Skifer og høy ph?

Inaktiv bruker
Jeg er ingen geolog og prøver å finne informasjon om skifer kan øke pH og gjøre det vanskelig å senke den. Har søkt mange steder uten å finne ut noe om dette.
Siden mange hoder tenker klarere enn ett legger jeg derfor ut problemstillingen her.
Jeg har noen tildels store biter av skifer i karet sammen med røtter og planter. Før jeg la ned hobbyen for litt over et år siden, var det ikke noe problem å holde en stabil pH på 6,5, men da hadde jeg ikke skifer i nevneverdig grad. Hadde den gang bare 3 skiferhuler.
Vannet i springen har pH 6,9
Vannet i karet har pH 7,5 vil ha denne ned til 6,5
Vannet har samme GH og KH i både kar og spring, 4 grader.
Prøver bare å eliminere ting som gjør at jeg ikke får ned pH før jeg begynner med eikebarkekstrakt eller lignende produkter.
Noen kloke hoder som kan hjelpe meg med dette?

NB! Skulle dette være postet i feil kategori, håper jeg noen kan flytte det til riktig kategori!
Plussmedlem
Aldri vært noe problem her, og jeg bruker mye skifer....
Inaktiv bruker
Må bare begynne et sted for å eliminere hva som kan være årsaken, siden jeg ikke har brukt så mye skifer tidligere så jeg tenke kanskje det var årsaken. Bruker samme type grus, samme typer planter som tidligere, så det var bare skiferbruken som er forskjellig.
Da er det bare å lete videre etter feilkilder.
Takk for hjelpen!
Så lenge skifer ikke har tydelige årer med andre farger, er den ufarlig i akvariet. Skifer inneholder mest kvarts (silisiumoksyd) og normalt ikke karbonater, og skulle derfor ikke ha noen innvirkning på pH. Hvis oppsettet ditt er det samme nå som forrige gang du hadde akvarium, kan det hende at KH i kranvannet ditt har endret seg ? Eller kanskje du bruker noen vanntilberedningsmidler som inneholder karbonat-forbindelser ?
Inaktiv bruker
Bruker ikke noe tilsetningsstoffer, kun fòr til fiskene...
Da skyldes ikke "problemet" hverken skifer eller vanntilsetninger. Hvis du har pH 7.5 og KH 4, har du lavt CO2-innhold i vannet (~4ppm). Karet er nokså nystartet og du har mye Echinodorus som trenger litt tid på seg før de tar av. En ide er å øke CO2-produksjonen i karet ved å sette in noen hurtigvoksende planter imens.
Inaktiv bruker
Da blir det noen nye planter i morgen. Hva anbefales av hurtigvoksende? Helst noe sør-amerikansk?

Edit: kan se ut som hornblad kan være tingen.
SilverShaded
En ide er å øke CO2-produksjonen i karet ved å sette in noen hurtigvoksende planter imens.

Denne skjønte jeg ikke helt. Hvordan øker man CO2-produksjonen ved hjelp av flere planter...?? De forbruker vel Co2, og produserer O2 (oksygen)...?
Ja, Ceratophyllum er greit. Ellers vil jeg anbefale Hygrophila difformis. Ceratopteris-artene er også bra til dette.
Ja, det forbrukes CO2, men det forbrukes også karbonater og KH vil gå ned. Samtidig setter det fart i nedbrytingen og nitrogenomsetningen i akvariet. NH3/4 og NO2 brytes raskere ned med mer O2 i vannet og nitratproduksjonen senker pH. Lavere pH gjør at vannet kan holde på mer CO2, og planteveksten forbedres. Jeg burde ikke sagt Co2-produksjon, men heller CO2-nivå....beklager det ! I et akvarium med høy omsetning vil man rent generelt oppleve at pH synker på denne måten.
Med mindre du har brønn, så skal ph`en rett fra krana her i Fredrikstad være på 8 i følge Fredrikstad kommune.
Nå har ikke jeg testet vannet fra springen her på ett år, men ifølge vannverket skal det være på rundt 8.
Inaktiv bruker
Målte med dråpetest og den viste 6,9 Kan være kommunen måler på vannverket, men gamle rør og mye dritt kan nok være med på å senke pH fra vannverket til meg
Har ikke hatt dette problemet tidligere, så da måtte jeg sjekke om noen kunne ha en løsning.
SilverShaded
Ja, det forbrukes CO2, men det forbrukes også karbonater og KH vil gå ned. Samtidig setter det fart i nedbrytingen og nitrogenomsetningen i akvariet. NH3/4 og NO2 brytes raskere ned med mer O2 i vannet og nitratproduksjonen senker pH. Lavere pH gjør at vannet kan holde på mer CO2, og planteveksten forbedres. Jeg burde [I]ikke[/I] sagt Co2-produksjon, men heller CO2-nivå....beklager det ! I et akvarium med høy omsetning vil man rent generelt oppleve at pH synker på denne måten.


Stadig mye å lære av deg, SilverShaded.

Et par spørsmål dog, det er vel slik i akvarier som i naturen ellers, planter forbruker CO2 om dagen, men ånder CO2 ut igjen om natten, dvs. lyset bestemmer hva som skjer når? Om man har kortere lystid enn "mørketid", kan det da bli mer CO2 produksjon enn O2 produksjon over døgnet? Dessuten er det vel også greit å sjekke pH både morgen og kveld når man støter på slike problem som MacFish, nettopp av denne grunnen?
Jada, det er det samme i akvariet. All omsetting som er basert på klorofyll (fotosyntese) er avhengig av lys...man kan jo si at planter "går på solenergi". Ved hjelp at den energien bygges uorganiske forbindelser om til organiske.

Til en viss grad kan man nok justere CO2-nivået ved hjelp av lysbegrensing. Problemet er bare at dersom planten ikke er i produksjonsoverskudd (har energi/næring/CO2 nok til å vokse) i lystiden, går det dårlig med O2-produksjonen også. På et eller annet punkt vil man treffe smertegrensen der planten ikke lengre får nok energi til å produsere byggestoffer nok til å opprettholde sin biomasse. Planten vil da naturligvis slutte å vokse, så begynner den å fortære sin egen biomasse, som er lettilgjengelige stoffer. Den vil visne ned, og dør til slutt, uansett hvor mye CO2 vi tilbyr den. Som med alt innenfor akvaristikken må det opprettes en balanse der vekst og vannverdier fungerer sammen.

Edit : Ja, det kan være interessant å måle både før lyset tennes og før det slukkes. Det kan gi en liten indikasjon på produksjons-status i karet. Og mange alger lever jo også av fotosyntese, men kan klare seg med mindre...og så overtar de karet ved å blokkere lyset for plantene.
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap