Vannbytte frekvens ved halvautomatisk oppsett?
Inaktiv bruker
Har delvis bestemt meg for oppsett av halvautomatisk vannbytte system, dvs kun åpning og stenging av 2 kraner. Ingen flytting av slanger, eller bøttebæring. Har ingen direkte behov for mellomlagring av vann pga bruk av klor, men heller det å temperere vannet da det vil bli en anselig mengde vann som må byttes ved ukentlig 30% bytte.
Fundere da på dette systemet og daglige vannbytter på 4 til 5%. Springvannet midtvinters er ned mot 3-4 grader, å ved så små vannbytter vil temperatur endringen i karet være et minimum. Klarer ikke helt å se noen direkte bakdel ved et slikt system, foruten jobben å åpne/stenge 2 kraner.
Noe jeg ikke har tenkt på her? Ønsker gjerne tilbakemeldinger fra akvarister med lignende system.
Fundere da på dette systemet og daglige vannbytter på 4 til 5%. Springvannet midtvinters er ned mot 3-4 grader, å ved så små vannbytter vil temperatur endringen i karet være et minimum. Klarer ikke helt å se noen direkte bakdel ved et slikt system, foruten jobben å åpne/stenge 2 kraner.
Noe jeg ikke har tenkt på her? Ønsker gjerne tilbakemeldinger fra akvarister med lignende system.
Postet 19.03.13 kl 13:59
Hei!
Har ikkje same system som deg men vurderer å sette det opp.
Tenkte uansett tipse deg om vanntemperaturkalkulatoren her på akvaforum.
http://akvaforum.no/kalkulator/?kalkulator=tempforandring
Denne er smart mtp å berekne kor kaldt vatn du kan tilsette og kor mykje vatn du kan bytte.
Har ikkje same system som deg men vurderer å sette det opp.
Tenkte uansett tipse deg om vanntemperaturkalkulatoren her på akvaforum.
http://akvaforum.no/kalkulator/?kalkulator=tempforandring
Denne er smart mtp å berekne kor kaldt vatn du kan tilsette og kor mykje vatn du kan bytte.
Postet 19.03.13 kl 14:55
Inaktiv bruker
Hallo dag! Har vist om vanntemperaturkalkulatoren en stund, genial greie Om du har mulighet for ett slikt system, er det kanskje ikke noe å tenke på. Fluvalen står å surrer og går i vaske/furtebua i rommet inntil kjellerstua der karet står plasert. Har bare å borre et lite ekstrahull for vann inn i karet, så er systemet oppe å går
Tror muligens det bare er sunt for fisker/planter flest med en liten påfyll med friskt vann hver dag?
Tror muligens det bare er sunt for fisker/planter flest med en liten påfyll med friskt vann hver dag?
Postet 19.03.13 kl 15:11
Du kan aldri bytte vann for ofte. Jeg har helautomatisk vannbytte og tilfører 25% nytt vann hver dag fordelt over 12 timer hver dag vha Gardena MicroDrip. Skal jeg trigge til lek åpner jeg slusene 24t i en liten uke eller noe slikt så begynner fiskene å gå i leksmodus. I noen av reolene hvor jeg forer opp fisk så tilsetter jeg ofte 75-100% vann hver dag, ser ingenting negativt med det. Ser kun fordeler med hyppige vannbytter. I en elv får jo fisken vannbytte døgnet rundt og deg ser ikke ut til at de tar skade av det i deg fri. Selv moser vokser bedre i de karene hvor jeg tilsetter ekstra friskt vann enn i med kun standard drypp. Tilsetter ingen næring, men jeg holder nesten ikke ikke noe annet enn Hydrocotyle, moser og ferskvannstang.
Postet 19.03.13 kl 16:12
Inaktiv bruker
Hei Lars! Skulle gjerne satt opp helautomatisk vannbyttesystem om jeg viste om en enkel og sikker løsning. Ser for meg litt problematisk og finurlig system for å sikre lik mengde ut av karet, som inn. Ved tilstedeværelse er jeg er sikret lik mengde.
Postet 19.03.13 kl 16:55
http://www.youtube.com/watch?v=7DFk4bnIxEg
Jeg slikt overløp i 2 akvarier, har gått helt problemfritt med drypp i ca en måned nå.
Fyller ca 70liter i 212l akvarie mitt i døgnet, og ca 15liter i 60l i døgnet.
Jeg slikt overløp i 2 akvarier, har gått helt problemfritt med drypp i ca en måned nå.
Fyller ca 70liter i 212l akvarie mitt i døgnet, og ca 15liter i 60l i døgnet.
Postet 19.03.13 kl 18:05