Rotet meg bort i jungelen av lysrør

Inaktiv bruker
Nå står jeg helt fast, jeg må bytte lysrør og etter å ha lest litt her på forumet har jeg ingen anelse om hva jeg skal kjøpe. Har idag 2x30 w t8 rør på 89 cm(rosalignende lys) og ser ut som om det funker fint. Men disse 2 nye får en bitter prislapp på rundt 700 kr på dyrebutikk.

Er det noen plass jeg kan kjøpe lysrør som vil gjøre susen? Til en pris jeg ikke trenger å ergre meg over? Karet er 100x40x50cm (180l)
Jeg bestilte nettopp 6 lysrør herfra.
Veldig billig og lett tok ikke mange dagene før jeg hadde dem.
Inaktiv bruker
Har også nettopp fått lysrør derfra. Ett Osram Floura og ett Osram Biolux 58/965. Var litt uheldig å fikk lever Biolux røret defekt. Får det levert i morgen. Floura røret virker veldig bra, litt lilla skjær i det. Kjøpte midlertidig et 58/842 på Biltema til 39kr. Veit Biltema har 865 rør i de kortere rørene.
Inaktiv bruker
Skuffet nå Fikk lysrøret i posten i dag, dette røret var også defekt. Samme problemet som sist, kontaktene/kontaktplata knekt på den ene siden. De har emballert veldig godt, men alikevel hender dette.
Det ser ut som en veldig bra nettadresse for handle lysrør. Har alltid kjøpt i Tyskland, men hos denne butikken er prisene veldig bra. Denne skal eg prøve. Takk for linken, Cathy

Anbefaler lysrør med 5800, 6500 til 8800 Kelvin. Lysrørene heter da for eksempel 865 og 965 eller 880 og 980.
Trist å høre x-ray. Alle mine var hele og ikke noe tull, bestilte og betalte lørdagen og hadde dem tirsdagen. Så jeg kommer nok til å bruke dem igjen.
De hadde ikke 965 på lysman, men 865 har dem og det var de jeg bestilte.
fin side det, for en med slunken lommebok men husker ikke, var det sånn at 18 og 20w t8 hadde samme lengde? jeg har 20w rør i et par av mine kar, men ser lysman bare har 18...
Inaktiv bruker
Hei Cathy! Vil nok bestille lysrør fra dem i fremtiden også. Er litt spent på hva dem sier i morgen når jeg kontakter dem. Dem har 965 rør i 58w i allefall, biolux.
Biltemas T8-rør (6500 Kelvin) gir fremragende plantevekst. Tette, kompakte planter. Og koster ikke stort. Kanskje det er derfor mange er så skeptiske til dem.

Stephan

Inaktiv bruker
Takk for mange gode svar. Spørs om jeg prøver meg på en kombinasjon mellom biltema og lysman da
Cathy
Jeg bestilte nettopp 6 lysrør [URLBLOCK1]. Veldig billig og lett :) tok ikke mange dagene før jeg hadde dem.


Hei!
Tenkte å bestille noen lysrør jeg også, men så lurer jeg på hva slags lystype man skal velge? Tenkte litt på "Dagslys" er den bra til f.eks. planter?
Inaktiv bruker
Lille Havfruen
[QUOTE=Cathy]Jeg bestilte nettopp 6 lysrør [URLBLOCK1]. Veldig billig og lett :) tok ikke mange dagene før jeg hadde dem.


Hei!
Tenkte å bestille noen lysrør jeg også, men så lurer jeg på hva slags lystype man skal velge? Tenkte litt på "Dagslys" er den bra til f.eks. planter?

Dette lurer jeg også litt på, og hvilken kombinasjon jeg bør kjøre? hørt at man bør ha 2 forskjellige lysrør, "et for plantevekst og et for at det skal se fint ut". Kjenner noen som har et rosa og et hvitt lys, er det forskjell på hvilke lys man har fram og bak i karet?
Inaktiv bruker
Hallo Mads! Normalt har man plantelyset bakerst i karet, å dagslysrøret fremst. Er å anbefale å bruke combo mellom plante og dagslysrør. Bruker å bli penest lys av det.
x-ray
Hei Cathy! Vil nok bestille lysrør fra dem i fremtiden også. Er litt spent på hva dem sier i morgen når jeg kontakter dem. Dem har 965 rør i 58w i allefall, biolux.


Ja, men ikke i min str

Vet faktisk ikke hvor mye kelvin plantelys pleier å inneholde, men det kan man jo finne ut ved å spørre noen som har peil på sånt Tror Michael Niesar her inne har peil på lys rør

Det med kombinasjon av plantelys / dagslys eller varm / kaldt er "gammel" kunnskap og meir myte enn sannhet.

Fakt er at lys er viktig for plantevekst men ikke sååå viktig at man betaler fleire hundre Kroner for ett lysrør. Eg liker at lyset i akvariet ser naturlig ut og dette får man til med 6500 Kelvin som er vanlig dagslys. Og da spiller det ingen rolle hvis man bruker Lysman, Biltema, Dennerle eller JBL. Prisforskjell er IKKE pga. kvaliteten eller lysfarge, det er kun navnet man betaler. Men klart at lysfargen (Kelvin) blir sjelden opplyst på skikkelige akvarielysrør. Det er en del av marketing og for meg ett skitten tricks.

Eg har per i dag 10 stk planteakvarier med full utstyr, altså T5 lys (over 0,5W/l), CO2-anlegg og full gjødsling. Alle disse blir kjørt med 865, 965 eller 880 og det fungerer ok. Så ikke være skeptisk til å kjøpe billig her. Masse penger å spare.

8xx er ett lys som er sammensatt av tre farger og kalles 3-band-lys (direkt oversett fra tysk), 9xx er fullspektrum og betyr at lyset består av mange farger. Man skal tro at 9xx er bedre men i realiteten er det ikke det. Helt motsatt, effekten på 8xx er litt bedre, altså man har "meir" eller "sterkere" lys i akvariet.

En ting til slutt. Hvis man har litt mye penger til overs kan man prøve lysrør fra Narva (dette med Bio...). Ett dyrt lysrør men har hørt mye bra om dette lyset. Usikker hvis det er sannhet eller myte igjen
Inaktiv bruker
Hei Michael! Helt klart det er mye penger å spare på valg av lysrør. Har Biltema hatt min watt styrke på 865rør skulle jeg uten tvil ha prøvd dem. Jeg synes comboen mellom planterør og dagslysrør gir penest lys i karet. Bruker på kveldstid slå av dagslysrøret, å bare bruke plantelyset. På Lysman opplyses det om 5500k er å regne som det hviteste lys, 6500k tipper over i blått.
530 l, 4x 80 W T5, Osram HO 865, kor tipper det over til blått?

Vannet blir ofte litt gulaktig etterhvert pga. huminstoffer som akkumulerer seg med tiden. Derfor kan det være en feil å bruke lys som er for gult (3000 eller 4000 K). Litt blåaktig lys er ok, siden det opphever guleffekten. 5500 eller 6500 K spiller ingen rolle etter min mening. Har sjølv brukt alt fra 5800 til 8800 K og det går fint.

[External Image]
hey det er kanskje dette jeg trenger. jeg har 530L...hvor har du fått tak i dine og hva betalte du? du har ikke 1w/L ser jeg men går fint i plantekar for det ser jeg av bildet ditt. har du mindre lyskrevende planter evt?
Inaktiv bruker
Dette var lekkert Michael. Kan ikke se noe blått jeg. Referererte bare til Lysman sin kelvin oversikt Må bare gi Lysman all honnør for meget god service, dem sender meg for 3 gang nytt lysrør uten noe om og men. Disse skal jeg fortsette bruke i fremtiden
jeg har vist t8 sokkel bahh..
kan jeg feks bruke denne http://1000bulbs.com/product/8289/FHO-096T8735.html eller er det en helt annen sokkel?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap