatt en bayer for mye under montering
Leste du mitt siste innlegg egentlig?
Selvfølgelig lest det Her er det helt klart med nytt akvarie er det noe som heter det ikke skal fikses på.Det skal utbedres eller skiftes For min del er det helt uvesentlig hva man velger av løsninger Selv om man velger surre det inn med gaffa tape Det er kun gitt råd fra meg både med innsigelser på andres mening Hva valget blir det er overhode ikke av interesse for meg Hvem f... kjøper nytt begynner finne på løsninger,resultat alt av garanti over
Glemte få med beklager Bjørgvinn hvis du følte deg truffet Hvem har akvarie oppe å gå med 400 liter vann i hvor man lever på nødløsninger Ei bombe i hus Avslutter selv den diskusjonen
Det ser ut til at jeg skal få levert akvariet tilbake. Jeg spurte om jeg fikk bytte i et mindre akvarium og det ser ut til å gå greit! Orker ikke den følelsen jeg hadde da jeg stod inne på badet og skrudde på vannet for å få undertrykk i slangen, og det smalt inne i kjellerstua. Var sikker på at jeg hadde fått 450L inn på gulvet! Snakk om hjerte i halsen
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap