Vannbytte frekvens ved halvautomatisk oppsett?

Inaktiv bruker
Har delvis bestemt meg for oppsett av halvautomatisk vannbytte system, dvs kun åpning og stenging av 2 kraner. Ingen flytting av slanger, eller bøttebæring. Har ingen direkte behov for mellomlagring av vann pga bruk av klor, men heller det å temperere vannet da det vil bli en anselig mengde vann som må byttes ved ukentlig 30% bytte.

Fundere da på dette systemet og daglige vannbytter på 4 til 5%. Springvannet midtvinters er ned mot 3-4 grader, å ved så små vannbytter vil temperatur endringen i karet være et minimum. Klarer ikke helt å se noen direkte bakdel ved et slikt system, foruten jobben å åpne/stenge 2 kraner.

Noe jeg ikke har tenkt på her? Ønsker gjerne tilbakemeldinger fra akvarister med lignende system.
Hei!

Har ikkje same system som deg men vurderer å sette det opp.

Tenkte uansett tipse deg om vanntemperaturkalkulatoren her på akvaforum.

http://akvaforum.no/kalkulator/?kalkulator=tempforandring

Denne er smart mtp å berekne kor kaldt vatn du kan tilsette og kor mykje vatn du kan bytte.
Inaktiv bruker
Hallo dag! Har vist om vanntemperaturkalkulatoren en stund, genial greie Om du har mulighet for ett slikt system, er det kanskje ikke noe å tenke på. Fluvalen står å surrer og går i vaske/furtebua i rommet inntil kjellerstua der karet står plasert. Har bare å borre et lite ekstrahull for vann inn i karet, så er systemet oppe å går

Tror muligens det bare er sunt for fisker/planter flest med en liten påfyll med friskt vann hver dag?
Du kan aldri bytte vann for ofte. Jeg har helautomatisk vannbytte og tilfører 25% nytt vann hver dag fordelt over 12 timer hver dag vha Gardena MicroDrip. Skal jeg trigge til lek åpner jeg slusene 24t i en liten uke eller noe slikt så begynner fiskene å gå i leksmodus. I noen av reolene hvor jeg forer opp fisk så tilsetter jeg ofte 75-100% vann hver dag, ser ingenting negativt med det. Ser kun fordeler med hyppige vannbytter. I en elv får jo fisken vannbytte døgnet rundt og deg ser ikke ut til at de tar skade av det i deg fri. Selv moser vokser bedre i de karene hvor jeg tilsetter ekstra friskt vann enn i med kun standard drypp. Tilsetter ingen næring, men jeg holder nesten ikke ikke noe annet enn Hydrocotyle, moser og ferskvannstang.
Inaktiv bruker
Hei Lars! Skulle gjerne satt opp helautomatisk vannbyttesystem om jeg viste om en enkel og sikker løsning. Ser for meg litt problematisk og finurlig system for å sikre lik mengde ut av karet, som inn. Ved tilstedeværelse er jeg er sikret lik mengde.
http://www.youtube.com/watch?v=7DFk4bnIxEg

Jeg slikt overløp i 2 akvarier, har gått helt problemfritt med drypp i ca en måned nå.
Fyller ca 70liter i 212l akvarie mitt i døgnet, og ca 15liter i 60l i døgnet.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap